صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۴ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۰۲۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۶ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : خبر: آمار ورود گردشگران خارجی به ایران، همچنان جای مناقشه است. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفته 2.5 میلیون نفر در نیمه نخست سال 91 به ایران آمده اند که مقصد دوم آنها ایلام بوده است!

جاذبه های گردشگری ایران کجاست؟ اصفهان، شیراز، مشهد، شمال، تبریز یا کیش؟ این پاسخ هایی عادی و مربوط به اطلاعات قدیمی شما است. چه اینکه معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده است ایلام جاذبه ای بسیار بیشتر از اصفهان و شیراز دارد.

منوچهر جهانیان آماری از ورود گردشگران خارجی به ایران ارائه کرده است که البته علاوه بر رشد 41 درصدی، تغییرات عجیبی هم در مقصد انتخابی گردشگران دارد.

او این آمار را به فارس داده است: طی 6 ماه نخست امسال 2 میلیون و 469 هزار و 246 نفر گردشگر خارجی به ایران وارد شده است که در مقایسه با مدت مشابه 41 درصد رشد را نشان می‌دهد.

به گفته جهانیان درآمد حاصل از ورود این گردشگران معادل 4.5 میلیارد دلار است و متوسط اقامت شب حضور در ایران 3.5 شب بوده است.

او مبدا این عمده گردشگران را کشورهای عراق، آذربایجان، ترکیه، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، عربستان، کویت، هند و بحرین اعلام کرده است.

در جدول زیر تعداد گردشگران وارد شده از این کشورها را می بینید؛

 
نام کشور     تعداد گردشگر ورودی به ایران
عراق     705 هزار و 401 نفر
آذربایجان     389 هزار و 584 نفر
ترکیه     226 هزار و 883 نفر
افغانستان     197 هزار و 161 نفر
پاکستان     105 هزار و 749 نفر
ترکمنستان     80 هزار و 616 نفر
عربستان     79 هزار و 219 نفر
کویت     40 هزار و 84 نفر
هند     36 هزار و 615 نفر
بحرین     30 هزار و 720 نفر

 

نکته اینجاست که مطابق این جدول هیچ کدام از کشورهای خارج از منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه، یا گردشگر به ایران نفرستاده اند و یا آنقدر کم بوده است که در آمار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به حساب نیامده است.

این درحالی است که ایران تمام هزینه و سرمایه تبلیغاتی اش برای جذب گردشگر خارجی را معطوف به گردشگران اروپایی و آسیای شرقی کرده بود.

ضمن اینکه ترکیه درحالی جایگاه سوم را دارد که مقصد نخست بسیاری از گردشگران ایرانی است؛ ایران هرسال تقریبا دو میلیون گردشگر به ترکیه می فرستد.

مطابق این آمار از گردشگران چینی و شرق آسیا هم گویا خبری نیست.

به گفته جهانیان عمده گردشگران ورودی به ایران گردشگران زیارتی، سلامت، تاریخی، طبیعی و تجاری بوده‌اند.

 

شیراز و اصفهان نه، فقط ایلام!

اما نکته تازه دیگری هم در آمار معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی وجود دارد که مقصد گردشگران را نشان می دهد؛ درحالی که معمولا تمام دنیا مقاصد گردشگری ایران را به سه چهار شهر مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و نهایتا تهران معطوف می کند و البته آژانس های گردشگری هم برای جذب گردشگر خارجی، بیشتر روی این چند مقصد و جذابیت های آنها تاکید می کنند، اما ایلام مقصد دوم گردشگران خارجی اعلام شده و البته شیراز و اصفهان جایی در این مقاصد ندارد.

به گفته جهانیان استان‌هایی که بیشترین گردشگر خارجی را داشته اند به ترتیب خراسان رضوی، ایلام، آذربایجان غربی، اردبیل، آذربایجان شرقی، تهران، خوزستان، گیلان، سیستان و بلوچستان و کردستان هستند.

به نظر می رسد دلیل دوم شدن ایلام در این مقاصد، ورود گردشگران عراقی از مرز ایلام به ایران است. همین قاعده برای سیستان و بلوچستان هم وجود دارد؛ گردشگران افغانستان و پاکستان از این مسیر به ایران می آیند.

اما اینکه اصفهان و شیراز کلا جایی در این مقاصد نداشته باشند نشانه خوبی حداقل برای صنعت گردشگری این دو شهر و منطقه نیست.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی همچنین گفته که 81 درصد گردشگران ورودی شناخت قبلی و آشنایی با ایران داشتند، 14.5 درصد از طریق تورهای گردشگری و رایزنان به ایران جذب شده‌اند، 4 درصد بر اثر تبلیغات ماهواره‌ها و تنها نیم درصد از طریق نمایشگاه‌های خارجی تمایل به سفر به ایران را پیدا کرده‌اند.

این هم خودش جای تامل و حتی تاسف دارد؛ سازمان میراث فرهنگی در سالهای گذشته تلاش های زیادی برای معرفی جاذبه های ایران در نمایشگاه های گردشگری داشته است، اما تقریبا بی فایده بوده است. البته سرمایه گذاری ایران برای گردشگران اروپایی و شرق آسیا بوده که گویا دیگر علاقه ای به دیدن ایران ندارند.

 

افت گردشگری خارجی ایرانیان

اما در آماری که معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده، گردشگری خارجی ایرانیان افت 14.7 درصدی دارد. او گفته: طی 6 ماه نخست امسال 3 میلیون و 700 هزار نفر به کشورهای خارجی سفر کرده اند که 14.7 درصد رشد منفی داشته است.

البته این افت قابل پیش بینی بود؛ گران شدن دلار کاسبی بسیاری از آژانس های مسافرتی را کساد کرد و البته تعدادی از آنها را هم به تعطیلی کشاند.