پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پرداختن به تمام
ابعاد گردشگری در کوتاه مدت میسر نیست، اما آنچه باید در اولویت قرار گیرد
توجه به گردشگری فرهنگی است.
به گزارش روز یکشنبه سازمان میراث
فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمدعلی نجفی در دیدار با محمدحسین صوفی
معاون صدای سازمان صدا وسیما و مدیران رادیو، استفاده از امکانات رسانه به
ویژه رادیو را برای حفظ میراث فرهنگی موثر دانست و افزود: زمینه همکاری های
مشترک با سازمان صداو سیما فراهم است.
وی ادامه داد: اگر می خواهیم
مردم از یک هویت قوی فرهنگی برخوردار شوند و جوانان را در برابر هجوم
فرهنگی واکسینه کنیم، تنها راه پرداختن به میراث فرهنگی و بازگشت به ریشه
های فرهنگی است. معاون رییس جمهوری تصریح کرد، میراث فرهنگی، مردم را با
مبنای شکل گیری خصوصیات تمدنی و فرهنگی آشنا می کند، باید برای نهادینه
کردن ژن فرهنگی به میراث فرهنگی رجوع کنیم.
نجفی، صنایع دستی را
نماد هنر و فرهنگ ایران معرفی کرد و افزود: هنر و ذوق ایرانی ها با دقت و
بررسی صنایع دستی شناسایی می شود، اینکه حس زیبایی شناسی چه جایگاهی در
زندگی مردم داشته، در صنایع دستی ما نهفته است. رییس سازمان میراث فرهنگی
گفت: آنچه به عنوان حس معنوی از صنایع دستی به انسان منتقل می شود در
مصنوعات ماشینی وجود ندارد.
وی همچنین گردشگری را یک مواجهه فرهنگی
دانست و افزود: اتفاقی که در گردشگری رخ می دهد یک مواجهه فرهنگی است،
مساله ای که در سال های اخیر کمتر به آن توجه شده و جنبه تفریح و سرگرمی
جای آن را گرفته است. رییس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: اگر توجه فرهنگی
در گردشگری ورود پیدا کند، گردشگر به این درک می رسد که چه استفاده ای می
تواند از محیط اطراف خود داشته باشد، پرداختن به تمام ابعاد گردشگری در
کوتاه مدت میسر نبوده اما آنچه باید در اولویت قرار گیرد توجه به گردشگری
فرهنگی است.
وی سازمان صدا وسیما را بخشی قوی و تاثیرگذار در توسعه
سه حیطه فعالیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست و افزود:
باید بستر لازم برای ایجاد عقبه اجتماعی در سه حوزه کاری سازمان میراث
فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایجاد شود تا این عقبه از سه حوزه مورد نظر
ما حفاظت و حراست کند.
معاون رییس جمهوری با اشاره به اهمیت ایجاد
عقبه اجتماعی برای حفاظت از میراث فرهنگی، یادآور شد: در بسیاری از موارد،
آگاهی لازم برای حفاظت از آثار تاریخی جهانی نیز وجود ندارد، هرچند در چند
سال گذشته گروه های مردمی و تشکل های مردم نهاد در این زمینه فعالیت هایی
داشته اند اما این موارد اندک کفاف حجم عظیم آثار تاریخی را نمی دهد.
رییس
سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: با امکاناتی که رسانه ها و بویژه رادیو در
اختیار دارد می توانیم این عقبه اجتماعی را به سرمایه اجتماعی تبدیل کنیم و
مفاهیم درستی را به جامعه منتقل کنیم. نجفی، عوامل بسیاری را در کاهش
تولیدات صنایع دستی موثر برشمرد و گفت: بی توجهی مردم به صنایع دستی، یکی
از عوامل کاهش این تولیدات است و فقدان خلاقیت، نوآوری و تولید بدون توجه
به زندگی روزمره مردم و کاربرد این محصولات را می توان دیگر عامل مهم در
این فرآیند دانست.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: بخش دیگری از قصور
در بخش صنایع دستی متوجه مسئولان است، امروز بسیاری از بازارهای داخلی در
تسلط صنایع دستی چین و هند است که با کیفیت نامناسب و قیمت ارزان تر در
اختیار مردم قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه در بخش صنایع دستی
توجه جدی تری باید صورت گیرد، ادامه داد: در بخشی که مربوط به سازمان میراث
فرهنگی است، اقداماتی آغاز شده، کمیته هایی برای بررسی وضعیت موجود و
برنامه ریزی برای آینده تشکیل شده است.
رییس سازمان میراث فرهنگی
یادآور شد: خلاقیت، ابتکار و نوآوری در تولید صنایع دستی باید مورد توجه
قرار گیرد زیرا خرید صنایع دستی برای برخی مردم به منظور رفع حس زیبایی
شناسی است و بسیاری از خریداران با نگاه کاربردی این مصنوعات را به خانه می
برند.
