صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۰۱۴۲۷
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۳ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۱
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دانشمندان اسلوونی در حال کار بر روی راه حل جدیدی برای پاک کردن نفت نشت شده در دریاها هستند. آنها بر روی یک ماده جاذب در بندر کوپر آزمایش می کنند. این ماده موثر که قادر به جذب ۶۶ درصد نفت است، برای محیط زیست کاملا بدون ضرر است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ این ماده از ضایعات کارخانه های بازیافت کاغذ ساخته شده است. اتحادیه اروپا سالانه حدود شش میلیون تن ضایعات کاغذ تولید می کند.

فرانک سرنک، سعی کرد یک ماده مفید از این ضایعات به دست آورد. او هنگام آزمایش بازمانده کاغذ ها متوجه قابلیت جذب بسیار زیاد آن شد. کاغذ ها تا چهار برابر وزن خود مایع جذب می کنند. علاوه بر این، ماده جدید بسیار ارزان تر از مواد موجود است. استفاده از این ماده، محدود به دریا نیست بلکه در پمپ بنزین ها نیز می توان از آن بهره برد.

فرانک سرنک، «مرکز فن آوری، محیطی و پشتیبانی» می گوید: «از آن می توان برای جذب هر گونه مایع با انواع خواص شیمیایی استفاده کرد. می توانیم از این ماده در پمپ بنزین ها و هرجایی که نشت رخ می دهد استفاده کنیم. کارایی آن شگفت انگیز است. وقتی آن را با دیگر تولیدات مقایسه می کنیم، استفاده مقدار بسیار کمی از آن، همان نتیجه را دارد.»

دانشمندان در نظر دارند یک چهارم ضایعات کاغذ در اروپا را به این ماده جدید جذب کننده تبدیل کنند.