صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۰۰۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۵ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر به نقل از وال استریت ژورنال نوشت:

هنری کیسینجر دیپلمات تاثیرگذار و وزیر سابق امور خارجه آمریکا در دولت نیکسون (1977-1973)، روز جمعه در کنفرانس سالانه‌ شورای روابط خارجی به تشریح مسائل پیش روی سیاست خارجه این کشور پرداخت.

کیسینجر در این کنفرانس در مورد گفت و گوی آمریکا با دیگر ملت‌ها گفته است بهترین روش برای آغاز گفت و گو میان دو ملت مطرح کردن مستقیم خواسته‌ها است که از اتلاف زمان جلوگیری می‌کند.

کیسینجر در مورد نگاه آینده آمریکا به ایران پیش‌بینی کرده است که، احتمالا رئیس جمهور آمریکا "در طی 12 ماه آینده" مجبور به تصمیم‌گیری شود.

وی در مورد احتمال حمله نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران گفته است: چنین تصمیمی، تصمیمی حساس و حیاتی خواهد بود. به نوشته وال استریت ژورنال، کیسینجر در گفتگو با سیاست‌مداران رژیم صهیونیستی از آن‌ها خواسته به جای ترسیم کردن روز تصمیم‌گیری در مورد اقدام نظامی علیه ایران، عواقب این حمله و "سی روز بعد [از حمله]" را برای او ترسیم کنند. کیسینجر افزوده است، گمان نمی‌کند مقامات تل‎آویو در این مورد عمیقا فکر کرده باشند.

کیسینجر گفته است مقامات تل‎آویو به این امید هستند، کشوری به غیر از آمریکا، شاید روسیه، این سناریو را عملی کند.

دیپلمات باسابقه آمریکایی، پیش‌بینی قطعی در مورد واکنش ایران به اقدام نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران نداشته است و گفته در صورت وقوع حمله ممکن است ایران در تنگه هرمز دردسر ساز شود، یا اینکه اصلا دست به اقدامی نزند، اما مقامات تل‎آویو نمی‌توانند بر اساس یک امید تصمیم‌گیری کنند.

سیاستمدار کهنه‌‎کار عرصه سیاست خارجه آمریکا بر این باور است که آمریکا، ایران را به عنوان یک "کشور" می‌خواهد "نه یک هدف"، کشوری که روزی می‌تواند متحد آمریکا باشد. به عقیده کیسینجر، یک ایران هسته‌ای "قدرت و واقعیتی جدید" در منطقه خواهد بود و به طور حتم دیگر کشورهای منطقه خواستار سلاح هسته‌ای خواهند بود.

کیسینجر در مورد برنامه هسته‌ای ایران گفته است سوالی که در سال جاری پیش روی سیاستمداران آمریکایی خواهد بود این است که: "آیا سطح کنونی غنی‌سازی قابل قبول است؟"