صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۳۸۵۳۲
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۱ - ۰۵ آذر ۱۳۹۲
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همان گونه كه هفته گذشته و پيش از انجام مذاكرات ژنو، با ذكر جزئيات پيش‌بيني شد، سرانجام پس از حدود دهسال از توافقنامه پاريس اولين موافقتنامه هسته‌اي ميان ايران وجامعه بين‌المللي به امضا رسيد، و موجب برانگيخته شدن موجي از اميد و نشاط در جامعه ايران و نارضايتي و خشم دشمنان كشور بويژه رژيم صهيونيستي و برخي دولتهاي عربي گرديد. 

همانگونه كه در اظهارات وزير محترم خارجه و طرفهاي مقابل وي بيان شده است، توافقنامه ژنو آغاز مسيري سخت براي حل مساله سياست خارجي كشور است، و طبيعتا شادي از برداشتن گام نخست، نبايد مانع توجه به سختي و ظرايف ادامه مسير باشد كه در اين ميان اشاره به چند نكته ضروري است: 

1- عملكرد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي در چهار دور مذاكره فشرده كه از نيويورك آغاز و به ژنو ختم شد، قابل تقدير و تحسين است و به گواهي خبرگان وكارشناسان اين حوزه، توافقنامه مذكور تقريبا در سقف امتيازاتي بود كه مي‌توانستيم در اين شرايط كشور از طرف مقابل بگيريم، و اگر اين موافقتنامه از نظر برخي از كارشناسان يا اصحاب رسانه متوازن نيست كه شايد حق با اين گروه نيز باشد، عدم توازن معلول عدم توازن در شرايط دو طرف مذاكره است. در واقع اين عملكرد هشت سال گذشته تيم قبلي بوده است كه كشور را به شرايطي رساند كه به چنين سطحي از توافقنامه رضايت دهد. 

جالب اينجاست، اتفاقا كساني منتقد اين توافقنامه هستند كه خود از حاميان شيوه گذشته بودند كه هزينه سنگيني به نظام تحميل كرد. جريان افراطي كه در مناظرات و مباحث انتخابات رياست جمهوري گذشته سطح توانمندي و دانش علمي آنان در حوزه سياست خارجي براي افكار عمومي نيز آشكار شد، در حالي به مذاكرات هسته‌اي ظريف انتقاد مي‌كند كه طي حدود 2000 روز مذاكره، هيچ توافق و نتيجه‌اي جز شعار دادن و نمايش تبليغاتي براي افكار عمومي داخلي به همراه نياورد. 

بديهي است در شرايطي كه بازار جهاني در فضاي ركود اقتصادي دو سال قبل، از تحريم نفتي و مالي ايران ترس داشت، اگر با مذاكره‌كننده و تعامل مثبتي مواجه مي‌شد، حاضر بود پيشنهادهاي بسيار بهتري از شرايط كنوني را به ايران ارائه دهد.

2- همان گونه كه پيش از اين رسما بيان شده است، وزارت خارجه در پرونده هسته‌اي نقش مذاكره‌كننده را بر عهده دارد و مسئوليت پرونده همچنان در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي و با تعامل نزديك با ديدگاه‌ها و مواضع سطح عالي نظام تداوم داشته و اين موضوع در بيانات رهبر انقلاب قبل از آغاز مذاكرات اخير نيز در تعبير تعيين خطوط قرمز براي مذاكرات كه در واقع نقش راهبري مذاكرات مي‌باشد، ديده شد. بنابراين اين توافق نيز همانند توافقات گذشته در پرونده هسته‌اي تحت نظارت عاليه و راهبري رهبر انقلاب به نتيجه رسيده است و تلاش برخي رسانه‌هاي افراطي براي القاي حاكميت دوگانه و نفي وحدت كلمه در نظام، علاوه بر آنكه امري غيرواقعي و كذب مي‌باشد، بلكه آسيب زدن به منافع ملي و تضعيف موقعيت تيم مذاكره‌كننده در برابر بيگانگان مي‌باشد. 

3- به نظر مي‌رسد مذاكرات هسته‌اي نيازمند اتاق فكري رسانه‌ايست. مذاكرات هسته‌اي اكنون به نقطه مركزي توجه افكار عمومي و آحاد جامعه تبديل شده است، چرا كه نحوه تعامل و ارتباط افكارعمومي با اين مذاكرات كه به جهت تاثير گذاشتن بر شقوق مختلف معيشت مردم، از شرايط بازار گرفته تا سفر و تحصيل در خارج از كشور و اميد به زندگي، به نوعي از اين مذاكرات تاثير مي‌پذيرد و در اين موضوع حساس نمي‌توان به سادگي اظهار نظر كرد. هر اقدام نسنجيده‌اي كه بي‌جهت مردم را نااميد كرده يا اميد واهي ايجاد كند، آثار منفي گسترده‌اي در جامعه برجا مي‌گذارد و حتي مي‌تواند موفقيتهاي به دست آمده را نيز تحت تاثير قرار دهد.



