صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۰۷۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۷ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
وی با بیان اینکه در حال حاضر تولید مس، آلومینیوم و فولاد تنها توسط یک یا دو و یا سه تولیدکننده در داخل صورت می‌گیرد، گفت: قیمت‌گذاری خودرو توسط دولت در حالی صورت می‌گیرد که خودرو یک تولید انحصاری محسوب می‌شود، اما به انحصاری بودن تولید مواد اولیه این صنعت توجهی نمی‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اعضای انجمن قطعه‌سازان با اعلام نرخ ۱9 هزار و 800 تومانی هر کیلو پراید، از برخی سیاست‌های مدیران خودروساز انتقاد کرده و اعلام کردند که کاهش قیمت خودرو با هدف واردات خودرو از چین مطرح و پیگیری شده است.

در آستانه اعلام قیمت‌ جدید خودروها، جمعی از اعضای انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو امروز در نشستی با بررسی مشکلات این صنعت در مورد راهکارهای حفظ تولید قطعه‌سازان و حل مسائل موجود به تبادل‌نظر پرداختند.

* در پراید کیلویی 18 هزار تومانی، پسته کیلویی 70 هزار تومانی می‌خوریم


در این نشست، یزدان‌بخش نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه جمع‌بندی نشست امروز به وزیر صنعت ارائه خواهد شد، گفت: بحث‌های مطرح شده در مورد قیمت‌گذاری خودرو باعث شد تا جلساتی با شورای رقابت داشته باشیم.

وی با انتقاد از اظهارنظر برخی اعضای این شورا برای کاهش قیمت خودرو، گفت: اگر قیمت خودرو کاهش یابد، قطعه‌سازان نمی توانند به تولید کمی که در حال حاضر دارند، ادامه دهند، زیرا قیمت‌ها بیش از این، قابل کاهش نیستند.

وی با اشاره به برخی کنایه‌ها در مورد فروش کیلویی خودرو، گفت: این بحث‌ به یک شوخی تبدیل شده به طوری که بعضی می‌گویند در پراید کیلویی 18 هزار تومانی، پسته کیلویی 70 هزار تومانی می‌خوریم!

یزدان بخش ادامه داد: اگر قیمت خودرو کاهش یابد این فشار به قطعه‌سازان وارد خواهد شد و باید گفت که پایان اردیبهشت ماه پایان عمر صنعت قطعه‌سازی است.

* سئوالات غیرکارشناسی در نشست شورای رقابت

در این نشست ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز با بیان اینکه در نشست با شورای رقابت یکسری سئوالات غیرکارشناسی و ضعیف مطرح شد، گفت: در این جلسه مطرح شد که تولید شیشه خودرو تفاوتی با تولید شیشه معمولی ندارد و یا اینکه تولید آینه خودرو فرقی با تولید آینه‌های دیگر نمی‌کند، پس چرا قیمت آنها متفاوت است، که این سئوال کاملاً غیرکارشناسی و نادرست است.

وی با بیان اینکه تیم کارشناسی ضعیفی در شورای رقابت مشغول به کار است، افزود: در پایان جلسه قرار شد که صحبتی در مورد این جلسه با رسانه‌ها مطرح نشود، اما پس از آن، بحث‌هایی از طرف اعضای شورای رقابت در مورد کاهش 30 تا 40 درصدی قیمت خودرو مطرح شد.

قربانی تأکید کرد: در صورت کاهش قیمت خودرو، این مسئله قطعاً از طرف خودروساز به قطعه‌سازان تحمیل می‌شود و اگر قرار باشد قیمت قطعات کاهش یابد، صنعت قطعه‌سازی به اجبار نمی‌تواند به تولید خود ادامه دهد.

