صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۰۱۴۸۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۱
افت فروش علی‌رغم افزایش قیمت بلیت سینما و کاهش 34 درصدی تعداد مخاطب نسبت به سال قبل از واقعیت‌های فعلی سینمای ایران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرنگار ایسناهمچون سال قبل وضعیت سینمای ایران را در یک سال گذشته بررسی و سعی‌کرده با کمترین میزان تحلیل فقط اعداد و ارقام به‌دست آمده را با سال‌های قبل مقایسه کند و قضاوت را به مخاطب بسپارد.

افزایش قیمت بلیت، کاهش فروش!

فروش کل سینماهای کشور در سال جاری 32 میلیارد و 280 میلیون تومان بوده است که تقریبا می‌توان گفت با توجه به تورم سال گذشته، به اندازه قیمت چند آپارتمان در وسط پایتخت است!

در یک سال گذشته، مخاطبان سینماهای تهران 20 میلیارد تومان و مخاطبان سینماهای شهرستان 12 میلیارد و 270 میلیون تومان پول برای خرید بلیت داده‌اند.

در مقایسه با سال‌های قبل هم باید گفت: سینمای ایران در سال جاری 9 درصد کمتر از سال‌های 90 و 88 فروش داشته است. میزان فروش فعلی هم تنها 20 درصد بیش از سال 88 که آن را اسف‌بارترین سال سینمای ایران می‌دانند است که البته این افزایش فروش را هم می‌توان به حساب افزایش بیش از 80 درصدی قیمت بلیت (نسبت به سال 88) گذاشت.

امسال چند نفر به سینما رفتند؟
شیوه محاسبه تعداد مخاطب

در تهران، میانگین قیمت بلیت 4500 تومان است که باید پس از محاسبه تعداد مخاطبان کل، 10 درصد مخاطبان روز‌های نیم‌بها را به تعداد آن‌ها اضافه کرد. در شهرستان‌ها هم وضعیت به همین منوال است، منتها با این تفاوت که میانگین قیمت بلیت در سینماهای شهرستانی 3000 تومان است.



تعداد مخاطب

با توجه به فروش سینماهای تهران که در بالا ذکر شد، تعداد مخاطبان سینماهای پایتخت در سال قبل چهار میلیون و 891 هزار نفر و تعداد مخاطبان سینماهای شهرستان‌ها چهار میلیون و 499 هزار نفر بوده است که در مجموع تعداد مخاطب 9 میلیون و 390 هزار نفری را برای سینمای ایران در سال قبل نتیجه می‌دهد.

این تعداد مخاطب معادل 12.5 درصد از جمعیت 75 میلیونی کشور است که البته بدین معنی نیست که در سال گذشته 12.5 درصد از جمعیت کشور به سینما رفته‌اند؛ چرا که اکثر سینمارو‌ها بیش از چندین بار در سال به سینما می‌روند و شاید میزان علاقمندی به دیدن فیلم در سالن سینما در میان جمعیت کشور کمتر از 2 درصد باشد! (همانطور که درباره فیلم‌های پرفروش در جدول نشان داده شده است)

همچنین میانگین مخاطب هر فیلم در سال جاری 174 هزار نفر در کل کشور بوده که این تعداد معادل حدود 0.23 درصد از کل جمعیت ایران را تشکیل می‌دهد!

مقایسه مخاطب با سال‌های قبل:

طبیعتا با توجه به آنکه قیمت بلیت در سال‌های مختلف متفاوت بوده است، مقایسه تعداد مخاطب سینما بهترین عیار برای سنجش وضعیت گیشه خواهد بود.

بر اساس بررسی‌های قبلی خبرنگار ایسنا، تعداد مخاطب سینمای ایران در سال قبل 14 میلیون و 200هزار نفر، در سال 89، 12 میلیون نفر و در سال 88، 18 میلیون نفر بوده است. نکته قابل توجه در اینجاست که اگرچه میزان فروش گیشه سال جاری نسبت به سال بسیار بد 89 افزایش یافته اما تعداد مخاطب حدود دو میلیون و 600 هزار نفر کاهش یافته است!

به طور کلی، کاهش تعداد مخاطبان امسال نسبت به سال قبل 34 درصد، نسبت به سال هشتاد و نه، 22 درصد و نسبت به سال هشتاد و هشت که کشور وضعیت نابسامانی داشت 48 درصد بوده است!

پرفروش‌ترین و کم‌فروش‌ترین‌های سال
میلیاردر هم میلیاردر‌های قدیم!

در سال 91، تنها 8 فیلم توانستند به فروشی بیش از یک میلیارد تومان دست پیدا کنند که آماری نسبتا ناامیدکننده است چرا که تعداد فیلم‌های با فروش بیش از یک میلیارد تومان در سال گذشته بیش از امسال بود، آن‌هم در شرایطی که بلیت همه سینماها ارزان‌تر از امسال به‌فروش می‌رسید!

