پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : علی مصفا اظهار امیدواری کرد: مسوولان سینمایی، فرصت شناسی کنند و از موقعیتی که بوجود آمده، استفاده کرده و فیلم «گذشته» را به اسکار معرفی کنند.
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، بازیگر فیلم «گذشته» اصغر فرهادی در ادامه تصریح کرد: هر چند فیلمهای خوب دیگری هستند، اما امیدوارم در شروع کار مسئولان سینمایی جدید، آنها با معرفی فیلم «گذشته» بتوانند همه را خرسند کنند.
مصفا که شامگاه 10 شهریور ماه در نقد و بررسی فیلم «گذشته» در فرهنگسرای «ارسباران» سخن میگفت، از چگونگی انتخابش و تجربه بازی در جدیدترین ساخته فرهادی صحبت کرد و در ادامه به سوالات تماشاگران پاسخ داد.
او در پاسخ به این اظهارنظر مبنی بر اینکه استفاده از جملات حکیمانه در فیلم از سوی پسر بچهای که نقش «فواد» را بازی میکند، کمی عجیب به نظر میرسد، گفت: بیشتر مواقع حرفهای حکیمانه عمیق را بچهها میزنند و به نظر من این موضوع جای تعجب ندارد.
مصفا همچنین در پاسخ به سوال دیگر تماشاچیان مبنی بر استفاده از پوشش متفاوت بازیگران از لباسهای کاموایی تا تابستانی در فیلم گفت: به علت دمای متغیر هوا در پاریس که گاهی گرم یا سرد میشد، بازیگران به ناچار از پوششهای لباس متفاوتی استفاده میکردند.
کارگردان فیلم «پله آخر» درباره چگونگی بازی گرفتن اصغر فرهادی، هم توضیح داد: به نظر میرسد که آقای فرهادی در کار کردن با همه عوامل فیلم سعی میکند همه را وادار کند به تعریف جدیدی از خودشان برسند و همه داشتهها و تجربیات خود را کنار بگذارد تا مسائل جدیدی را تجربه کنند. توجه و دقتی که فرهادی در بازیها دارد را من پیش از این تجربه نکرده بودم.
بابک کریمی: «گذشته» در تلهی توریست بازی پاریسی نیفتاد
در این جلسه که بابک کریمی - دیگر بازیگر ایرانی فیلم «گذشته» - هم حضور داشت، از تجربه همکاری در این فیلم و بازی در نقش «شهریار» سخن گفت و ادامه داد: شخصیت «شهریار» لباسی بود که به اندازه من دوخته شد و به زندگی واقعی من نزدیک بود.
وی یادآور شد: من 40 سال در ایتالیا زندگی کردم و زندگی با بینشی که شهریار دارد در شخصیت من نیز وجود دارد. بابک کریمی که تجربه بازی در فیلم «جدایی نادر از سیمین» را هم داشته است، تصریح کرد: نقش «قاضی» در فیلم «جدایی نادر از سیمین» از شخصیت واقعی من دور بود. مجبور بودم این شخصیت را برای خود کنم.
او نیز درباره همکاری بازیگران فرانسوی خاطرنشان کرد: در لحظههایی که باید صحنههای من و مصفا اجرا میشد، فضا کاملاً ایرانی بود و فرانسویها پنج متر آن طرفتر میایستادند که مزاحم ما نشوند. این حس همکاری برای این نوع فیلم که اساس آن بر روی احساسات است، وجود دارد و اگر همکاری ایجاد نشود صحنهها شکل نمیگیرند.
کریمی اذعان داشت: ترکیب بازیگران و ایفای نقش آنها هنر کارگردان را نشان میدهد، بازی هر شخصی به روی بازی دیگری تاثیرگذار خواهد بود و با همکاری هم بازی را میسازند.
این بازیگر در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر عدم استفاده فرهادی از مکانهای زیبای توریستی در فیلم «گذشته» بیان کرد: «گذشته» در تلهی توریست بازی پاریسی نیفتاد.
به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست، دو منتقد و کارشناس جلسه نقطه نظراتشان را درباره فیلم «گذشته» مطرح کردند.
مهرزاد دانش، منتقد سینما در ادامه این نشست گفت: بازتاب نمایش فیلم «گذشته» در کشور ما با نوسانات زیادی همراه بود. برخی معتقدند این فیلم در قیاس با ساختههای دیگر اصغر فرهادی کمی افت داشته است و برخی نیز معتقدند درخششی که در فیلمهای قبلی این کارگردان وجود داشته، همچنان به چشم میخورد.
وی ادامه داد: «گذشته» قابل مقایسه با «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» نیست. البته میتوان آن را از جهاتی مقایسه کرد، اما در کل نقطه عطفی در کارنامه آقای فرهادی است و تجربه جدیدی را از نگاه استراتژیکی و روایتپردازی که به سینما، فیلم و شخصیتهایش دارد، نشان میدهد.