وی با انتقاد از واردات صد هزار دستگاه خودرو به کشور گفت: درست نیست که ارزی که باید بابت واردات دارو صرف شود، به واردات خودرو اختصاص یابد

* تعطیلی 130 شرکت قطعه‌ساز

فرهاد به‌نیا عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان نیز در این نشست با بیان اینکه برخی اعضای شورای رقابت، از کاهش 30 تا 40 درصدی قیمت خودرو حرف می‌زنند، گفت: در 24 فروردین ماه امسال از طرف شورای رقابت از قطعه‌سازان دعوت شد تا در مورد قیمت تمام شده قطعات و سهم آن بر قیمت خودرو صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه سهم قطعه در قیمت خودرو به 82 درصد می‌رسد، گفت: در آن جلسه، رئیس شورای رقابت اعلام کرد که قیمت خودرو به طور منطقی تعیین خواهد شد و ما از وی سئوال کردیم که اگر قیمت بالاتر از نرخ فعلی باشد، باز هم حاضرید این قیمت‌ها را اعلام کنید که وی گفت اگر منطقی باشد، قبول می‌کنیم.

به نیا تصریح کرد: صبح روز 26 فروردین، شورای رقابت از ما خواست تا مدارک خود را به همراه فاکتورهای خرید از شرکت‌های دولتی تا صبح فردای آن روز به این شورا ارائه دهیم و پس از آن نیز از ما خواستند که حجم ارزبری قطعه‌سازان و خودروسازان را اعلام کنیم.

وی با اشاره به نامه شورای رقابت به خودروسازان برای اعلام تناژ تولیداتشان، گفت: ما نمی‌توانیم باسکول بگذاریم و بگوییم هر خودرو، چند کیلوگرم است.

به‌نیا با بیان اینکه 130 شرکت قطعه‌ساز تا به حال تعطیل شده‌اند، افزود: اگر قیمت خودرو کاهش یابد این مسئله فقط به نحو واردکنندگان خودرو خواهد بود، زیرا عده‌ای نسبت به خرید خودرو از کشورهای دیگر به ارزش یک تا دو میلیارد تومان اقدام کردند و منتظرند تا این خودروها را سریع وارد بازار ایران کنند که معمولاً خودروهای بی‌کیفیتی هستند.

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان با بیان اینکه قیمت ورق به عنوان ماده اولیه تولید خودرو نسبت به سال 90 حدود 134 درصد افزایش یافته است، گفت: قیمت آلومینیوم در حال حاضر نسبت به سال 90 حدود 124 درصد افزایش را نشان می‌دهد و در این مدت قیمت فولاد نیز رشد 95 درصدی را تجربه کرده است که این موارد بر قیمت تمام شده تولید قطعات تأثیرگذار است.

وی تأکید کرد: قیمت مواد اولیه قطعه‌سازی گوی سبقت را از قیمت ارز ربوده‌ و افزایش بیشتری را داشته‌ است.

به‌نیا با بیان اینکه شرکت‌های قطعه‌ساز بیش از 60 درصد افت نیرو داشته‌اند، گفت: در حال حاضر میانگین ظرفیت تولید در این شرکت‌ها حدود 20 درصد است.

* پیش‌بینی درآمد 2 هزار میلیاردی دولت از محل واردات خودرو


به گزارش فارس، محمدرضا نجفی‌منش عضو انجمن قطعه‌سازان نیز در این نشست با بیان اینکه شورای رقابت حق قیمت‌گذاری ندارد، گفت: این شورا فقط می‌تواند روش قیمت‌گذاری را تعیین کند. به همین دلیل اگر اعضای شورا بگویند که قیمت خودرو باید کاهش یابد، حرف آنها بی‌اساس، غیرمنطقی و خارج از وظایفشان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تولید مس، آلومینیوم و فولاد تنها توسط یک یا دو و یا سه تولیدکننده در داخل صورت می‌گیرد، گفت: قیمت‌گذاری خودرو توسط دولت در حالی صورت می‌گیرد که خودرو یک تولید انحصاری محسوب می‌شود، اما به انحصاری بودن تولید مواد اولیه این صنعت توجهی نمی‌شود.

نجفی منش با بیان اینکه قیمت‌گذاری در بورس، تعیین نرخ ارز، بهره بانکی و قیمت خودرو توسط وزارت اقتصاد انجام می‌شود، اظهار داشت: در این شرایط، تولیدکننده باید جوابگوی عملکرد این وزارتخانه باشد.

وی با اشاره به پیش‌بینی درآمد 2 هزار میلیارد تومانی دولت از محل واردات خودرو در سال جاری، گفت: این رقم در سال‌های گذشته کمتر از هزار میلیارد تومان بوده است و مفهوم این مسئله آن است که واردات خودرو باید افزایش یابد.

