صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۲ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۱۱۴۵۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طراحان فولکس واگن کانسپت Egoista را به عنوان هدیه پنجاهمین سالگرد ظهور این خودروساز طراحی کرده‌اند. از این نمونه عجیب تنها یک عدد و برای یک سرنشین طراحی شده تا خودمحورترین لامبورگینی جهان باشد.

شاید در بهترین حالت بتوان Egoista، جدیدترین کانسپت معرفی شده توسط لامبورگینی را بحث‌برانگیز توصیف کرد. این نمونه که تنها 2 ماه پس از رونمایی از کانسپت وه‌نه‌نو و به مناسبت پنجاهمین سالگرد تولد لامبورگینی رونمایی شده، به مراتب از وه‌نه‌نو زشت‌تر است!

این کانسپت شگفت‌انگیز که در نگاه اول به‌نظر می‌رسد توسط دانش‌آموزان خلاق طراحی صنعتی طراحی شده باشد، در حقیقت یک هدیه تولد برای 50 سالگی لامبورگینی است که توسط والتر دسیلوا، مدیر طراحی شرکت مادر این خودروساز (فولکس واگن) به اجرا درآمده است.

موتور 5.2 لیتری این خودرو با آرایش  V10 از گالاردو اقتباس شده و در نهایت می‌تواند 600 اسب‌بخار قدرت تولید کند. از بهره‌وری بیشتر یا ابزارهای کمکی برای قدرت بالاتر خبری نیست و به‌نظر می‌رسد این نمونه بیشتر یک طرح مطالعاتی باشد.

نام این خودرو در ایتالیایی به معنی خودخواه است؛ البته با دیدن ظاهر تهاجمی و خودمحور این نمونه هم می‌توان به لغت مشابهی دست پیدا کرد. طراحان برای تأکید بر این خصوصیت Egoista فضای داخلی آن را تنها برای یک نفر طراحی کرده‌اند.

دسیلوا می‌گوید: «این خودرو تنها برای یک سرنشین طراحی شده و به او اجازه می‌دهد به بهترین شکل ممکن خودنمایی کند. Egoista تنها برای افراد خودمحوری طراحی شده که بهترین‌ها و نهایت هر چیزی را فقط برای خود می‌خواهند و نمی‌توانند کسی را در آن شریک کنند. این خودرو به معنای کامل کلمه Egoista (خودخواه) است».

فضای داخلی یک نفره این خودرو از هلیکوپتر آپاچی اقتباس شده که امکان خروج اضطراری را به خلبان خود می‌دهد. با اینکه صندلی این خودرو نمی‌تواند با پرتاب راننده خودرو به بالا ایمنی بیشتری را برای او ایجاد کند؛ فضای متعلق به سرنشین با رنگ‌آمیزی کاملا از فضای خارجی آن منفک شده است.

دسیلوا می‌گوید: «فضای داخلی این خودرو تماما از فیبرکربن و آلومینیوم ساخته شده و محیطی اختصاصی را برای حفظ راننده و نجات او از شرایط پیش‌بینی‌نشده شکل داده است. ما با این طراحی آینده را به خودروها آورده‌ایم و اجازه داده‌ایم راننده در حالی که در کابین خلبان نشسته، شکل دیگری از سفر را تجربه کند».

سقف شیشه‌ای خودرو به شکل الکتریکی باز و بسته می‌شود تا به راننده اجازه ورود به خودرو یا خروج از آن را بدهد. راننده برای خروج از این خودرو ابتدا باید فرمان را بیرون آورده، روی داشبورد بگذارد و بعد روی صندلی خود بایستد تا در نهایت بتواند روی بخش مشخص شده روی بدنه بنشیند و به روی زمین سر بخورد.

با تمام این ایده‌های عجیب طراحی که برای تهاجمی‌تر کردن چهره  Egoista و متفاوت نشان دادن آن به‌کار گرفته شده، نمی‌توان نتیجه کار را چندان رضایت‌بخش و جذاب دانست. طراحان می‌گویند تلاش کرده‌اند با طراحی Egoista گاو نر خشمگینی را نشان بدهند که سر خود را پایین آورده و آماده حمله است. برای آغاز یک نشست مطبوعاتی بسیارفریبنده است؛ اما زمانی که به این خودرو نگاه می‌کنید چیزی بیشتر از خط‌خطی‌هایی که هیچ شکل مشخصی را نساخته‌اند، نخواهید دید. شاید اگر به عنوان یک تابلوی انتزاعی به این لامبورگینی تازه خیره بشوید، بتوانید نتیجه بهتری بگیرید!

طراحی بخش‌های فوقانی خودرو به مراتب بهتر است و شیب آرام سقف کابین کوچک خودرو مفهوم خودمحوری آن را به خوبی نشان می‌دهد. از سوی دیگر این طراحی برای جشن 50امین سال ظهور خودروسازی که اغلب از موتورهای وسط استفاده می‌کند، ایده خوبی به‌نظر می‌رسد.
بر خلاف وه‌نه‌نو در این خودرو از ضمائم آیرودینامیک خبری نیست و در مقابل از بالچه‌هایی استفاده شده که به صورت خودکار و بر اساس شرایط حرکت خودرو باز و بسته خواهند شد. بدنه این خودرو و چرخ‌ها از ماده‌ای پوشیده شده که رادارگریز است و شیشه‌ها که نارنجی هستند، ضدانعکاس خواهند بود.  

از این خودروی عجیب تنها یک نمونه طراحی شده که در اختیار لامبورگینی قرار خواهد داشت. Egoista که هدیه فولکس واگن به لامبورگینی است، خودپسندتر از آن است که به فکر افراد خودمحوری باشد که هر هزینه‌ای را برای خرید آن تقبل خواهند کرد.