دانش گفت: این فیلم، یک نقطه عظمت فکری در کارنامه فرهادی است و دست به آزمون و خطای جدیدی زده است و میتواند در فیلم بعدی او تعیینکننده باشد که چطور میخواهد از تجربهای که در «گذشته» بدست آورده است به عنوان عنصرهای حرفهای استفاده کند. به عقیده من «گذشته»، ارزش بسیاری دارد که یک فیلمساز توانسته موفقیتهای تثبیت شدهای را پشت سر بگذارد و به جای آنکه با توجه به موفقیت پیشین خود به تکرار آن ادامه دهد، تفاوتهایی را در ساختار و زبان فیلم انجام دهد و از این روش، دنیاهای جدیدی را تجربه کند.
این منتقد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه فیلمنامه «گذشته» خصوصیتی متفاوت با دیگر آثار فرهادی دارد، توضیح داد: هسته مرکزی فیلمهای پیشین آقای فرهادی یک اتفاق بوده است، اما در فیلم گذشته اتفاقی را نمیبینیم؛ یعنی اتفاق وجود دارد اما قبلاً رخ داده است. در واقع بگو، مگوی چند آدم و درگیری موقعیتی و احساسی آنها هست که قبلاً رخ داده است. هنگامی که میگویم فرهادی دست به تجربهای جدید زده است، ناشی از این اتفاقات است.
او نکته دیگر در فیلم های فرهادی را ساخت فیلم به سبک کلاسیک دانست و اظهار داشت:سبک فیلم های فرهادی با سبک سینمای آمریکا بیشتر همخوانی داشت تا سبک سینمایی در اروپا، اما در تجربه جدید او ما ترکیبی از دو الگوی آمریکا و اروپا را میبینیم؛ اما اینکه تا چه اندازه در این ترکیب موفق بوده است بحثهای گستردهتری را میطلبد.
دانش ادامه داد: به عقیده من بسیار ارزشمند است که یک فیلمساز با توجه به موفقیتهای تثبیت شده خود، دست به چنین آزمونهایی بزند. ما در یک سوم ابتدایی فیلم بیشتر با الگوی آمریکایی، بعد از آن بیشتر با نوعی سبک هنری اروپایی مواجه هستیم و در یک سوم نهایی فیلم به هنر اروپایی بیشتر نزدیک میشویم. به عقیده من این مسائلی که مطرح شد، تفاوت عمده «گذشته» با دیگر آثار آقای فرهادی است.
این منتقد تصریح کرد: فیلم «گذشته» نقطه عطفی در سینمای فرهادی است. نقطه عطف به معنای بهترین، بدترین یا متوسطترین نیست، بلکه وارد یک فضای تجربی شده است که یک ساختار جدیدی را میتواند وارد تجربه سینمای ایران کند.
مهرزاد دانش در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به اینکه آیا «گذشته» شانس معرفی از سوی ایران به آکادمی اسکار را دارد؟ گفت: اخیراً بحثی مطرح شده است که برخلاف ذهنیت ما، گویا از لحاظ معیارهای اسکار میتواند فیلم «گذشته» از طرف ایران معرفی شود. بنابراین «گذشته» میتواند بین فیلمهای پخش شده در ایران بهترین گزینه برای معرفی به اسکار باشد. فیلم «هیس دخترها فریاد نمیزنند» هم فیلمی با موضوع خوب است، اما ساختاری ندارد که بخواهد اهالی اسکار را راضی کند.
گذشته از لحاظ موضوع جزو خط قرمزهای سینمای ایران محسوب میشود
کوروش جاهد کارشناس و منتقد سینما هم مطرح کرد: اصغر فرهادی فیلمسازی است که میداند چه کاری می خواهد انجام دهد. در این فیلم نیز تمام دغدغههای اخلاقی، معنایی و گرهگشاهایی که در فیلمهای پیشین او دیدهاید را نیز خواهید دید.
او تصریح کرد: به عقیده من «گذشته» ساختاری متفاوت از فیلمهای دیگر فرهادی ندارد. ساختار این فیلم نرم و آرام است، اما از لحاظ موضوع جزو خط قرمزهای سینمای ایران محسوب میشود که در کشور دیگری که این خط قرمزها وجود ندارد به بیان آن میپردازد. از لحاظ ساختار بصری نیز هم چنان دیالوگهای بسیار و گرهگشاییهای بسیاری با آن همراه است. عدم درک انسانها از جهانبینی به دلیل تفاوت زبانی در این فیلم حائز اهمیت است.
به گزارش ایسنا، اصغر فرهادی این روزها برای نمایش فیلمش در آمریکا و کانادا به آمریکا سفر کرده است. در نشست شب گذشته، مریم نراقی به عنوان دستیار اول کارگردان و حمید قربانی به عنوان نماینده اصغر فرهادی در نشست حاضر بودند.
سعید اژدرپور هم اجرای جلسه را برعهده داشت.