* فقط سازمان ملل و 1+5 در بحث قیمت‌گذاری خودرو وارد نشده‌اند

نجفی‌منش با بیان اینکه همه به جان صنعت خودرو افتاده‌اند، به کنایه گفت: فقط سازمان ملل و 1+5 در بحث قیمت‌گذاری خودرو وارد نشده‌اند.

وی با بیان اینکه مدیران شرکت‌های خودروساز توسط دولت تعیین می‌شوند، گفت: اگر این مدیران، دهانشان را باز کنند و اعتراضی کنند، ممکن است تغییر کنند به همین دلیل حرفی نمی‌زنند و در مقابل برخی مسائل اعتراضی نمی‌کنند.

نجفی منش با بیان اینکه در چین 170 شرکت خودروساز فعال هستند، گفت: بازار خودروی چین با مازاد تولید 10 میلیون دستگاه خودرو مواجه خواهد بود و در این شرایط، پول نفت ایران در چین است و تمام فشارها بر این است که واردات خودرو از چین صورت گیرد.

* پراید کیلویی 19 هزار و 800 تومان 


رضا رضایی، عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان نیز در این نشست با بیان اینکه قیمت برخی کالاها افزایش زیادی را داشته است، گفت: محاسبات نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو پراید 19 هزار و 800 تومان است در حالی که قیمت هر کیلو پیچ‌گوشتی کیلویی 50 هزار تومان است.

وی با انتقاد از عملکرد برخی مدیران خودروساز، گفت: مدیران عامل شرکت‌های خودروساز به میزشان چسبیده‌اند و هر موضوعی که به آنها تحمیل شود، را قبول می‌کنند.

* خودروسازان احتکار نکردند


به گزارش فارس، محمدی مدیرعامل شرکت ساپکو نیز در این نشست با بیان اینکه صنعت خودروسازی خواستار افزایش قیمت معقول و منطقی خودرو است، گفت: مواد اولیه داخلی بر اساس نرخ ارز آزاد قیمت‌گذاری می‌شود.

وی با رد بحث‌های مطرح شده در مورد احتکار خودرو توسط شرکتهای خودروساز، گفت: یکسری قطعات فوق‌العاده ایمنی برای تکمیل تولید برخی خودروها را در اختیار نداشتیم و به همین دلیل، تحویل این خودروها با تأخیر همراه شد.

وی افزود: در این شرایط، برخی افراد که مثلاً تندر را به قیمت 17 میلیون تومان خریداری کرده بودند پس از افزایش قیمت کارخانه‌ای این خودرو، آن را در بازار به قیمت 28 میلیون تومان عرضه کردند و در حال حاضر نیز عده‌ای تلاش می‌کنند که قیمت خودرو بالا نرود تا دوباره با قیمت پایین خودرو را بخرند و بعد در بازار با قیمت بالاتر بفروشند.

* کاهش 30 درصدی قیمت خودرو به شورای رقابت تکلیف شده است


در این نشست، مولایی عضو انجمن قطعه‌سازان نیز با بیان اینکه در سال 90 قیمت پراید 10 میلیون تومان بود، گفت: در آن زمان قیمت مواد اولیه تولید این خودرو حدود 3 میلیون تومان بود که با در نظر گرفتن افزایش 3 برابری نرخ ارز، حال باید قیمت مواد اولیه به 9 میلیون تومان برسد و به این ترتیب قیمت پراید باید حدود 17 میلیون تومان محاسبه شود.

وی ادامه داد: چرا اعضای شورای رقابت پیش از برگزاری جلسه کارشناسی، از کاهش 30 درصدی قیمت خودرو صحبت می‌کنند، این نشان می‌دهد که به این شورا دستور داده شده تا قیمت خودرو را 30 درصد کاهش دهد.

* رایزنی برای واردات 100 هزار خودروی چینی


کاوه یکی دیگر از اعضای انجمن قطعه‌سازان در این نشست با بیان اینکه شورای اسلامی تهران به دنبال دریافت مجوز برای واردات 100 هزار دستگاه خودروی چینی است، گفت: در زمانی که بحث حمایت از تولید داخلی و حماسه اقتصادی مطرح است واردات خودروی چینی چه توجیهی می‌تواند داشته باشد.