صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۳ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۰۲۱۹۴
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۳ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۱
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عصر ایران به نقل از روزنامه القدس العربی - چاپ لندن – نوشت: کانال جدید که «بن گوریون» نام دارد، مانند کانال سوئز، دریای سرخ را به دریای مدیترانه وصل می‌کند. ایجاد کانال جدید هم اکنون در مرحله برنامه ریزی است.

بندر ایلات اسرائیل در ساحل دریای سرخ با استفاده از کانال به دریای مدیترانه متصل خواهد شد. این کانال از وسط مناطق تحت کنترل اسرائیل حفر خواهد شد.

طول این کانال نیز به اندازه کانال سوئز خواهد بود، اما به دلیل داشتن امکانات بیشتر، عبور از کانال جدید نسبت به سوئز سریعتر و راحت‌تر انجام خواهد گرفت.

هم اکنون کانال سوئز یک طرفه است و یک روز در میان مخصوص عبور کشتی‌ها در یک جهت است، اما اسرائیل دو کانال مجزا برای رفت و برگشت کشتی ها حفر خواهد کرد تا کشتی‌ها همزمان بتوانند در دو سو حرکت کنند.

در این وضعیت هیچ کشتی برای عبور از این کانال منتظر نخواهد ماند، اما هم اکنون کشتی‌ها برای عبور از کانال سوئز حدود تا دو هفته منتظر می‌مانند.

این در حالی است که مصر به شدت به برنامه ساخت کانال «بن گوریون» اعتراض و تهدید کرده است روابط دیپلماتیکش را با رژیم صهیونیستی قطع خواهد کرد، اما تل آویو اهمیتی برای این تهدید قائل نشده است.

کانال «بن گوریون» 50 متر عمق خواهد داشت که 10 متر بیش از عمق کانال سوئز است. در این کانال جدید کشتی‌هایی به طول 300 و عرض 110 متر می‌توانند از این کانال عبور کنند.

ساخت این کانال سه سال طول می‌کشد و در این پروژه 150 هزار نیرو کار خواهند کند. هزینه این طرح حدود 14 میلیارد دلار اعلام شده است. البته درآمد کانال سالانه حداقل چهار میلیارد دلار خواهد بود.

در صورت راه اندازی این کانال، درآمد مصر از کانال سوئز از سالانه 8 میلیارد دلار فعلی به چهار میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.