پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی از تصمیم این دانشگاه برای توقف پذیرش دانشجوی دوره شبانه درمقطع کارشناسی خبر داد وگفت: این تصمیم در راستای ارتقای کیفی آموزش وجذب دانشجویان برتر کنکور صورت می گیرد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «نادر نعمت اللهی» روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی از پذیرش بیش از حد دانشجو در دانشگاه علامه طباطبایی در سالهای اخیر انتقاد کرد و گفت: آمار پذیرش دانشجو در دانشگاه طی سالهای گذشته چند برابر شده و این افزایش متناسب با میزان امکانات و اعضای هیات علمی نبوده است.
وی با بیان اینکه پذیرش دانشجو در دانشگاه علامه طباطبایی قبلا بدون نظرخواهی از گروه های آموزشی و دانشکده ها به صورت متمرکز صورت گرفته است ، افزود: پیش از این سازمان مرکزی درباره اینکه هر دانشکده چه تعداد دانشجو مقاطع مختلف و در چه رشته های پذیرش دانشجو داشته باشد، تصمیم می گرفت که بعضا این تصمیمات با امکانات و توان دانشکده ها و گروه های آموزشی همخوانی نداشت.
نعمت اللهی سیاست پذیرش دانشجوی شبانه و حذف دوره های روزانه در مقطع کارشناسی علامه طباطبایی در سالهای اخیر را نادرست خواند وگفت: این موضوع باعث شد که رتبه های برتر کنکور در گروه علوم انسانی دانشگاه علامه را برای تحصیل انتخاب نکنند و دانشجویان ضعیف جذب این دانشگاه شدند.
وی از تصمیم دانشگاه علامه طباطبایی برای حذف کامل پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد به شیوه آموزش محور خبر داد وگفت: دانشگاه علامه در سالهای اخیر یک و نیم برابر دانشجویان کارشناسی ارشد آموزشی پژوهشی ،دانشجوی آموزش محور جذب کرده و این امر به کیفیت آموزش در دانشگاه لطمه وارد کرده است. از همین رو حذف دوره های آموزش محور در دستور کار شورای دانشگاه قرار گرفته است.
معاون دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در سه ، چهارسال اخیر به اجبار به هریک از گروه های آموزشی دانشگاه علامه تعداد پنچ دانشجوی دکتری داده شده که با بورسیه ها ، استعداد درخشان و سهمیه مربی این تعداد به 7 تا 8 نفر رسیده است که توان گروه های اموزشی دراین حد نبوده است.
وی ادامه داد : شورای دانشگاه به دانشکده ها مجوز داده که هر 2سال یکبار دانشجوی دکتری بپذیرند تا کیفیت این دوره ها حفظ شود.
نعمت اللهی واگذاری اختیارات بیشتر به گرو ه های آموزشی در رابطه با پذیرش دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد و همچنین امور آموزشی دانشجویان را از جمله رویکردهای دانشگاه علامه طباطبایی در راستای تمرکز زدایی عنوان کرد.
اصل مطلب و مخالفت ها با وزیر علووم نیز حفظ روال غلط گذشته در جذب دانشجو بوده است. در بسیاری از دانشکده های دانشگاه علامه جذب دانشجو فراتر از ظرفیت دانشگاه و به تبع آن جذب غیر اصولی و خارج از برنامه های مدون استاد در این دانشگاه موجب شده است هم سطح دانشجویان این دانشگاه به ویژه در دوره ارشد و دکترا به شدت افت کند؛ همچنین اساتید جذب شده از هیچ تجربه پژوهشی عمیق غیر از رساله دکترای خود نداشته باشند به طوری که این اساتید هیچ فرقی اساسی در علم و روش تحقیق با دانشجویان دکترا ندارند.
جذب چنین اساتید موجب شده است، اولین و آخرین نقطه علم را رساله دکترای خود بدانند و هیچ قلمرو همپوشان علمی دیگر را نمی پذیرند و به شدت در کلاس ها با دانشجویان به مقابله و سر سختی غیر علمی می پردازند. همچنین این اساتید جوان، در تقابلی آشکار با اساتید پیشین خود در گام اول در گروه های ذینفوذ دانشکده ها قرار گرفته و پیگیری علمی را با تعصبات گروهی جایگزین می نمایند. باید اشاره داشت این اساتید جوان به علت تعداد کم مقالات و یا کتاب به شدت دانشجویان به ویژه دانشجویان دکترا نیز رقیب خود دانسته و وارد رقابت عجیب و غریب چاپ مقاله می شوند و یا در کلاس های درس شأن دانشگاه را با لج بازی های کودکانه و سبک سرانه خود تنزل می دهند.
دانشجویان زیادی نیز در دوره ارشد و دکترا از ضعف علمی به شدت اسفناکی برخوردارند. به نوعی که ابتداییات رشته خود را درک نکرده و تنها حافظان پیشینیان هستند. این مهم با توجه به برگزاری کنکور برای جذب دانشجویان بیش از پیش نمود یافته است. در واقع به شکل ناراحت کننده ای بسیاری از دانشجویان دکترای دانشگاه ها و به ویژه علامه نه سابقه پژوهشی متقنی دارند و نه انگیزه پژوهشی و نه عمق آکادمیک.
به هر روی موضوعات پیشِ روی وزارت عتف و روسای دانشگاه ها و به ویژه دانشگاه علامه فراوان بوده و انتظار است همانطور که تاکنون بوده، قدم به قدم این موانع به شکل دائمی و پایدار مرتفع شوند.