صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۱۳۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۰ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۲
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : علی‌اکبر اشعری درباره ادبیاتی که کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظره‌ها و یا سخنرانی‌های خود از آن استفاده می‌کنند، گفت: دو گونه می‌توان با مردم حرف زد؛ یکی حرف‌های کلی؛ این‌که ما به دنبال اعتلای کشور هستیم و سعی می‌کنیم در جهان ممتاز باشیم، یعنی مطرح کردن موضوعاتی که همه سرش توافق دارند و دیگر طرح کاستی‌ها و راه حل برون‌رفت از مشکلات و این‌که کاندیداها برای این مشکلات چه برنامه‌ای دارند. همه ما می‌دانیم برخی از کاندیداها خصوصا آن‌ها که این اواخر کاندیدا شده‌اند، برنامه مدونی ندارند، چون برنامه مدون یکی دو سال وقت می‌خواهد. اما باید روش مقابله با مشکلات و مسائل را بیان کنند.

به گزارش ایسنا، او افزود: دوم این‌که کاندیداها باید از برخی صحبت‌ها که شبیه التماس برای رأی گرفتن است، بپرهیزند. این‌که بگویند به مردم آوانس می‌دهیم، درست نیست، چون قانون حدود را مشخص می‌کند. این‌که شعارهای دور از واقعیت مطرح شود، خوب نیست.

مدیر باغ کتاب تهران و رییس پیشین سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پاسخ به این سؤال که چقدر گفتمانی که کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری از آن استفاده می‌کنند، بر گفتمان کل جامعه تأثیر می‌گذارد، گفت: صحبت‌های کاندیداها مطالبات اجتماعی را سمت و سو می‌دهد و اگر این صحبت‌ها منطقی باشد، مطالبات عمومی نیز منطقی خواهد شد و اگر آرمانی باشد و جنبه خوش‌بین کردن مردم را داشته باشد، ما تنها مطالباتی را ایجاد کرده‌ایم که نه خودمان و نه کاندیداهای دیگر هم نمی‌توانند به آن‌ها پاسخ دهند؛ بنابراین کاندیدا نباید حرفی بزند که نمی‌تواند آن را انجام دهد، زیرا این موضوع باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود. حرف‌ها باید واقع‌بینانه باشد. حرف‌های کلی مانند این‌که قانون را اجرا می‌کنیم، درست نیست؛ چون چگونه اجرایی کردن قانون مهم است. باید این را مطرح کنند که چگونه با استفاده از اختیارات قانونی رییس‌جمهور می‌خواهند به این موضوعات دست پیدا کنند.

اشعری همچنین درباره پرداختن به فرهنگ از سوی کاندیداها گفت: نمی‌دانم چرا کاندیداها اصلا درباره فرهنگ صحبت نمی‌کنند. اگر قبول داریم فرهنگ بستر هر اقدام اجتماعی و بسترساز جامعه است، چرا به این موضوع نمی‌پردازند که چگونه می‌خواهند به بسترسازی فرهنگی جامعه بپردازند.

او ادامه داد: به نظر من اگر کسی با فرهنگ آشنا نباشد، نمی‌تواند به حل موضوعات اجتماعی بپردازد، چون هر موضوعی در متن جامعه اتفاق می‌افتد. رییس‌جمهور باید فرهنگ را بشناسد و بداند که برای موضوعات اجتماعی از چه ابزار فرهنگی می‌تواند استفاده کند.

اشعری همچنین درباره این سؤال که چقدر وجود یک مشاور ادبی در کنار کاندیداها یا سیاستمداران الزامی است، گفت: من معتقدم علاوه بر مشاور ادبی، رییس‌جمهور باید اتاق‌های فکری در هر زمینه داشته باشد، چون رییس‌جمهور عالم همه علوم نیست. باید هر کلمه‌ای که می‌گوید، قبلا با تیم خبره‌ای درباره‌اش مشورت کرده باشد.

او افزود: عملکرد اکنون کاندیداها تا اندازه‌ای بیانگر خط عملکرد آن‌ها در آینده هم هست. کسی که شعار می‌دهد، بعدا دچار همین ماجرا می‌شود و کسی که منطقی حرف می‌زند، بعدا منطقی عمل خواهد کرد.