در سال جاری فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و بچه‌ننه» با پنج میلیارد و 500 میلیون تومان بیشترین فروش را به خود اختصاص داد. این فیلم در تهران سه میلیارد و 300 میلیون و در شهرستان‌ها دو میلیارد و 200 میلیون تومان فروش کرد.

پس از «کلاه قرمزی و بچه ننه»، فیلم‌های «قلاده‌های طلا» با سه میلیارد و 800 میلیون تومان، «خوابم می‌آد» با دومیلیارد و 900 میلیون تومان، «من مادر هستم» با دو میلیارد و پنجاه میلیون تومان، «گشت ارشاد» با یک میلیارد و 530 میلیون تومان، «تو و من» با یک میلیارد و 400 میلیون تومان، «نارنجی‌پوش» با یک‌میلیارد و 70 میلیون تومان و «ضد گلوله» با یک میلیارد تومان بیشترین فروش را به خود اختصاص داده‌اند.

می‌توان گفت، مجموع فروش فیلم‌های میلیاردی امسال 19 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده است، این درحالی است که 9 فیلم میلیاردی سال قبل توانسته‌ بودند با بلیت خیلی ارزان‌تر 22 میلیارد و 800 میلیون تومان فروش داشته باشند.




ورشکسته‌هایی که با تنفس مصنوعی بودجه‌های دولتی سرپا ایستادند!


بدون شک، برجسته‌ترین موضوعی که در جدول فروش فیلم‌ها توی ذوق می‌زند، تعداد فیلم‌های به‌شدت کم‌فروش بوده است، نکته جالب در اینجاست که طبیعتا با این فروش بسیار اندک، تهیه‌کننده یا تهیه‌کنندگان محترم این فیلم می‌بایست تاکنون چندین باری ورشکست می‌شدند اما اکثر آن‌ها (شما بخوانید همه آن‌ها) هنوز فیلم‌ می‌سازند و البته کلا کاری هم به گیشه ندارند!

اگر بخواهیم تنها فروش سینماهای تهران را مدنظر قرار دهیم می‌توان به لیست بلند‌بالایی از فیلم‌هایی با فروش کمتر از 100 و یا حتی 50 میلیون تومان دست یافت! اما در این بخش با درنظرگرفتن فروش فیلم‌ها در کل کشور، درباره کم‌فروش‌ترین فیلم‌های سال قبل باید گفت:

کم‌فروش‌ترین فیلم سال جاری «سیب و سلما» بوده است که در کل کشور تنها 20 میلیون تومان فروخته است! این فیلم در تهران 11 و در شهرستان‌ها 9 میلیون تومان بلیت فروخت.

پس از «سیب و سلما»، «قفس طلایی» قرار دارد، این فیلم در کل کشور، تنها 41 میلیون و 500 هزار تومان فروش کرد!

«دوستی از جنس آتش» با 55 میلیون تومان، «راه بهشت» با 57 میلیون و 500 هزار تومان، «پیمان» با 67 میلیون تومان، «نامزد آمریکایی من» با 71 میلیون تومان، «همبازی» با 75 میلیون تومان و «آدم آهنی» و «اینجا آخر دنیاست» کمترین فروش سینماهای کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

البته نباید این نکته را فراموش کرد که پخش‌کنندگان همه این فیلم‌ها مجبور بوده‌اند نیمی از فروش گیشه خود را به سینمادار داده و از نیم دیگر هم هزینه پخش، تبلیغات، دستمزد‌ها و... را تامین کنند با این توضیحات، باید پرسید که جز بودجه دولتی چه کسی توانسته به تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها کمک کند؟!

پرفروش‌ترین و برترین پخش‌کنندگان سال

یک پخش‌کننده = 50‌درصد کل سینمای ایران؛ بقیه پخش کنندگان = !

به‌طور کلی، 18 موسسه وظیفه پخش فیلم‌های سینمایی سال 91 را برعهده داشته‌اند.

امسال نیز مانند چند سال قبل، موسسه «فیلمیران» پخش بیشترین تعداد فیلم را در سینمای ایران برعهده داشته است. این موسسه با پخش 8 فیلم، توانست 14 میلیارد 800 میلیون تومان از کل فروش سینمای ایران را به خود اختصاص دهد. این رقم زمانی جالب می‌شود که بدانیم کل فروش سینمای ایران در سال گذشته 32 میلیارد تومان بوده است و این بدان معناست که بیش از 46 درصد از فروش کل را به‌خود اختصاص دهند. ضمن آنکه 6 فیلم از 8 فیلم میلیاردی سال توسط این دفتر پخش شده است!

موسسات «هدایت فیلم» و «فیلمسازان» با پخش 7 فیلم، «نسیم صبا» با پخش 6 فیلم، «فارابی» با پخش 4 فیلم و «توسعه سوره حوزه هنری» با پخش سه فیلم در رتبه‌های بعدی پخش در سینمای ایران قرار دارند البته میزان فروش این موسسات با فاصله زیادی با یکدیگر دارند. نکته قابل توجه در آمار امسال، این است که موسسه «توسعه سوره» با پخش سه فیلم در جایگاه دوم فروش قرار دارد و «هدایت فیلم» پس از سال‌ها، جایگاه اول یا دوم خود را در پخش سینمای ایران از دست داده و در رتبه چهارم قرار گرفته است.