معاون رییس جمهوری، ایجاد عقبه اجتماعی در بحث گردشگری را
مهم خواند و گفت: افزایش نرخ ارز، لطماتی برای کشور داشته اما جنبه های
مثبتی هم در این میان به وجود آمده و آن کاهش سفرهای خارجی بوده است.
وی
بازشدن فضا برای صادرات و کاهش واردات کالاهای بی کیفیت را از دیگر مزایای
افزایش نرخ ارز در کشورعنوان کرد. نجفی ادامه داد: مایه تاسف است افرادی
که به سفرهای خارجی می روند از اماکنی دیدن می کنند که از لحاظ عظمت، شکوه و
قدمت تاریخی در مقابل میراث فرهنگی ایران حرفی برای گفتن ندارند.
رییس
سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه مسئولیت سنگینی در ارتباط با
گردشگری متوجه این دو سازمان است، افزود: سازمان صدا وسیما می تواند در
برگزاری مسابقه سفرنامه نویسی که در سنت ما هم سابقه طولانی دارد به رونق
گردشگری کمک کند.
معاون رییس جمهوری زمینه های همکاری دو سازمان صدا
وسیما و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را متنوع دانست و ادامه داد:
در مسابقاتی که رادیو و تلویزیون برگزار می کند، بهتر است بخشی از پرسش ها
به میراث فرهنگی اختصاص یابد تا زمینه آشنایی مردم با داشته های بی نظیر
کشور فراهم شود.
وی ادامه داد: صنایع دستی نفیس و ملی می تواند جای
بسیاری از جوایزی که سازمان صداوسیما به برندگان مسابقات اهدا می کند را
بگیرد. رییس سازمان میراث فرهنگی، ایجاد زمینه ارتباط مستمر بین دو سازمان
را برای پیشبرد اهداف مشترک موثر دانست و گفت: این جلسه حرکت و جنبشی در
فضای ارتباط مشترک ایجاد کرد و همکاری ها با جلسات تخصصی که هر یک از
مدیران رادیو با نمایندگان سازمان میراث فرهنگی خواهند داشت ادامه می یابد.
معاون
رییس جمهوری همچنین از تشکیل کمیته ای در ارتباط با گردشگری سلامت خبر داد
و افزود: امکانات و متخصصان پزشکی در کشور ما قابل مقایسه با بسیاری از
کشورهای همسایه نیست، اما فقدان بازاریابی و عدم معرفی مناسب، موجب شده
گردشگری سلامت در کشور به حد مطلوب نرسد.
رییس سازمان میراث فرهنگی
با بیان اینکه ایجاد نظام یکپارچه خدمات پزشکی در جذب توریست موثر است،
ادامه داد: معرفی داشته های ما در این زمینه با مشارکت رسانه ها میسر می
شود. وی از گردشگری به عنوان موضوعی فرابخشی یاد کرد و گفت: یک سازمان به
تنهایی نمی تواند عهده دار رفع مشکلات باشد، مساله ای که گریبانگیر مدیریت
قبلی حوزه گردشگری بود تکروی هایی بود که در این حوزه انجام می شد.
معاون
رییس جمهوری با اشاره به اینکه تشکیل کمیته های مشترک در حوزه گردشگری از
ملزومات است، تصریح کرد، گردشگری زیارت بخش عمده ای از گردشگری کشور را
شامل می شود، کمیته مشترک با سازمان حج و زیارت با هدف جذب سه میلیون
گردشگر مذهبی تشکیل شده است.
رییس سازمان میراث فرهنگی گفت: دیدگاه
بسیاری از مسئولان در ارتباط با گردشگران خارجی تغییر یافته و زمینه لازم
برای حضور توریست های خارجی فراهم شده است. وی ادامه داد: گردشگران خارجی
که می خواهند به ایران بیایند، گردشگران فرهنگی هستند که تمایلی به فساد و
لهو و لعب ندارند، هر گردشگر خارجی که به ایران می آید می تواند سفیر کشور
ما برای جذب گردشگران بیشتر باشد.
معاون رییس جمهوری، اساس و شاکله
اصلی دو سازمان میراث فرهنگی و صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران را ماموریت
فرهنگی دانست و گفت: این جلسه می تواند مسیر ارتباط و همکاری های مشترک را
باز کند. در این جلسه، مدیران رادیو گفت وگو، جوان، ایران، تهران، پیام،
آوا، ورزش، اقتصاد، کتاب، نمایش، سلامت، فرهنگ، معاون برنامه ریزی و طرح
های معاونت صدای سازمان صدا وسیما، به ارائه پیشنهادات و برنامه های خود
پرداختند و برای مشارکت در ساخت برنامه هایی با موضوعات سه گانه سازمان
میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام آمادگی کردند.