به طور نمونه به رغم موفقيت اخير در مذاكرات و واكنش مثبت بازار و مردم به اين موفقيت، دادن وعده‌هاي غيرقابل تحقق و افزايش بيش از حد مطالبات وانتظارات جامعه از آينده نزديك مي‌تواند نوعي ياس و بدبيني را در آينده رقم بزند. در حالي كه اگر وعده‌هاي واقعي و شدني به مردم داده شود، تحقق آن وعده‌ها موجب افزايش اعتماد وخوش بيني مردم خواهد شد. به طور نمونه دادن اين وعده به مردم كه ظرف شش ماه همه تحريمها با حفظ غني سازي پايان مي‌يابد، از مصاديق وعده‌هايي است كه تحقق آن بسيار دشوار است. اولا اينكه مذاكرات هسته‌اي بسيار بعيد است ظرف شش ماه به پايان رسيده و پرونده ايران به شوراي حكام بازگردد و ثانيا اينكه لغو همه تحريم‌ها كه اساسا بخشي از آنها قطعنامه‌هاي شوراي امنيت است كه با اجماع همه اعضا حاصل شده است و امكان لغو آن ظرف شش ماه آينده و با حفظ غني سازي، بسيار بعيد به نظر مي‌رسد. 

حال دادن چنين وعده‌اي به مردم، موجب مي‌شود حتي اگر در شش ماه آينده، تيم مذاكره‌كننده موفقيتهاي بزرگي نيز در كاهش تحريمها كسب كند، مخالفان بتوانند عملكرد اين تيم را ضعيف‌تر از وعده‌هاي داده شده قلمداد كنند. بنابراين دقت در نحوه تعامل با افكار عمومي و عملكرد رسانه اي، نكته‌اي است كه بايد بيش از پيش مدنظر مسئولان مربوطه قرار گيرد.

