صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۰۰۰۲۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۲ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۱
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
زمایش های انجام گرفته بر روی چشم بیماران از طریق سیستمی موسوم به "مقطع نگاری همدوسی نوری اشعه ایکس” می تواند امید تازه ای را به ویژه در بین افراد سالمند به وجود آورد. بیماری "دژنراسیون ماکولا” یا همان تخریب لکه زرد شایع ترین علت کوری در افراد مسن بویژه در کشورهای صنعتی است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ در حال حاضر بیش از سیصد هزار نفر در اروپا از این عارضه رنج می برند. بیماری، موقعی که عروق خونی بصورت غیر طبیعی شروع به رشد کردن می کنند در زیر لکه زرد رخ می دهد، که در واقع مرکز دید در شبکیه است. این عروق شکننده و پرمنفذ موجب انباشت خون و مایعات در سطح لکه زرد می شوند، آنرا زخم می کنند و به گیرنده های بینایی آسیب می رسانند. پیشرفت این عارضه سریع است و اگر به موقع درمان نشود می تواند باعث از بین رفتن دید مرکزی و حتی کوری کامل شود.

جاناتان گاتورن هاردی نویسنده ای است که مشکل بینایی پیدا کرده است. او می گوید:"از اینکه چشمم چنین حالتی پیدا کرده بود نگران بودم. بینایی برای همه یک چیز حیاتی است. نمی توان گفت نیاز کسی به این حس کمتر یا بیشتر از دیگری است ولی این مشکل برای کسی مثل من که زندگی اش از راه خواندن و نوشتن تامین می شود اتفاق افتاد.”

بدین ترتیب آقای گارتون هاردی تصمیم گرفت یکی از نمونه های آزمایشی این شیوه جدید درمانی تخریب لکه زرد شود و در آن مشارکت کند. پروژه ای اروپایی که بیست و یک مرکز چشم پزشکی بین المللی در آن سهیم هستند و دانشمندان و جراحان چشم، هدایت آنرا بوسیله رباتها در دست دارند.

این ربات قادر است حتی ضایعات کوچک تر از چهار میلیمتر را هم درمان کند که در مقایسه با شیوه های دیگر درمانی بمراتب بهتر است، برای اینکه به جای فرونشاندن و منفعل کردن موقتی سلولهای غیر طبیعی ، آنها را کاملا تخریب می کند و بنابراین تاثیر آن نسبت به دارو درمانی تنها، بلند مدت تر و موثرتر است. نتایج اولیه آزمایش های صورت گرفته حاکی از آن است که میزان داروی مصرفی بیمارانی که همزمان از پرتونگاری هم در درمان خود استفاده می کنند به یک سوم کاهش پیدا کرده است با این حال تبعات ثانویه ناشی از تابانده شدن اشعه به بدن انسان در دراز مدت از جمله نکات منفی این شیوه درمانی محسوب می شود که به سادگی قابل چشم پوشی نیست.