صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۱۴۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۰ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۲
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امام جمعه شهرستان شمیرانات خطبه اول را به موضوع «بی بهره گان از خدادوستی» اختصاص داده اظهار داشت: کفر، حق پوشی آگاهانه، نفاق، دوچهره گی و شرک، شریک سازی مخلوق در حاکمیت خالق است. کسی که با آگاهی به حق پوشی و حق ستیزی می پردازد معاند رسوا و بی منطق و ناهنجارگرای گرفتارشده در دام های شیطانی است، کافر به دلیل حق پوشی، حق ستیزی و خروج از خط و مرزهای اعتدال گرایی، خشم خدا را بر می انگیزد و از دوستی خدا بی بهره است، اطاعت خدا و رسول نمادهای حق

گرایی و ارزش آفرینی اند، کسانی که به نافرمانی خدا و رسولش آلوده می شوند ارزش سوزان بی بهره از عنایت و محبت پروردگارند (قُلْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ فإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ الْكَافِرِينَ/ آل عمران 32).

حجت الاسلام والمسلمین دعاگو خداباوری و شایسته کاری را ارزشی ترین بسترهای جلب محبت خدا نامیده گفت: خداباوران و خداگرایان شایسته کار از فضل خدا پاداش می گیرند و به عنایت او مستظهرند، کسانی که از خداباوری و خداگرایی و شایسته کاری فاصله می گیرند کافران بی بهره از محبت و عنایت خدایند(لِيَجْزِيَ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِن فَضْلِهِ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ / روم 45)؛ حق پوشی(کفر) به دلیل فاصله گیری از اعتدال گرایی و دادگری، بسترساز آلودگی به ستمگری است، خداباوران شایسته کار پاداش خداباوری، دینداری و شایسته کاری را از آفریدگار دریافت می کنند و کسانی که از ایمان و عمل صالح بی بهره می شوند از عنایت و محبت خدا فاصله می گیرند و از دوستی خدا بی بهره می شوند(وَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ الظَّالِمِينَ / آل عمران 57).

ناطق جمعه شمیرانات بیدادگرایی، بیدادگری و مقاومت بی حاصل در برابر رویدادهای کاملاً طبیعی را نماد کم خردی، ستم گرایی و محرومیت از محبت آفریدگار هستی توصیف نموده گفت: کسانی که با رویدادهای طبیعی میدان مبارزه، برخوردی درست دارند، در عرصه های خداباوری و شهادت قرار می گیرند و از محبت و عنایت خدا برخوردار می گردند و کسانی که در عرصه های آزمایش با توفیق چندانی همراه نشده اند، در مسیرهای متعارف، منطقی و مشروع قرار ندارند و از محبت خدا و پروردگار بی بهره هستند(إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ وَتِلْكَ الأيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ وَيَتَّخِذَ مِنكُمْ شُهَدَاء وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ الظَّالِمِينَ / آل عمران 140).

دعاگو سهم پذیری برای مخلوق در حاکمیت خالق و شریک سازی بندگان خدا در حکومت خدا را بزرگترین ستم نامیده گفت:  ظلم از گناهان بزرگی است که در حوزه حاکمیت خدا شرک را می سازد و به گناهی نابخشودنی تبدیل می شود، باور و پذیرش مشارکت مخلوق با خالق در حوزه خدایی حاکمیت بر پدیده ها و انسان ها ظلمی نابخشودنی و آلودگی به بزرگترین ناهنجاری و ناروایی است(إِنَّ اللّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاء وَمَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِيمًا / نساء 48) ، خداوند هرکس را که بخواهد به موازات ایمان و اخلاص و فداکاری و ایثارگری اش از خطابخشی و آمرزش گناهان بهره مند می فرماید ولی هرگز گناه شریک سازی مخلوق در حاکمیت خالق را نمی بخشد(مـَنْ أَشـْرَكَ مـَعَ إِمـَامٍ إِمـَامـَتـُهُ مـِنْ عِنْدِ اللَّهِ مَنْ لَيْسَتْ إِمَامَتُهُ مِنَ اللَّهِ كَانَ مُشْرِكاً بِاللَّهِ / اصول کافی ج 2 ص 200).