در میان موسسات پخش، «بشرا فیلم»، «نگین فیلم»، «پیام روشن فیلم»، «نیمروز»، «سپاهان فیلم» و «جبرئیل فیلم» با پخش تنها یک فیلم در لیست قرار می‌گیرند.





طولانی‌ترین و کوتاه‌ترین طول اکران

«من مادر هستم» بیشترین روز نمایش یک فیلم در سینمای ایران!

بیشترین تعداد روز نمایش یک فیلم در سال گذشته سینمای تهران (اطلاعات سینماهای شهرستان در دسترس نیست)، مربوط به «من مادر هستم» است که برخی معتقد بودند با توجه به مسائل ایجاد شده برای آن بعید است بیش از دو سه هفته روی پرده دوام بیاورد. این فیلم حدود 100 روز اکران شد که این تعداد روز‌های اکران در دو سه سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

پس از «من مادر هستم»، «تو و من» با 77 روز، «اختاپوس» با 75 روز، «کلاه قرمزی و بچه‌ننه» و «بی‌خود و بی‌جهت» با 74 روز، «پنهان» با 68 روز، «آزمایشگاه» با 67 روز، «آینه‌های روبرو» و «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» با 66 روز، «قلاده‌های طلا» با 61 روز، «نارنجی‌پوش» و «خوابم می‌آد» با 60 روز بیشترین تعداد روز اکران را در اختیار داشته‌اند.

16 روز کمترین طول اکران

در میان کمترین تعداد روز اکران هم «دوستی از جنس آتش» با 16 روز نمایش رکورددار است! پس از این فیلم، «نامزد آمریکایی من» با 18 روز ، «سیب و سلما» با 20 روز، «قفس طلایی» و «بدون اجازه» و «پیمان» با 21 روز، «چگونه میلیاردر شدم» با 23 روز و «خصوصی» با 24 روز کمترین تعداد روز نمایش را داشته‌اند.

در یک نگاه می‌توان گفت:
تعداد فیلم‌ها اکران شده: 54 فیلم

فروش:

- فروش سالانه تهران: 20 میلیارد و 10 میلیون تومان

- فروش سالانه شهرستان‌ها: 12 میلیارد و 270 میلیون تومان

- فروش سالانه سینمای ایران: 32 میلیارد و 280 میلیون تومان (9 درصد کمتر از سال قبل)

- افزایش قیمت بلیت در سال جاری نسبت به سال 90: 30 درصد!

- افزایش قیمت بلیت در سال جاری نسبت به سال 88: 80 درصد!!

مخاطب:

- تعداد مخاطبان سینماهای تهران: 4 میلیون و 891 هزار نفر

- تعداد مخاطبان سینماهای شهرستان‌ها: 4 میلیون و 499 هزار نفر

- مجموع مخاطبان سینمای ایران در سال جاری: 9 میلیون و 390 هزار نفر

- میانگین مخاطب هر فیلم: 174 هزار نفر در کل کشور (حدود 23/0 درصد از کل جمعیت کشور!)

- میزان کاهش مخاطب نسبت به سال 90: چهار میلیون و 810 هزار نفر (34 درصد)

- میزان کاهش مخاطب نسبت به سال 89: دو میلیون و 610 هزار نفر (22 درصد)

- میزان کاهش مخاطب نسبت به سال 88: هشت میلیون و 610 هزار نفر (48 درصد)

پرفروش‌ها:

8 فیلم با فروش بیش از یک میلیارد تومانی خود، 19 میلیارد و 200 میلیون تومان فروش داشتند.

کاهش فروش میلیاردی‌ها نسبت به سال قبل: سه میلیارد و 600 میلیون تومان

پرمخاطب‌ترین فیلم:

«کلاه قرمزی و بچه‌ننه» با تعداد مخاطب 1.615.000 نفر در کل کشور (2.1 درصد از جمعیت کل کشور)

سال قبل «اخراجی‌ها 3» با تعداد مخاطب 2.700.00 نفر و «ورود آقایان ممنوع» با 2.050.000 نفر در کشور بیشترین مخاطب را داشتند.

کم مخاطب‌ترین فیلم:

«سیب و سلما» با تعداد مخاطب 5988 نفر در کل کشور (0.008 درصد از جمعیت کل کشور!)

پرکارترین و موثرترین دفتر پخش:

موسسه «فیلمیران» با پخش 8 فیلم و فروش 14 میلیارد و 800 میلیون تومان (معادل 46 درصد از کل فروش سینمای ایران)

«توسعه سوره حوزه هنری» با بیش از چهار میلیارد تومان در جایگاه دوم فروش موسسات پخش قرار دارد.

بیشترین و کمترین مدت اکران یک فیلم:

«من مادر هستم» با 100 روز بیشترین زمان نمایش و «دوستی از جنس آتش» با 16 روز کمترین زمان نمایش را در اختیار داشته است.