فارس: برنامهريزي براي برگزاري انتخابات آن هم از نوع رياست جمهوري، قطعا به برنامهريزي گستردهاي نياز دارد. برنامهريزي دقيقي که علاوه بر اجراي عدالت در برگزاري برنامهها بايد در حدي غني و پويا باشد که در نهايت بتواند بر مشارکت حداکثري در انتخابات بيافزايد.
امسال رسانه ملي تا حد بسيار زيادي توانست اين امر را محقق کند تا جايي که مقام معظم رهبري در سخنان اخير خود با جمعي از اقشار مختلف مردم درباره مناظرهها فرمودند: کار صداوسيما در انتخابات،تهمت زنندگاني را که ميگفتند آزادي بيان نيست ، خجالت زده کرد، البته بنده در زمينه آن مسائلي که آقايان مطرح کردند،مطالبي دارم که بعدا خواهم گفت.
برگزاري مناظره 8 نفره، حضور مداوم کانديداها در رسانه ملي و ... از جمله مواردي است که در گفتوگو با «مجيد دانشور» دبير ستاد انتخابات رسانه ملي مطرح شده و در ادامه ميخوانيد:
**آقاي دانشور برگزاري مناظرات هشت نفره چطور طراحي شد؟
-با توجه به اينکه ما تجربه برگزاري مناظره ميان چهارنفر را در سال 88 داشتيم که دو به دو برگزار شد، و اينکه امسال به خاطر تعداد بالاي کانديداها نميتوانستيم اين مدل را برگزار کنيم، در نتيحه يکسري مزايا و معايب مناظره هشت نفره را نوشتيم و آن را براي 200 نفر از فرهيختگان و دانشگاهيان و طلاب فرستاديم. آنها نظر دادند و ما نظرات را از خيلي کم تا زياد برسي کرديم و در نهايت نحوه برگزاري مناظره را از آنها سوال کرديم.
**در برگزاري مناظرات موارد ديگري جز تعداد کانديداها را هم مد نظر داشتيد؟
-بله. قطعا گزارههاي ديگر را هم گذاشتيم و با اختلاف دو درصد يعني 51 درصد برگزاري مناظره 8 نفره به مناظره 2 نفره چربيد.
**در ادامه برنامه چطور پيش رفت؟
-بنا بر اين ستاد انتخابات صداوسيما برگزاري مناظره 8 نفره را به کميسون ماده 65 (بررسي تبليغات) پيشنهاد داديم و آنها پذيرفتند و گفتند که آيين نامه آن را تنظيم کنيم و به صورت باکسهاي 30 دقيقهاي تنظيم شد. يعني گفتوگوي هر نامزد با 7 نامزد ديگر حدود 26 الي 27 دقيقه طول ميکشيد. البته در مناظره اول در پايان براي اينکه مناظره جذابتر شود، ما سوالات چهار گزينهاي و عکس هم استفاده کرديم که نامزدهاي محترم چند نفر اعتراض کرده بودند.
**اما اين بخش خيلي به مذاق کانديداها و همچنين بخشي از مخاطبان خوش نيامد؟
-در نظرسنجي روز بعد از مردم، 47 درصد مردم معتقد بودند که اين گزينهها خوب بوده است و 53 درصد گفتند که خوب نبود و بنا بر اين حذف شد. پس به دليل اينکه مردم برايشان مطلوبيت داشت که عکسها نباشد، اين بخش حذف شد. در مناظره دوم روند منطقيتر شد و در مناظره سوم تازه مناظره 8 نفره جا افتاد.
**نظرسنجيها مناظره سوم را چطور ارزيابي کردند؟
-به نظر ما مناظره سوم، چالشيتر، جذابتر و شفافکننده تر بود کمااينکه نظرسنجي ما از مردم پس از مناظره سوم نشان داد که مردم با نزديک به 66 درصد گفتهاند که مناظره سوم توانست برايشان امکان گزينش بهتر و مقايسه را فراهم کند.
**برگزاري مناظره چهارم چرا منتفي شد؟
-در مورد اينکه برخي کانديداها درخواست مناظره بعدي کردند، چون پيش از اين سه مناظره تصويب شده بود، درخواست کردند که چهارمي هم باشد، با توجه به اينکه روزهاي پاياني تبليغات نامزدها بود، آنها حتي نميرسيدند که برنامههاي راديويي و تلويزيوني خود را پر کنند، به همين دليل منتفي شد. در واقع الان برخي کانديداها در حال اتلاف وقت هستند و اين وقتهايي که صداوسيما براي آنها قرار داده است، ميليونها ريال هزينه دارد که مورد توجه نيست و هدر داده ميشود. مثلا تعدادي از نامزدها که نميتوانم اسم ببرم بايد پيامهاي سه دقيقهاي به راديو پيام ميدادند که اين تبليغات را ارائه نکردهاند و البته در راديو پخش شده که اين وقت فلان نامزد بوده که نيامده آن را پر کند.
