arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۵۶۳۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۰ تير ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۰ تیر ۱۳۷۷: نخست وزیر ایتالیا از توجه اتحاديه اروپا به اهميت ايران با عنایت به خطر مجدد روسيه برای منافع غرب گفت

خاطرات آیت الله هاشمی: عصر با هواپيماى فالكن به تهران مراجعت‌كردم. بچه‌ها ماندند. به خاطر ملاقات [آقای رومانو پرودی]، نخست‌وزير ايتاليا، سفر را كوتاه كردم. ساعت هفت بعد از ظهر آمدند؛ جلسه مفيدي بود. توضيحاتى از توجه اتحاديه اروپا به اهميت ايران و به خصوص با توجه به خطر مجدد روسيه، براى منافع غرب داد و از تصميم مشترك اعضاى اتحاديه و مشورت با آمريكا براى توسعه همكارى با ايران خبرداد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

پيش از ظهر، در دريا شنا و جت‌اسكى‌سواري، با سرعت زياد نمودم. مرغ‌هاى ماهى‌خوار را كه در سطح آب پرواز مي‌كردند، تعقيب كردم و به آنها رسيدم، ولى براى نجات خود، به زير آب مي‌رفتند. سرعت زياد و پيچ و خم‌هاى تعقيب، باعث شدكه يك بار از جت‌اسكى پرت بشوم و دستم كمى مجروح شود و عصب دستم هم ضربه ببيند؛ ولى توانستم مجدداً سوار شوم؛ چون سوييچي كه به دستم بسته بود، بيرون آمد و خاموش شد و ايستاد. مهدى و ياسر هم با استفاده از سرعت جت‌اسكى، آب زيادى روى محافظان كه با دو قايق گشت مى‌زدند، پاشيدند. بچه‌هاى كوچكتر هم استفاده كردند. ورزش نشاط‌آورِ كم‌خطرى است.

عصر با هواپيماى فالكن به تهران مراجعت‌كردم. بچه‌ها ماندند. به خاطر ملاقات [آقای رومانو پرودی]، نخست‌وزير ايتاليا، سفر را كوتاه كردم. ساعت هفت بعد از ظهر آمدند؛ جلسه مفيدي بود. توضيحاتى از توجه اتحاديه اروپا به اهميت ايران و به خصوص با توجه به خطر مجدد روسيه، براى منافع غرب داد و از تصميم مشترك اعضاى اتحاديه و مشورت با آمريكا براى توسعه همكارى با ايران خبرداد. من تذكر دادم كه برنامه، بايد پايدار و قابل‌اطمينان و برنامه‌ريزى بلندمدت باشد و نمونه‌هايي از تحريكات و تحريم‌ها و تخلفات بعضي از كشورهاي اروپايي در انجام تعهدات‌شان در برابر ايران را شمردم؛ مثل ندادن نيروگاه‌هاى هسته‌‌اى و زيردريايى‌ها توسط آلمان و ندادن تانك‌هاى چيفتن و موشك راپير، توسط انگليس و ندادن هلى‌كوپترهاى شنوك و.. توسط ايتاليا و خُلف وعده‌هاى فرانسه، در مسايل سوخت هسته‌اى.

از علت كم‌تر شدن نوسانات سياسى و اقتصادى و امنيتى در ايتاليا پرسيديم. گفت، بعد از فروريختن ديوار برلين و تضعيف نيروهاى چپ، شعاع اختلاف و درگيرى‌ها كم شد. شب در دفترم ماندم و كارهاى عقب‌مانده چند روز سفر را انجام دادم. تلفنى از بچه‌ها در رامسر احوال‌پرسى‌كردم وگفتم، داروهايم را که در يخچال جاگذاشته‌ام، بياورند.

 

نظرات بینندگان