وی افزود: کسانی که در درون یک جامعه، حاکمیت همزمان دین و بی دینی و خدا و طاغوت را حق می پندارند و برای غیر خدا در حکومت خدا شریک می سازند به گناهی نابخشودنی آلوده می گردند؛ ستم به خویشتن با نافرمانی آفریدگار هستی و ایجاد خسارت و کاستی در انسان آلوده همراه می شود، خداوند با عنایتش گناهکار تائب را از مغفرت بهره مند می سازد و در حوزه ظلم به نفس فرصت جبران و رشد و شکوفایی را به خطاکار عنایت می فرماید و در حوزه تعرض به حقوق عمومی و به تعبیر دیگر «حق الناس»، آفریدگار هستی گناهکار را تا جبران خطاکاری و جلب رضایت صاحبان حقیقی حق رها نمی سازد(قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم : " الظُّلْمُ ثَلَاثةٌ : فَظُلْمٌ لَا يَغْفِرُهُ اللَّهُ ، وَظُلْمٌ يَغْفِرُهُ ، وَظُلْمٌ لَا يَتْرُكُهُ ، فَأَمَّا الظُّلْمُ الَّذِي لَا يَغْفِرُهُ اللَّهُ فَالشِّرْكُ / نهج الفصاحه)

خطیب جمعه شمیرانات تعرض به حق قانونی انتخاب شدن و انتخاب کردن را از بزرگترین ستم های سیاسی – اجتماعی تحلیل نموده گفت: انتخاب کردن و در معرض انتخاب قرار گرفتن، حق طبیعی همه افراد واجد شرایط در چارچوب قانون اساسی است، مصونیت از توهین، تهمت، تضعیف، تخریب، آبروریزی، هتاکی و گستاخی از حقوق مسلم و تردیدناپذیر اقشار مردمی است، کسانی که از تریبون های عمومی و خصوصی به عزت و اعتبار و شخصیت و شرافت مردم می تازند به خشم و قهر خدا گرفتار می شوند و هرگز نمی توانند از مجازات خدای عارف، حکیم و منتقم رهایی یابند، غالباً در دنیا به مجازات طبیعی و مکافات این جهانی گرفتار می شوند و در رستاخیز، عذاب دردناک خدا را به عنوان نتیجه اعمالشان پیش رو دارند.

آقای دعاگو تعرض به آبرو و اعتبار سیاسی و اجتماعی مردم را منفورترین و آلوده ترین خطاکاری سیاه، تباه و بسترساز خشم خدا ارزیابی نموده گفت: در نگرش های اجتماعی، آبرو حساس تر، ارزشمندتر و مهم تر از دارایی مادی است، به موازات گستردگی دایره آبروریزی، حق کشی و گناهکاری گسترش می یابد و آبروریخته عنایت خداوند یاور مظلومان را جلب می کند، کسانی که با تهمت، غیبت، دروغ سازی، ناسزاگویی و تخریب و تضعیف اشخاص حقیقی و حقوقی در اندیشه کسب مال و مقام و اعتبار و اقتدارند باید لحظاتی را که پدران و فرزندان و عزیزترین عزیزان از انسان می گریزند، عذاب هیچکس را نمی پذیرند و در موضع تضمین و نمایندگی هیچکس قرار نمی گیرند را محاسبه کنند و در برابر خود ببینند.
 
خطیب جمعه شهرستان شمیرانات در خطبه دوم به تحلیل تحولات سیاسی روز تحت عنوان «اعتدال گرایی و افراط و تفریط گرایی، نمادهای شایستگی و ناشایستگی» پرداخته اظهار داشت: عدل، دادگری و اعتدال، برخورداری از تعادل عقلانی و منطقی در اندیشه، انگیزه، گویش، منش و رویکرد و عملکرد انسانی است، نظام آفرینش و ساختار جسم و جان انسان با اعتدال بهره مند از بقا، حیات، استقرار و استمرار واقعی است؛ کسانی که در دو سوی افراط و تفریط ایستاده اند حقایق و واقعیات رویدادهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی را به گونه ای شایسته نمی بینند، در دو سوی مسیر نجات، بیراهه های خطرساز و خطرناک را طریق حقیقی تکامل، سعادت و رشد و شکوفایی تصور می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین دعاگو افراط و تفریط گرایی را خطرناکترین و خطرسازترین جریان سیاسی برای جمهوری اسلامی و عزت و اقتدار ملی دانسته گفت: بزرگترین مصیبت جامعه ما نقش آفرینی تندروان خردستیز و مرزناشناس و کندروان کم ارزش و مسئولیت گریز، سپردن فرمان گرایش ها و گریزش ها به احساسات آلوده به وسوسه ها و تمایلات شیطانی است؛ افراط گرایی و تفریط گرایی بزرگترین عامل بسترساز ناکامی های فرهنگی، ناهنجاری های سیاسی، مشکلات اقتصادی و موانع اصلی وحدت و امنیت ملی است.

