arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۴۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۱ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

العربیه: ایران به آمریکا ابلاغ کرده که حزب‌الله خط قرمز تهران است؛ اگر اسرائیل جنگی فراگیر علیه آن آغاز و آن را از مرز‌های شمالی خود دور کند، ایران نظاره‌گر نخواهد ماند / یک مقام آمریکایی: نه اسرائیل و نه حزب‌الله اکنون نمی‌خواهند وارد یک جنگ تمام عیار شوند

در واشنگتن اطلاعاتی به طور مکرر به دست می‌رسد مبنی بر اینکه ایران به آمریکایی‌ها و بقیه طرف‌ها ابلاغ کرده است که حزب‌الله خط قرمز تهران است و اگر اسرائیل برای از بین بردن توانمندی‌های حزب‌الله جنگی فراگیر علیه آن آغاز و آن را از مرز‌های شمالی خود دور کند، ایران نظاره‌گر نخواهد ماند. یکی از مقامات آمریکایی تاکید کرد که از چنین چیزی مطلع است، اما اطلاعات کامل را تایید نمی‌کند در حالی که یک مقام آمریکایی دیگر اطلاعات مربوط به تهدید ایران و آمادگی تهران برای استفاده از نیروی نظامی جهت محافظت از حزب الله لبنان را رد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
العربیه: بیش از هشت ماه است، مرز لبنان و اسرائیل شاهد درگیری‌هایی بوده است که هر از چند گاهی هشدارهایی درباره احتمال وقوع جنگی گسترده میان طرفین داده می‌شود اما به‌رغم هشدارها هنوز جنگی همه‌جانبه میان حزب‌الله و اسرائیل رخ نداده است.
 
خط قرمز ایران
 
در واشنگتن اطلاعاتی به طور مکرر به دست می‌رسد مبنی بر اینکه ایران به آمریکایی‌ها و بقیه طرف‌ها ابلاغ کرده است که حزب‌الله خط قرمز تهران است و اگر اسرائیل برای از بین بردن توانمندی‌های حزب‌الله جنگی فراگیر علیه آن آغاز و آن را از مرزهای شمالی خود دور کند، ایران نظاره‌گر نخواهد ماند.
 
پییر غانم، گزارشگر «العربیه» در واشنگتن برای درک صحت یا سقم این اطلاعات، پرسش‌هایی از مقامات آمریکایی آشنا به مسائل خاورمیانه، رابطه حزب الله با ایران و مذاکراتی که بین مقام‌های ارشد آمریکایی و ایرانی در ماه فوریه گذشته، انجام شد، مطرح کرده است که به برخی از آن پرسش‌ها، از سوی برخی مقام‌های ارشد آمریکایی جواب‌های متناقضی داده شد.
 
یکی از مقامات آمریکایی تاکید کرد که از چنین چیزی مطلع است، اما اطلاعات کامل را تایید نمی‌کند در حالی که یک مقام آمریکایی دیگر اطلاعات مربوط به تهدید ایران و آمادگی تهران برای استفاده از نیروی نظامی جهت محافظت از حزب الله لبنان را رد کرد.
 
جلوگیری واشنگتن از تشدید تنش
 
آنچه مقام‌های آمریکایی به العربیه تاکید می‌کنند این است که ایالات متحده از 7 اکتبر تاکنون به دنبال جلوگیری از گسترش جنگ در خارج از محدوده غزه بوده و معتقد است که تلاش‌های آن در این مورد موفق عمل کرده است.
 
یکی از آمریکایی‌ها به العربیه گفته است که «اصل بر عدم تشدید تنش و جلوگیری از گسترش درگیری است و اسرائیل باید بر مشکلی که در غزه با آن مواجه است تمرکز داشته باشد و همزمان در دو جنگ درگیر نشود».
 
به نظر می‌رسد که دولت آمریکا و جو بايدن رئیس جمهوری این کشور تاکنون موفق شده‌اند به اندازه کافی بر اسرائیل فشار بیاورند تا جنگی همه‌جانبه میان اسرائیل و لبنان آغاز نشود.
 
یکی از مقام‌های آمریکایی گفت:«ما از همه کانال‌ها برای رساندن این پیام‌ها به طرفین اسرائیلی و حزب الله لبنان استفاده می‌کنیم».
 
وی افزود: «مقام‌های آمریکایی‌ تا حد ممکن تلاش می‌کنند تا این پیام را از طریق سخنرانی‌ها و بیانیه‌ها به حزب‌الله لبنان برسانند. علاوه بر این دولت آمریکا از کانال‌های دیپلماتیک دیگری مانند سفارت سوئیس در تهران و کشورهای میانجی مانند عمان، قطر و سایر کشورها برای رساندن این پیام‌ها به ایرانی‌ها استفاده می‌کند».
 
یکی از مصاحبه‌شوندگان گفت که معادله کنونی بر این اساس است که اسرائیل می‌تواند یک حمله همه‌جانبه علیه حزب الله انجام دهد و خسارات زیادی به حزب الله و احتمالا به زیرساخت‌های لبنان وارد کند اما حزب‌الله در حال افزایش گام‌های کوتاه خود است، زیرا حزب‌الله در واقع قادر به راه‌اندازی جنگی هم‌تراز علیه اسرائیل نیست، و توانایی‌های رزمی بین دو طرف نابرابر است، اما کاری که هر دو طرف انجام می‌دهند این است که به مخاطبان خود بگویند که توانمند و قوی هستند.»
 
عدم‌تمایل دو طرف جنگ
 
این مقام آمریکایی تاکید کرد که «نه اسرائیل و نه حزب‌الله اکنون نمی‌خواهند وارد یک جنگ تمام عیار شوند»، بنابراین دو طرف مراقب‌ آن چه می‌کنند، هستند، اما در عین حال تنش‌ها را بدون عبور از مرزها ادامه می‌دهند تا از بمباران مواضع و تبادل آتش علیه یکدیگر فراتر نرود به‌طوری که حملات اسرائیل نیز تاکنون اختلالی جدی در توانایی‌های گروه حزب الله مورد حمایت ایران در لبنان ایجاد نکرده است».
 
دولت آمریکا از اینکه اوضاع «تحت کنترل» است، احساس راحتی می‌کند اما می‌داند که اگر اوضاع به این شکل برای ماه‌ها ادامه داشته باشد، ممکن است به نقطه انفجار بین طرفین برسد به همین دلیل ایالات متحده برای دستیابی به توافق بین اسرائیل و لبنان درباره مسائل مرزی و اجرای قطعنامه 1701 تلاش می‌کنند، اما تا کنون نمی‌توان گفت که پیشرفتی در این زمینه داشته است».
 
آنچه از تلاش‌های دولت ایالات متحده به ریاست بایدن درباره رسیدن به توافق میان لبنان با اسرائیل حول ترسیم مرزها به‌نظر می‌رسد، خوش‌بینی زیاد «عاموس هوخشتاین» فرستاده ویژه آمریکا بوده که هفته جاری طی سخنرانی خود در مراسم گروه اقدام برای لبنان، گفت پتانسیل زیادی برای دستیابی به راه‌حل وجود دارد.
نظرات بینندگان