arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۶۲۹۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۴ تير ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۴ تیر ۱۳۷۷

خاطرات آیت الله هاشمی: عصر آقاى [عباس] آخوندى، [قائم مقام سازمان صدا و سیما]، آمد و شرحي از مشكلات اقتصادى و عدم قدرت تصميم‌گيرى دولت داد و از اوج درگيرى‌ها و اختلافات جناح‌ها، اظهار نگرانى‌كرد. پيشنهاد داشت، دخالت شود و آرامش برقراركنيم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

آقايان [علی‌نقی] خاموشى، [رییس اتاق بازرگانی ایران] و [علی] شمس‌اردكانى، [دبیرکل اتاق بازرگانی] آمدند و پيشنهادهایی براى اصلاح ساختار اقتصاد كشور و حل مشكلات جارى ارایه دادند و گفتند، پيشنهادها را در جلسه مشاوره ریيس‌جمهور مطرح كرده و مقبول واقع شده، ولى كسى اجرا را پيگيرى نمى‌كند. گفتم، اينها بخشى از برنامه اول و ناقص است. اگر بر محور برنامه اول با اصلاحاتى اقدام شود،كارسازتر است.

از برنامه نوجوان سيما [نیمرخ] آمدند؛ با جمعى از نوجوانان پسر و دختر. با سؤال و جواب، يك برنامه يك ساعت و نيمه را پُركردند؛ در فضاى آزاد و زير درختان باغ نشستيم. سپس نماز و ناهار بود و رفتند. به هر کدام، يك دوره از خاطرات [دوران مبارزه] خود را هديه كردم. سؤال‌ها بيشتر از زندگى و كارهاى من در دوران نوجوانى بود.

عصر آقاى [عباس] آخوندى، [قائم مقام سازمان صدا و سیما]، آمد و شرحي از مشكلات اقتصادى و عدم قدرت تصميم‌گيرى دولت داد و از اوج درگيرى‌ها و اختلافات جناح‌ها، اظهار نگرانى‌كرد. پيشنهاد داشت، دخالت شود و آرامش برقراركنيم.
[آقای حافظ ریاض نقوی، رییس جامعه المنتظر لاهور، به همراه] جمعى از علماى پاكستان آمدند. از كشتار شيعه در پاكستان و از عدم كيفر قاتلان و جدى نبودن حكام پاكستان در پيگيرى و بازداشت، اظهار ناراحتى‌كردند. اعضاى گروه سپاه محمد (ص) كه در مقابل سپاه صحابه انتقام مى‌گرفتند،گفتند كه عملاً سنى‌هاى متعصب قاتل، ترسى از كسى ندارند و گستاخ‌اند و گفتند، شيعيان پاكستان از اختلافات داخلي ايران ناراحت‌اند و احساس‌خطر مي‌كنند؛ مخصوصاً از نحوة محاكمه شهردار.

سرشب، كارشناسان آسانسور براى انتخاب محلى براى آسانسور ساختمان مجمع [تشخیص مصلحت نظام] آمدند؛ چون گاهى میهمان‌هايى داريم كه نمى‌توانند از پله بالا بروند. شب در منزل، بخشي از دادگاه شهردار تهران را از شبكه دو سيما ديدم. منطق شهردار، قوى‌تر است.

در گزارش‌ها، آتش‌سوزى وسيع جنگل‌هاى فلوريداى آمريكا كه دو هفته است مى‌سوزد و آمريكايى‌ها به خاطر گرما و كمى باران، نمى‌توانند خاموش‌كنند، مورد توجه است و فشارهاى ارتش و دولت تركيه، براى سركوب موج اسلام گرايى و جلوگيرى از حضور دخترهاى محجبه در دانشگاه‌ها و تظاهرات خانم‌هاى اسلامى و راهپيمايى از استانبول تا آنكارا  و اختلاف ارتش و دولت در كيفيت سركوب، مورد توجه است.

در شبکه تلويزيون ماهواره‌اى تركيه، ديدم كه دخترهاى دانشجو، جلوی دانشگاه جمع شده‌اند و پليس مانع ورود آنهاست و بعضى از خانم‌ها، روسرى خود را برمى‌دارند و به سوى پليس پرتاب مى‌كنند.

 

نظرات بینندگان