صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۱۱۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هم‌ترين مشكلي كه مراجعه‌كنندگان ديروز در مركز نظارت همگاني ناجا (197)با مقامات انتظامي و فرماندهان پليس ناجا مطرح كردند زورگيري، كيف‌قاپي و سرقت‌هاي خرد بود.

صبح ديروز 25 نفر از هموطنان مان در مركز نظارت همگاني ناجا حضور پيدا كردند تا مشكلات انتظامي خود را با معاونت‌هاي مختلف ناجا در ميان بگذارند كه از ميان اين افراد 12 نفرشان روبه‌روي ميز سرهنگ فريدون خالقي‌فرد، معاون مبارزه با سرقت نشستند، 11 نفر براي مطرح كردن مشكلات شان با سرهنگ محمديان، رييس پليس آگاهي تهران آمده بودند و بقيه نيز براي صحبت با سرهنگ مهرداد اميدي، معاون مبارزه با جعل و كلاهبرداري مراجعه كرده بودند.


روش كشف جرم در آگاهي، اعتراف‌محور نيست

سردار سيدحسن بتولي، رييس پليس آگاهي ناجا با اشاره به اينكه پليس همچنان بر به كارگيري روش‌هاي علمي در كشف جرايم تاكيد دارد، گفت: عدم به كار‌گيري روش‌هاي غيرقانوني، غيراخلاقي و غيرشرعي با متهمان رويه‌يي است كه پليس در كشف جرايم در دستور كار خود دارد. رييس پليس آگاهي ناجا كه در جلسه ملاقات مردمي در دفتر مركز نظارت همگاني نيروي انتظامي به همراه چند تن از معاونانش حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگار «اعتماد» درباره به كارگيري روش‌هاي اعتراف محور در سيستم پليس آگاهي براي كشف جرايم گفت: سيستم پليس آگاهي اعتراف‌محور نيست هرچند در كشف جرايم اگر اعتراف متهم نباشد اقناع لازم براي سيستم قضايي و پليسي به وجود نخواهد آمد اما روش و شيوه پليس آگاهي براي كشف يك جرم مبتني بر اعتراف‌گيري نيست.

سردار بتولي همچنين تصريح كرد: روش پليس در كشف جرايم آن است كه با استفاده از روش‌هاي علمي و بررسي قرائن و ادله به كشف يك جرم بپردازد و اگر دراين بين مورد استثنايي هم به وجود آمد خود پليس با آن برخورد مي‌كند و در صورتي كه موارد تخلفي از اين ديده و اثبات شود پليس سعي مي‌كند به نحو احسن و با شديد‌ترين بسترهاي قانوني كه در اختيار دارد با متخلفان برخورد كند.

معاون فرمانده كل ناجا در پليس آگاهي با اشاره به اينكه اقرار متهم به جرمي كه انجام داده خود يكي از روش‌هاي اثبات وقوع جرم توسط فرد است، اظهار داشت: اقرار متهم درباره ارتكاب جرم ضروري است اما حرف ما اين است كه اعتراف‌گيري نبايد توام با شكنجه باشد به هر حال پليس آگاهي شيوه‌هاي علمي را در كشف جرم در دستور كار خود قرار داده است و بر اين اساس عمل مي‌كند.

وي افزود: خود پليس درصورت مشاهده تخلف بيشترين حساسيت را روي مساله دارد و ما سعي داريم با بررسي سوابق مجرمان و به كارگيري روش‌هاي علمي روندي را پيش روي مسوولان قضايي قرار دهيم كه آنها مناسب‌ترين حكم قضايي را در اين ‌باره صادر كنند.


دستگيري متهم پرونده‌يي كه شاكي‌اش مراجعه‌كننده بود

سرهنگ فريدون خالقي‌فرد، معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي كشور، در رابطه با عمده مشكلاتي كه مردم براي حل آن مراجعه كرده‌اند به سرقت‌هاي درون سازماني و سرقت‌هاي داخل خودرو اشاره كرد. وي با اشاره به اينكه وقتي سرقتي درون يك سازمان اتفاق مي‌افتد معمولا هيچ فردي در سازمان‌ها مسوولتي را بر گردن نمي‌گيرند به «اعتماد» گفت: هر سرقت داخلي كه در نهاد‌هاي مختلف يا ادارات صورت مي‌گيرد، مي‌تواند از مساعد بودن زمينه براي سرقت نشأت گرفته باشد كه مهم‌ترين عامل وقوع يك سرقت است، به اين معنا كه اگر شرايط طوري مهيا شود كه در اين اماكن افرادي باشند كه مسووليت‌هاي اينچنيني به عهده آنها باشد با كاهش بسيار زيادي در اين زمينه روبه‌رو خواهيم شد.

بر اساس همين گزارش اگر بخواهيم به مشكلات مردمي كه با سرهنگ مهرداد اميدي، معاون مبارزه با كلاهبرداران پليس آگاهي كشور نيز روز گذشته به مشكلات مطرح شده از سوي مردم رسيدگي كرد. يكي از دو پرونده‌هاي پيش روي سرهنگ اميدي مربوط به موضوعي بود كه خبر دستگيري متهم اين پرونده را اكثر مردم ايران يكشنبه گذشته در اخبار شبانگاهي شبكه 3 و بخش خبري 20:30 از سرهنگ محمديان شنيده بودند ولي از آنجايي كه شاكي اين پرونده در جريان اين اخبار نبود در اين مركز حضور پيدا كرده بود تا با معاون مبارزه با جعل و كلاهبرداري در اين رابطه صحبت كند. شاكي اين پرونده خانم جواني بود كه در عطرفروشي خود مورد كلاهبرداري تلفني يك نفر در پوشش مامور انتظامي قرار گرفته بود و مبلغ دو ميليون و 500 هزار تومان از او سرقت شده بود. سرهنگ هادي مصطفايي، معاون مبارزه با جرايم جنايي نيز از جمله معاون‌هاي ناجا بود كه در اين برنامه حضور داشت و چند تماس تلفني داشت. وي در رابطه با كاهش جرايم جنايي به خبرنگار «اعتماد» گفت: براي كاهش جرايم جنايي در كشور نيازمند يك انسجام همگاني از طرف همه نهادها و سازمان‌ها هستيم كه در مواقع حساس با پليس هماهنگ باشند و به موقع اطلاع‌رساني كنند.