arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۵۹۱۳
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۲ تير ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۲ تیر ۱۳۷۷: خوئینی‌ها و توسلی خواهان مذاکره مستقيم با رهبری يا هيأت رئیسه خبرگان بودند

خاطرات آیت الله هاشمی: در برنامه فارسى راديو [صدای] آمريكا، مصاحبه احمد، پسر آقاى محسن رضايى را گذاشتند كه گفت، پناهنده به آمريكا شده، به‌خاطر تصميم به مبارزه و افشاگرى عليه حكومت ايران و نحوه رفتن را گفت و به امام و رهبرى اهانت كرد و صحبت از غارت اموال كرد. قبلاً آقاى رضايى گفته بود كه به آمريكا رفته.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

در برنامه فارسى راديو [صدای] آمريكا، مصاحبه احمد، پسر آقاى محسن رضايى را گذاشتند كه گفت، پناهنده به آمريكا شده، به‌خاطر تصميم به مبارزه و افشاگرى عليه حكومت ايران و نحوه رفتن را گفت و به امام و رهبرى اهانت كرد و صحبت از غارت اموال كرد و تشبيه ولايت‌فقيه به شاهنشاهى. قبلاً آقاى رضايى گفته بود كه به آمريكا رفته. آقاى [قربانعلی] دُرى‌نجف‌آبادى، [وزیر اطلاعات]، تلفنى براى راه خنثى‌كردن تبليغات منفى خارجى اين مسأله مشورت‌كرد. گفتم، خوب است خانواده‌اش چيزى بگويند و سپس خبر مصاحبه برادر كوچكش، على، روى تلكس‌ها آمد كه ادعا كرده، آمريكا او را ربوده و تحت فشار، وادار به مصاحبه كرده كه بعيد است جا بيفتد.

آقايان [سیدمحمد] موسوى‌خویينى‌ها و [محمدرضا] توسلى آمدند. از اوضاع جارى و به‌خصوص در رابطه با كم شدن نفوذ و مقبوليت رهبرى، اظهار نگرانى‌كردند و گفتند، از طرف جمع دوستانشان [در مجمع روحانیون مبارز]، مأمور شده‌اند كه با من، براى علاج اين وضع مشورت كنند. پيشنهاد مذاكره مستقيم با رهبرى و يا هيأت ریيسه [مجلس] خبرگان براى انتقال حرف‌شان به رهبرى يا انتقال توسط من داشتند.

من هم گفتم، در نگرانى آنها شريكم؛ به اضافه نگرانى از وضع اقتصادى و روند كارها و خطر ركود و بيكارى. آنها بيشتر نگران موضع رهبرى به نفع جناح مقابل خودشان - خط راست- و نمونه آن دادگاه شهردار و استيضاح آقاى نورى و تبليغات ائمه جمعه و صداوسيما عليه مسايل دوم خرداد امسال و بها دادن رهبرى، به افرادى مثل [حسین] الله‌كرم، منصور ارضي، [ذبیح‌الله] حاج‌بخشى و [محمدرضا] نقدى هستند و مى‌خواهند، اين‌گونه مسايل را با رهبرى مطرح كنند.

گفتم، بايد مسايل كشور به صورت جامع مطرح شود و اينها هم در ضمن باشند. به هر حال، مذاكره با رهبرى را مثبت خواندم. تذكرى به آقاى خویينى‌ها، [مدیرمسئول روزنامه سلام]، در مورد روزنامه سلام دادم كه به خلاف نوشته بود كه اهميتى به زيادى آرا در انتخابات نمى‌دهم. گفتم، معتقدم به دست خود، نبايد نيروهاى كشور را براى هيجان و رقابت، تجزيه كنيم. عصر عفت و بچه‌ها از رامسر برگشتند. در گزارش‌ها، خبر درگذشت [بوریس] يلتسين، [رییس‌جمهور روسيه] مورد توجه است؛ البته تكذيب شد.

نظرات بینندگان