arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۴۴۶۸
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۱

چگونه آمریکا تحریم ایران را دور زد؟!

بازرس ویژه بازسازی افغانستان گزارشی منتشر کرد که نشان می دهد، آمریکا نزدیک به 1.1 میلیارد دلار سوخت برای ارتش ملی افغاسنتان طی سال های 2007 تا 2012 خریداری کرده است. اینکه این سوخت ها از کجا آمده است را هر کسی می تواند حدس بزند: ایران!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تایم نوشت: تلاش آمریکا در جهت فلج کردن اقتصاد ایران توسط خود ایالات متحده تضعیف شده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، "سیگار" بازرس ویژه بازسازی افغانستان گزارشی منتشر کرد که نشان می دهد، آمریکا نزدیک به 1.1 میلیارد دلار سوخت برای ارتش ملی افغاسنتان طی سال های 2007 تا 2012 خریداری کرده است. اینکه این سوخت ها از کجا آمده است را هر کسی می تواند حدس بزند: ایران!

در سال 1995، رئیس جمهور کلینتون دستوری صادر و در پی آن حضور آمریکا در صنعت پتروشیمی ایران را ممنوع اعلام کرد.

از طرفی، افغانستان به شدت وابسته به واردات در جهت رفع نیاز سوختی خود است. بر اساس این گزارش، تا نیمی از سوخت افغانستان از جمله تمام بنزنین و نفتی که برای وسائل نفلیه، هواپیما، ژنراتورها استفاده می شود از ایران می اید.

گزارش سیگار نشان می دهد که تا اواخر سال 2012، امریکا از فروشندگان سوخت(مخصوصا کمپانی های افغانی)درخواست نکرده است که اطلاعات لازم در مورد منبع شان را اعلام نمایند و هیچ نظارتی نکرده است که آیا آنها تحریم های آمریکا را دنبال می کنند یا خیر؟

«جان اف ساپکو» بازرس ویژ می گوید: گزارش ما مجددا اهمیت بسیار زیاد نظارت در پروسه ی قرارداد را مشخص می سازد.

وی ادامه داد: این مهم است که وزارت دفاع کنترل شدیدی بر روی پروسه تامین سوخت داشته باشد تا اطمینان حاصل کند که وجوه مالیات دهندگان در راه نقض تحریمات ایران استفاده نمی شود.

براساس این گزارش، پنتاگون درخواست اعطای بودجه 323 میلیون دلاری به منظور خرید سوخت برای نیروهای امنیتی افغانستان شده است.
نظرات بینندگان