پس چون نميتوانند وقتهاي تعيين شده در جدول قرعهکشي شده را پر کنند، عملا گذاشتن يک مناظره ديگر يعني نفي برنامههاي ديگر سازمان صداوسيما که براي نامزدها قرار داده است. امکانات و استوديو رسانه ملي براي انها قرار داده است و طبق برنامهريزي انجام شده عملا برگزاري مناظره چهارم منتفي است.
**آماري از ميزان مخاطب سه مناظره برگزار شده در دست داريد؟
-براي هرکدام از مناظرهها به تفکيک سه نظر سنجي انجام شد که به طور ميانگين ما را به 65 درصد از مخاطبان رسانه ملي رساند که حدود 40 ميليون نفر از جمعيت کشور را تشکيل ميدهد. البته برخي گفتهاند فقط اولين مناظره يا دومي و يا سومي را ديدهاند. در نهايت به 56 درصد رسيديم.
**ميزان رضايت مخاطبان از نحوه برگزاري مناظرهها چقدر بود؟
-درباره ميزان رضايت نيز بايد بگويم که با 66 درصد، مناظره سوم بيشترين ميزان رضايت را داشته است.
**بعد از برگزاري مناظره اول نقدهاي بسياري در سايتها و برخي خبرگزاريها انجام شد، آيا اين نقدها در تغيير شيوه برگزاري مناظرههاي بعدي اثر گذاشت؟
-خير. براي کميسيون تبليغات نظرسنجي مهم است که مبناي علمي دارد و نقدهاي سايتها نميتواند روايت کننده نظر مردم باشد. به همين دليل نظرسنجي مردمي صورت گرفت و شيوه برگزاري مناظرههاي بعدي بر اين مبنا عوض شد.
**در اين ميان برخي هم به حضور مجري دوم يعني آقاي طلوعي نقدهايي داشتند با اين محوريت که هيچ باري از مناظره را به دوش نميکشد؟
-قرار بود تا دقيقه 90 اسامي مجريان منتشر نشود و قرار شد تا دو مجري در نهايت براي اجراي برنامهها انتخاب شوند که يکي آقاي حيدري و ديگري آقاي طلوعي بود که در طول برگزاري مناظره مدام با هم مشورت ميکردند که البته مخاطبان اين مشورتها را روي آنتن نميديدند و در زمان صحبت کانديداها بود. در حقيقت مشاورهها زمان صحبت کانديداها به مجري داده ميشد.
مجري دوم به خاطر اينکه بايد وقت اصلي به نامزدهاي محترم داده شود، دخالت بيش از حد در وقت نميکرد و بيشتر نقش نظارتي ايفا ميکرد.
**نظر کانديداها درباره مناظرههاي دوم و سوم چه بود؟
-نامزدها خودشان نسبت به برگزاري مناظرهها نظر مساعدي داشتند که در بخشهاي خبري هم پخش شد اما برخي ستادهاي انتخاباتي نسبت به کم بودن وقت و ناعادلانه بودن برخي برخوردهاي مجري اعتراضاتي داشتند. ما هم گفتيم اگر اعتراضي داريد به کميسيون منعکس کنيد که تا به حال اعتراض رسمي دريافت نکرديم.
**نظريهاي وجود دارد با اين مبنا که برگزاري مناظرههاي انتخاباتي ميان کانديداها ميتواند به تغيير ناگهاني آراء بيانجامد. آيا مناظرهها واقعا آراء را جابه جا ميکند؟
-بنده از سال 60 تا به حال در کميسيون انتخابات صداوسيما بودهام و تجربه نشان ميدهد که 3 روز آخر تعيين کننده است. مناظرهها تاثيرگذار است اما سه روز آخر تبليغات بيشتر تاثيرگذار است.
**تخلفي هم از سوي کانديداها يا مجري به شما اعلام شده است؟
-تخلفات نامزدها به اين کميسيون مربوط نميشود، بلکه برنامههاي آنها مربوط ميشود که دورزدن قانوني برخي نامزدها در آن به چشم ميخورد. برنامهشان آمده، تصويب شده و آماده پخش شده است اما در دقيقه 90 شروع به واسطه تراشي ميکنند تا آن را عوض کنند چون به چيز جديدي رسيدهاند که ميخواهند در برنامهشان بگنجانند.