صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۲۱۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۲ - ۲۹ تير ۱۳۹۲
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تابناک در یادداشتی به قلم علی مصریان نوشت:

دو خبر در فضای رسانه ای کشور منتشر شد که بسیار جای تامل دارد و شاید خبر از اتفاقاتی می دهد باید بیشتر دقت کرد و انهم برگزاری برخی همایش‌های نه چندان معتبر برای بدست آوردن برخی عنوان‌ها.
خبر اول اين بود: «توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با لحاظ قانون حمايت از حقوق مصرفكنندگان خودرو و دستورالعمل شرايط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو و بر اساس ارزيابي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، شركت ايساكو رتبه اول خدمات پس از فروش را كسب كرد.» توضيح ابتدايي خبر را مفصلتر آورديم تا در اين كه هريك از اجزاي اين خبر اهميت ويژهاي دارند، شك و شبه‌اي نماند.

اين طور كه از اخبار منتشره بر مي‌آيد، شركت خدمات پس از فروش ايران خودرو توانسته است طي ارزيابي‌هاي صورت گرفته در چهار شاخص كيفيت ارایه خدمات، سرعت ارایه خدمات، هزينه ارایه خدمات و نتيجه عملكرد با رويكرد رضايتمندي مشتريان از خدمات پس از فروش، به رتبه نخست در ميان شركت‌هاي خودروسازي نايل شود.

اما خبر ديگري هم در رسانه‌ها چرخ زند و آن اين كه برخي شركت‌هاي ديگر توانسته‌اند در ميان ركت‌هاي خدمات پس‌ازفروش خودروسازي، حائز رتبه « ... »شوند. هر مخاطبي با ديدن اين دو خبر يكه خواهد خورد كه بالاخره چه كسي اول شده و اين وسط، تفاوت ميان «رتبه اول» و «رتبه ...» چيست؟

هر كس كه دستي هرچند از دور بر آتش صنعت و اقتصاد داشته باشد، خوب مي‌داند كه پس از شنيدن اين گونه اخبار كه در آن‌ها ذكري از مقام و رتبه و درجه به ميان مي‌آيد، اول بايد به سراغ عقبه آن عنوان رفت. به عبارت ديگر، مهم‌تر از اين كه يك سازمان يا شركت، چه عنواني را به دست آورده، اين است كه چه سازمان يا مرجعي اين عنوان را اعطا كرده و اين عنوان، واقعا چه‌قدر ارزش و اعتبار دارد؟ شكي نيست كه مراجع حاكميتي، بزرگ‌ترين و معتبرترين نظام‌هاي ارزيابي، صحه‌گذاري و رتبه‌بندي در كشورها هستند، كما اين كه رتبه‌بندي يكصد شركت برتر ايران نيز توسط سازمان مديريت صنعتي – از زيرمجموعه‌هاي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران – صورت مي‌گيرد و تا به حال نيز ملاك عمل قرار گرفته و هيچ كس در اعتبار و صحت آن تشكيك نكرده است.

در اخبار اشاره‌شده هم اگر دقت كنيم، به آساني متوجه مي‌شويم كه منبع و مرجع اعطاي عناوين فوق‌الذكر، متفاوتند؛ اولي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران است و دومي، يك همايش كه در تهران برگزار شده است.

حال مي‌توان قضاوت كرد كه اولا تفاوت ميان اين دو عنوان چيست، و در ثاني، وزن و ارزش كدام بيشتر و به عبارتي، كدام معتبرتر است. شايد اين دو عنوان كه به ظاهر بسيار شبيه به هم هستند، اساسا قابل مقايسه نباشند، چرا كه ارزيابي اول را يك مركز رسمي و حاكميتي به نام شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران طي فرايندي يك‌ساله انجام داده و با عناوین مشابهی که از برخی همایشهای نامعتبر در زماني كوتاه دریافت و در بوق و کرنا میشود، تفاوت بسیار دارد.

معمولا شركت‌هاي جوياي نام و شهرت، در اين قبيل كنفرانس‌ها كه اغلب با مقاصد انتفاعي و مادي برگزار مي‌شود، با دست‌ودل‌بازي وارد و با جايزه‌اي در دست، از آن خارج مي‌شوند؛ البته هر دوي اين‌ها عنوانند، اما اين كجا و آن كجا؟!