صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۴۰۴۱۱
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۲ - ۱۸ آذر ۱۳۹۲
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مدیر کل محیط زیست لرستان گفت: یک قلاده پلنگ ایرانی در لرستان بر اثر تصادف با خودرو تلف شد.

ˈمحمد حسین بازگیر ˈروز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این حادثه شامگاه یکشنبه در کیلومتر 25 جاده خرم آباد - الشتر در گردنه ˈایوان در ˈ رخ داد.

وی اظهار داشت: راننده خودرو پس از تصادف با این پلنگ، بلافاصله با پلیس و همیاران محیط زیست تماس گرفت تا در صحنه حاضر شوند.

بازگیر با بیان اینکه مدارک خودرو و راننده از سوی ماموران محیط زیست ضبط شده است، گفت: در این راستا پس از مشورت با مسوولان حقوقی سازمان محیط زیست کشور در مورد روند پیگیریهای قانونی، اعلام نظر خواهیم کرد.

وی افزود: پس از اطلاع رسانی و رفتار مسوولانه راننده لاشه این گونه نادر حیوانی به محیط زیست منتقل و بیومتری و گرفتن نمونه های خون و ژن برای بانک اطلاعاتی محیط زیست و اقدامات لازم برای تاکسیدرمی و انتقال آن به موزه انجام شده است.

وی اظهار داشت: پلنگ مذکور حدود چهار ساله و مادر بوده است.

بازگیر گفت: در سال جاری دو قلاده پلنگ در استان لرستان تلف شدند که مورد قبلی در منطقه ˈ هشتاد پهلو ˈ بر اثر شلیک گلوله بود.

وی با بیان اینکه در منطقه حفاظت شده ˈ سفید کوهˈ و منطقه ˈگرینˈ پلنگ وجو دارد، افزود: این پلنگ در محدوده این دو منطقه در حال تردد بود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان با اشاره به حادثه دیگری که شب گذشته برای حیات وحش استان رخ داد، اظهار داشت: در فاصله کمتر از دو ساعت از مرگ این پلنگ، یک قلاده شغال در جاده نزدیک به تنگ شبیخون با خودرو تصادف کرد و تلف شد.

وی با بیان اینکه این دو حادثه در فاصله کمتر از پنج کیلومتر از هم رخ داد، تصریح کرد: استان لرستان به لحاظ تنوع حیات وحش و محدوده پراکنش گونه های مختلف از استانهای منحصر به فرد است که باید این امر مورد توجه مردم قرار گیرد.

وی گفت: مطالعات لازم و توجه به محیط زیست استان در راهسازی ضروری است و انتظار می رود علائم هشدار دهنده مربوط به تردد حیات وحش در برخی راههای استان بیشتر شود تا شاهد توجه بیشتر از سوی رانندگان باشیم.