دعاگو افزود: تا در حلقه های کلیدی مسئولیت و سیاست، نقش خردگرایان منطقی و منصف برجسته تر، شفاف تر و نافذتر نشود نقش آفرینی افراط گرایان، توهم آفرینان و از دوست دشمن سازان، ساختارهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی را با سایش و فرسایش روبرو خواهد کرد، باید با تحلیل تحولات سیاسی عرصه انتخابات به صورت منطقی و شفاف، فضاهای انتخاباتی را جذاب و از نشاط و شادابی آکنده ساخت تا بار دیگر حماسه سیاسی ملت ایران شگفتی و تحسین ملت های دیگر را برانگیزد.

ناطق جمعه شمیرانات نامزدهای انتخاباتی را به رعایت موازین شرعی، قانون اساسی و اخلاق اسلامی فراخوانده گفت: نامزدهای انتخاباتی با پرهیز از تخریب و تضعیف گرایی و آراستگی به اخلاق اسلامی شایستگی شان در برابر ملت ایران و دیگر ملت های جهان نمودار و آشکار سازند و از آلودگی به نمادهای ناشایستگی فرهنگی و سیاسی فاصله گیرند، مردم با تجربه های تلخ گذشته از جریان افراطی گری بیزارند، تشکل تندروان و کندروان سیاسی را در ستادهای انتخاباتی نامزدها نقطه قوت نمی دانند و از احتمال اثرگذاری آنها بر رئیس جمهور آینده نگران می شوند.

دعاگو تندروی و توجیه تندروی را با اشتباهات سیاسی خطرناکتر از تندروی بزرگترین بلیه تاریخ اسلام توصیف نموده گفت: خوارج نهروان به دلیل سطحی نگری و کاستی در حوزه ولایتمداری از معاویه و عمرعاص فریب خوردند، با تندروی سیاسی جبهه علی(ع) را ناگزیر به پذیرش حکمیت کردند و به جای توبه، خطاپذیری و اصلاح بسترهای فریبندگی و خطاگرایی هزینه خطاهایشان را از علی(ع) و جبهه علی(ع) مطالبه کردند و با شهادت مولای متقیان جامعه اسلامی و تاریخ اسلام را با ضایعه و فاجعه ای بزرگ روبرو ساختند.

وی ادامه داد: متأسفانه همان خطا با اصرار بر خطاکاری و فاصله گیری از توبه گرایی در مقاطع مختلف تاریخ اسلام تکرار شد، کسانی که با بی بصیرتی در پیدایش، گسترش و تقویت جریان انحرافی نقشی اساسی داشتند به جای عذرخواهی، توبه گرایی و جبران خسارات بی بصیرتی و حمایت های نسنجیده سیاسی به عارفان بصیر تاختند و بهای بی بصیرتی شان را با قربانی بصیران در مسلخ تخریب و تضعیف سیاسی دریافت کردند، کسانی که می خواهند اشتباهات عرصه تحولات سیاسی را با کاهش انگیزه های انتخاباتی پاسخ دهند به اشتباهی بدتر از اشتباه تندروان بی بصیرت گرفتار می شوند و حوزه اعتبار و اقتدار نظام را که برای نقش آفرینی در وحدت، امنیت و اقتدار ملی ضرورتی غیرقابل انکار است با سایش و فرسایش روبرو می کنند.

امام جمعه شمیرانات مشارکت حداکثری در عرصه های انتخاباتی را رسالتی دینی و ملی توصیف نموده گفت: اسلام، نظام و کشور به ملت تعلق دارند، میزان اقتدار نظام به درجات توفیق جمهوری اسلامی برای احقاق حقوق اقشار ملی بستگی کامل دارد، همه ملت باید نظام را اعتبار و اقتدار خود بدانند، هزینه خطاکاری را به خطاکاران تحمیل کنند و حساب نظام و کشور و ملت را از اشخاص حقیقی و حقوقی جدا سازند، از تعهد نامزدها به پیام های دینی و موازین قانونی میزان شایستگی شان را برای احراز منصب ریاست جمهوری شناسایی کنند و در حوزه گزینش گری بهترین و قوی ترین را انتخاب نمایند.