آلفارومئو یک هفته پس از رونمایی از اولین مدل الکتریکیاش ناچار شد به خاطر اعتراض دولت ایتالیا نام ماشین را تغییر دهد. شاسیبلند جدید آلفارومئو با نام میلانو رونمایی شد، اما دولت معتقد بود ماشین ربطی به ایتالیا ندارد و باید نامش تغییر کند. آلفارومئو عضوی از گروه خودروسازی استلانتیس است و از امکانات این گروه برای تولید اولین مدل الکتریکیاش استفاده کرده است. ماشین بر روی پلتفرمی ساخته میشود که در فرانسه مهندسی شده و مدلهای دیگر استلانتیس نظیر پژو ۲۰۰۸، اپل موکا و جیپ اونجر هم از آن استفاده میکنند. آلفارومئو ماشین را در کنار این شاسیبلندها در کارخانه استلانتیس در لهستان تولید میکند.
فرایند همجوشی هستهای از مدتها پیش شناختهشده است، بااینحال یافتن راهی برای استفاده از آن برای نیروبخشی به خودروها موردبحث دانشمندان بوده است. اکنون یک استارتاپ با معرفی موتور پروتونی، این رؤیا را به حقیقت تبدیل کرده است. رؤیای ساخت موتوری کوچک که با استفاده از همجوشی هستهای عمل کند، نخستینبار توسط فیزیکدان برجسته، «آلبرت اینشتین» معرفی شد. در اوایل سال ۱۹۲۹، اینشتین در مورد امکان ایجاد یک موتور پروتونی مبتنی بر همجوشی هستهای نظریهپردازی کرد. این پیشرانه میتوانست فضاپیما را با سرعتی نزدیک به سرعت نور به حرکت درآورد. ایده این بود که از دمای همجوشی بالا برای بیرونراندن جریانی از پروتونها و ایجاد نیروی رانش استفاده شود.
آلفارومئو پس از یک هفته پرماجرا، در روز دوشنبه اعلام کرد که نام شاسی بلند جدید خود را به دلیل فشار دولت ایتالیا تغییر خواهد داد. این خودرو در ابتدا آلفارومئو میلانو نام داشت، اما اکنون آلفارومئو جونیور خوانده میشود. این تصمیم تنها چند روز پس از آن اتخاذ شد که «آدولفو اورسو» وزیر صنعت ایتالیا، آلفارومئو را به دلیل بازاریابی یک خودروی ساخت خارج با نام ایتالیایی مورد انتقاد قرار داد. میلانو در کارخانه مونتاژ آلفارومئو در شهر تیخی لهستان ساخته شده است. اورسو روز پنجشنبه گفت: «خودرویی به نام آلفارومئو میلانو نباید در لهستان تولید شود. این خلاف قوانین ایتالیا است».
بامو با نمایش یک کانسپت از تولید نسل جدیدی از شاسیبلندهای الکتریکی خبر داد. نام این کانسپت «نویه کلاس X» یا به آلمانی «کلاس جدید X» است و اولین مدلی که بر اساس آن ساخته میشود سال آینده به بازار خواهد آمد. نویه کلاس X دومین کانسپتی است که بامو از مدلهای الکتریکی آیندهاش نمایش میدهد. این شرکت سال گذشته کانسپت نویه کلاس را نمایش داد که قرار است الهامبخش سری تازهای از مدلهای سدان الکتریکی باشد. ظاهر کانسپت جدید ترکیبی از نویه کلاس سدان و فرم شاسیبلندهای کنونی بامو است. تفاوت اصلی در جلوپنجره دیده میشود که برخلاف مدلهای کنونی باریک است و بیشتر به مدلهای کلاسیک بامو شبیه است. جلوپنجره فرمی سه بعدی دارد و به جای کروم با لامپ الئیدی ساخته شده است.
مرسدس-بنز اعلام کرد استفاده آزمایشی از رباتهای انساننما را در تولید محصولاتش آغاز کرده است. به گفته کارخانه از این رباتها برای کارهای «تکراری و سخت» استفاده میشود. رباتی که بنز استفاده میکند آپولو نام دارد و ساخت شرکتی آمریکایی به نام اپترونیک است. قد آپولو یک متر و ۷۳ سانتیمتر و وزنش کمی بیشتر از ۷۲ کیلوگرم است. آپولو میتواند تا ۲۵ کیلوگرم بار حمل کند. مرسدس-بنز از آپولو برای رساندن قطعه به کارگران در خط تولید و کنترل کیفیت قطعات استفاده میکند. روزنامه انگلیسی فاینشنال تایمز گزارش داده که این رباتها در کارخانه بنز در کشور مجارستان کار میکنند. مجارستان مشکل کمبود نیروی کار دارد و اتحادیههای کارگریاش به اندازه آلمان سختگیر نیست.
