arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۶۰۸۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۳ تير ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۳ تیر ۱۳۷۷: توضیحات سفیر کره جنوبی درمورد سه علت بحران اقتصادی این کشور / انتقاد از اقدامات محسن رضایی در مجمع / تماس تلفنی با ولیعهد سعودی

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى [محمدرضا]نورى [شاهرودی]، سفیرمان در عربستان سعودى خواست که با ولیعهد عربستان که عمل جراحى داشته، تلفنى صحبت و احوال‌پرسى کنم. اقدام به احوال‌پرسى کردم و تذکر دادم که مسأله اصلاح قیمت نفت و مخالفت با طرح توسعه بیت‌المقدس و یهودی‌کردن آن را پیگیرى کنند و از اجراى توافق‌ها تشکر کردم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

ديروز حاج قاسم صفريان، دایى‌زاده، از نوق تلفنى اطلاع داد، برادر بزرگش، حاج على آقا به زيارت كربلا رفته و در حرم سامرا مفقود شده. چند روز است از او خبرى نيست و مريض است؛ استمداد كرد. به اخوى محمد، [معاون اجرایی رییس‌ جمهور]، گفتم پيگيرى كنند. اطلاع داد، اخوى محمود، [مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه]، از طريق سفيرمان در بغداد و نيز سفارت عراق در ايران پيگيرى كرده و هنوز اطلاع درستى به‌ دست نيامده است. اخيراً جمعى از اقوام نوقى در رفسنجان، از طريق سوريه به كربلا رفته‌اند؛ با آنكه به آنها توصيه شده بود كه نروند.

آقاى [محمد] هنردوست آمد. در دبيرخانه مجمع [تشخیص مصلحت] كار مى‌كند، ولى كار مفيدي ندارد. از آقاى [محسن] رضايى، [دبیر مجمع] و افراد سپاهى كه به آنجا منتقل كرده؛ انتقاد داشت. انتظار دارد كه شغل پُرتحركى به او واگذار كنيم، ولى در مجمع نيازى نداريم؛ چون آنها را از دفتر ریيس‌جمهور جواب كرده‌اند، موقتاً پذيرفته‌ايم كه كارى پيدا كنند. اظهارشادمانى‌ كرد كه در روز شروع ولايت‌آقا، به ديدن من رسيده. نفهميدم، مقصودش را پرسيدم؛ گفت، ديروز شهادت امام [حسن] عسكرى (ع) بوده و امروز روز اول ولايت امام زمان است. حزب تمدن اسلامى را به ثبت اوليه رسانده‌اند و محلى برايش  از ستاد اجرايى فرمان امام گرفته‌اند.


[آقای شین چانگ بوم]، سفير جديد كره جنوبى آمد. از علت بحران اقتصادى كره جنوبى پرسيدم. سه علت را ذكر كرد 1- وام‌هاى بى‌حساب بانك‌ها به شركت‌ها و مؤسسه‌ها كه به خاطر عدم قدرت بازپرداخت، هر دو دچار بحران شده‌اند 2 - بدهى‌هاى فراوان خارجى در حدود 150 ميليارد دلار 3 - بحران اقتصادى كشورهاى ديگر جنوب شرقى آسيا كه تأثير منفى برآنها داشته و گفت، با انحلال بسيارى از شركت‌ها و بانك‌ها و گرفتن بعضى از آنها تحت پوشش دولت و گرفتن حدود 40 ميليارد دلار وام از مؤسسات بين‌المللى و رونق صادرات به خاطر سقوط ارزش پول ملى در حد 60 درصد، وضع به سوى عادى شدن پيش مى‌رود؛ اگر سفته‌بازان اخلال نكنند.

[آقای صلاح زواوی]، سفير فلسطين آمد. خطر طرح توسعه بيت‌المقدس شرقى از 125 هكتار به 600 هكتار را گفت كه باعث دو شقه شدن اراضى اشغالى کرانه غربى مى‌شود و امكان اجراي پیمان اسلو از بين مى‌رود . براى جلوگيرى از اجراى آن از طريق سازمان كنفرانس اسلامى، با علمدارى ايران استمداد كرد، و بر اصلاح روابط با مصر تأكيدكرد و از خطر جدى همكارى تركيه و اسرایيل و نیز طرح شيمون پرز گفت.

عصر اعضای شوراى مركزى گروه «كانون انديشه دانشجوی مسلمان»، از دانشجويان دانشگاه اميركبير آمدند. از خطر انحراف دانشجويان و ضعف حزب‌الله در دانشگاه‌ها به خاطر افراط‌كارى‌ها و تهاجم ملى‌گراها و ضدولايتى‌ها گفتند و از من كمك و ارشاد خواستند. توصيه به اعتدال و پرهيز از افراط و تفريط كردم. درخواست شركت در سمينارشان را داشتند.
[آقای حسین کمالی]، وزير كار [و امور اجتماعی] آمد. از مشكلات دولت و كارخانه‌ها و كارگرها و عقب افتادن حقوق كارگران به خاطر ركود و عدم امكان توليد و فروش واحدها و كم‌شدن اضافه‌كارها و بى‌تصميمى دولت و ریيس‌جمهور و مشكلات سياسى گفت.

آقاى [محمدرضا] نورى [شاهرودی]، سفيرمان در عربستان سعودى خواست كه با وليعهد عربستان كه عمل جراحى داشته، تلفنى صحبت و احوال‌پرسى كنم. اقدام به احوال‌پرسى كردم و تذكر دادم كه مسأله اصلاح قيمت نفت و مخالفت با طرح توسعه بيت‌المقدس و يهودي‌كردن آن را پيگيرى كنند و از اجراى توافق‌ها تشكر كردم.

صبح امروز براى معاينه چشمم به خاطر عارضه مرواريد، به بيمارستان شهید لبافى‌نژاد رفتم؛ همان نظر دكتر هاشمى را تأييد كردند. از مشكلات بيمارستان، به خاطر كمبود اعتبار گفتند. در گزارش‌ها، فرار پسر آقاى محسن رضايى و مصاحبه او با راديوهاى ضدانقلاب مورد توجه است.
 

نظرات بینندگان