منبع:جمهوری اسلامی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
سلام آقا فواد عزیز
ممنونم از تحلیل خوبتون
سلامت و پایدار باشید
ناشناس
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
do not underestimate the intelligence and sanity of iranians. they have experienced an unbelievable growth of their political understanding, and they will never step back.
ایرانی
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
پیشنهاد می کنم برای ارج تلاشهای حکیمانه و دیپلماسی قوی تیم ایران در مذاکرات ژنو، در تقویم ملی روزی را با نامی خاص( مثلا روز ملی توافق هسته ای یا هر نام مناسب دیگر) به این مناسبت قرار دهند تا همواره یاد آور تلاش بسیج گونه این دلاور مردان ایرانی در صحنه مقابله با ابرقدرتهای جهانی و دست آوردی باشد که قلب ملیونها ایرانی را شاد نمود.
asadi
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
عزیزان ولایتمدار : لطفا به این چند سوال پاسخ دهید :
آیا رهبر معظم ، ولی فقیه زمان و نایب بر حق امام زمان ( عج ) هستند یا نیستند ؟ آیا عنصر اصلی امامت و ولایت ، زمان شناسی آگاهانه و مبتنی بر اصول اعتقادی اسلام ناب محمدی ( ص ) هست یا نیست ؟ آیا شیعیان جهان و مردم ایران مکلف به تبعیت محض از ولی فقیه زمان خود هستند یا نیستند ؟ آیا جلوتر از ولی فقیه حرکت کردن و برای ولی فقیه تکلیف تعیین کردن و تهمت مصلحت اندیشی و اجبار به ولی فقیه و رهبر معظم زدن ، کار ناشایست و غیر ولائی هست یا نیست ؟ ..... برادران حزب اللهی و عزیزان ولائی چرا حاضر نیستید روزنه ای از نور حقیقت به دلهایتان بتابانید و زمان خود را بشناسید ؟ ... رهبر معظم از شش ماه قبل و از زمانیکه آقای صالحی وزیر امور خارجه ( دولت احمدی نژاد ) بودند و از زمان سفر سلطان قابوس به ایران و بعدا پنج جلسه محرمانه مستقیم با آمریکائی ها ، در جریان ریز مسائل و اتفاقات قرار داشتند و لحظه به لحظه مسائل هسته ای را رصد میکردند و آنچه که در ژنو اتفاق افتاد حاصل همین نظارت ها و خط دهی های ولائی رهبر معظم به تیم مذاکره کننده بود . اکنون هم نه تنها از نتیجه حاصله رضایت دارند بلکه از زحمات تیم مذاکره هم تشکر کرده اند . آیا این مسائل به علت زمان شناسی آگاهانه رهبر معظم انقلاب نیست ؟ برادران حزب اللهی و ولائی باید پشت سر رهبر باشید . مثل آن غلامی که در کاروان در جلو اسب پادشاه اسب می تاخت و گردوخاک بر سر و روی پادشاه می نشاند ، نباشید . یادتان بیاید که امام علی( ع ) و سید الشهدا ( ع ) را هم دشمنان شناخته شده و رودررو شهید نکردند بلکه همین ولائی ها و نماز شب خوانها شهید کردند .
موفق و پیروز باشید
پاسخ ها
رزمنده
| |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
احسنت برادر خدا خیرت بده فقط تکلیف ما با مرگ بر آمریکا چی میشه؟چکار باید بکنیم برادر؟میشه راهنمائی بکنی؟یعنی میگی دیگه آمریکا جهانخوار و جنایتکار نیست؟هر چی تو بگی....
سليماني
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
من با آقاي فواد صادقي از زمان دانشگاه اميركبير آشنايم. ايشان براي آنان كه از گذشته مي شناسندشان حريتي در اين سالها به خرج داده اند كه قابل تقدير است.
ناشناس
|
۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
این توافق هسته ای باعث شد که جمهوری اسلامی برای چند صباح دیگر به ظلم و جورش بر علیه مردم ادامه دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
اینطور نگویید . لطفا تاریخ رو مطالعه فرمایید و ببینید اون کشور هایی که الان دموکراسی دارند قبلش چطئری بودن .
ناشناس
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
این آقا هم کارشناس مسائل سیاسی است !!!!!!!!
از ظاهرش پیداست موهاش را توی آسیاب سفید نکرده است !!!
ناشناس
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
قاطی کردی اقا.زانو زدن ووادادگی وپذیرش نکبت ذلت انهم با مانور دادن روی دستاورد خون شهدای هسته ای موفقیت نیست خواری وذلت شاهان قاجار است که دوباره باکمک افساد طلبان وکفتار پیر به این مملکت حکومت میکنند.
امیر
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
دلم هوای بازتاب را کرد فواد جان . کجاست پیش قراول رسانه های ما بازتاب که ازوقتی باهاش آشنا شدم دیگه سراغ بالاترین و روزآنلاین والخ نرفتم .. یعنی کی میشه بچه های بازتاب دوباره تو شهرک محلاتی دوباره نبض رسانه های داخل و خارج فارسی ربان را دست بگیرند .. هرجاهستید خدا حفظتان کند
امیر
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
درودبرفوادصادقی یادی از((بازتاب))دمت همیشه گرم
رضویانییان
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
چرا از زحمات دکتر جلیلی هیچ کس چیزی نمیگوید ؟اگر احمدینژاد نبود این توافق به این شکل .... لطفا پیام مرا حذف نکنید.
مرگ بر آمريكا و وطن فروشان
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
بله راست ميگين اگه تلاشهاي هشت سال قبل نبود تعداد سانتريفوژها اين رقمي نميشد كه غربيها اذعان كنند به پيشرفت ايران با اهرم تهديد اونوقت معلوم نبود چي بايد در ازاي هيچي كه تو اين مذاكره گرفتيد ميداديد؟البته جواب روشنه غيرت استقلال ناموس دريك كلام دين ووطنم .
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
هشت سال قبل این تحریمها نبود که در مقابلش چیزی بدهیم .
ناشناس
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
آفرین اقای صادقی. دقیقا این شده بود برای من دغدغه که الان برخی افراد نادان و یا نغرض بیایند و به جامعه القا کنند که با این توافق نامه تحریم ها تمام می شه و بعد هیچ اثری رو در کوتاه مدت نبییند و بعد از دلوت نا امید بشند. تیم رسانه ای دولت باید خصوصا روزنامه ایران حواسش جمع باشه که ... تحویل مردم نده
ايراني
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
فرصت هاي هرچند كوچك مقدمه اي براي موفقيت هاي بزرگ است.
رضا
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
شما از ان دسته ادمهایی هستید که دوست ندارید مردم زندگی خوبی داشته باشند.شما مثل همون افرادی هستی که میگن عراب سیر نگهدار و اجنوی گشنه.فعلا که در همین صد روز مردم امیدوار بودند و هستند و روی خوش تازه دارند میبینند پس شما لطف کن اظهار نظر نده
پاسخ ها
علی
| |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
بردار مطلب رو خوندی و این نظر رو نوشتی یا همینجوری احساس کردی که باید این مطالب رو بگی؟! ایشون چی گفته شما چی نظر دادی!!!!
فرزاد
| |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
آقا رضا
فکر میکنم اسم نوسنده رو با فواد ایزدی اشتباهی گرفتی و بدون خوندن متن نظر دادی
لطف کن دوباره با دقت بخون
مرد بزرگ
| |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
پسر خوب ، شما ایشون رو می شناسی ؟

تابناک قدیم ، بازتاب ، بازتاب امروز و آینده آنلاین

برو از آرشیو اینترنت نگاه کن تا ببینی ایشون چه فرد بزرگیه . چه پیش بینی ها و چه تحلیل هایی داشته.
پارسا
| |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
اول متنو بخون بعد نطر بده
بنده
| |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
من هر چه خوندم. ربط این گزارش شاین نظر نفهمیدم!