ایلان ماسک، مدیر تسلا، اعلام کرد که مدل رودستر این کارخانه سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. او در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت که شتاب صفر تا ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر) در ساعت این مدل کمتر از یک ثانیه است. تسلا مدل رودستر را اولین بار در سال ۲۰۱۷ نمایش داد و قرار بود سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شود. اما عرضه ماشین هر سال به تاخیر افتاد. آخرین بار ایلان ماسک از تولید ماشین در سال ۲۰۲۴ خبر داده بود، اما حالا میگوید ماشین اواخر سال جاری میلادی رونمایی و سال ۲۰۲۵ تولید خواهد شد.
نمایشگاه ژنو ۲۰۲۴ محل عرضه خودروهای الکتریکی بسیاری از شرکتهای تولید خودروی جهان است. در این میان برخی کشورها از جمله سوئیس به دنبال ارایه ابتکاری تازه در این بازار با نانو-خودروها یا به گفته خودشان خودروهای «آیپدی» وارد رقابت شدهاند. نمونهاش شرکت سوئیسی که از «میکرولینو»، مدل جدید سبک و کوچک خود با حداکثر سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت و برد ۱۷۷ کیلومتر در ژنو رونمایی کرد. این خودروی بسیار کوچک دارای یک نیمکت- صندلی است که فضایی را برای دو سرنشین فراهم میکند و به صندوق عقب مجهز است. در صندوق عقب این نانو-خودرو یک چمدان بزرگ و دو چمدان به اندازه کابین جای میگیرد.
خودورساز فرانسوی روزدوشنبه در نمایشگاه خودروی ژنو از رنو۵ الکتریکی رونمایی کرد، مدلی که از پرفروشترین خودروی سال ۱۹۷۲ الهام گرفته شده و شرکت رنو امیدوار است که این مدل نوستالژیک بتواند موفقیت ۵۲ سال پیش خود را تکرار کند. این سدان کوچک و جمع و جور که طرح ساخت آن در سال ۲۰۲۱ کلید خورد، به وضوح نشانههای مدل پنج دهه پیش را در طراحی بدنه و شکل چراغها با خود به همراه دارد. هر چند که رنو۵ (R5) در کانون تلاشهای شرکت رنو برای ساخت خودروهای برقی مقرونبهصرفه قرار دارد، ولی خودروساز فرانسوی اعلام کرده که ابتدا نسخه پرقدرتتر و گرانتر آن را در نیمه دوم سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهد کرد.
آمالگام، مدلساز انگلیسی، جدیدترین محصول خود را رونمایی کرد. از این ماشین که یک لامبورگینی کونتاش در ابعاد یک به هشت است تنها ۱۹۹ دستگاه ساخته میشود و خریداران میتوانند ماشین خود را تا حد زیادی با سلیقه خود تزیین کنند. طول ماشین حدود پنجاه سانتیمتر است و آمالگام میگوید برای ساختش از هزاران قطعه استفاده کرده است. همه ماشینها با دست ساخته میشود و ساخت هر کدام ۴۰۰ ساعت وقت میگیرد. لامبورگینی کونتاش یکی از مشهورترین ماشینهای کلاسیک جهان است و مدلهای قدیمیترش تا دو میلیون دلار قیمت دارد. قیمت پایه مدلی که آمالگام از این ماشین ساخته ۱۸ هزار و ۷۰۶ دلار است.
لافراری اپرتا، درواقع یک مدل رپلیکا از فراری لافراری است. بهعبارتی تیم مشهدی با ساخت کیت بدنه و شاسی این خودرو، بدنه فراری لافراری معروف را در ایران مونتاژ کردهاند. البته در قسمت عقب آن خبری از موتور فراری نیست، بلکه پیشرانه شش سیلندر نیسان ماکسیما برای این خودرو مورد استفاده قرار گرفته است.