arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶

نجفی: در گذشته فروش آینده شهر منبع تامین مالی تهران بود / ابراز نگرانی از تامین 79 درصد بودجه امسال شهرداری از محل درآمدهای ناپایدار

شهردار تهران از تامین 79 درصدی بودجه امسال جاری شهرداری تهران از محل درآمدهای ناپایدار خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نجفی: در گذشته فروش آینده شهر منبع تامین مالی تهران بود / ابراز نگرانی از تامین 79 درصد بودجه امسال شهرداری از محل درآمدهای ناپایدار

شهردار تهران از تامین 79 درصدی بودجه امسال جاری شهرداری تهران از محل درآمدهای ناپایدار خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی نجفی در همایش چشم انداز شهر تهران در افق برنامه پنج ساله سوم گفت: در اولین فعالیت خود برای تدوین برنامه پنج ساله سوم از جمعیت، اهل نظر و افراد صاحب نظر برای بررسی مباحث مختلف تهران دعوت شده تا در حل مشکلات ما را یاری کنند که این نشان از رویکرد برنامه‌ریزی مشارکتی در شهر تهران دارد. در حقیقت می‌خواهیم از همه ظرفیت‌ها بویژه ظرفیت صاحب نظران در تدوین برنامه بهره‌مند شویم.

وی افزود: مدیریت شهری تهران از جهات مختلف در شرایط کم نظیری قرار گرفته است. از سویی اشتیاق و شوق مردم برای حل کردن مسیر رشد و پیشرفت و رسیدن به استانداردهای جهانی وجود دارد که موتور محرک برای مدیریت شهری نیز محسوب می‌شود و از سوی دیگر همکاری مدیریت شهر و دولت است که خود می‌تواند زمینه‌ساز اقدامات موثری در شهر تهران باشد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر باید به هماهنگی و یکپارچگی شورای شهر تهران اشاره کرد که به عنوان شورایی متخصص و هم رای با شهرداری تهران می‌تواند زمینه ساز تدوین برنامه‌ای مناسب و عملی برای مدیریت شهری تهران باشد.

نجفی تاکید کرد: امیدواریم شهری زنده و پویا داشته باشیم. شهر تهران از ظرفیت‌ها و زیبایی‌های بسیاری برخوردار است و البته از مشکلات و چالش‌های زیادی نیز رنج می‌برد. متاسفانه تابلوهای زشتی از شرایط سخت زندگی مردم وجود دارد که باید برای حل بی قوارگی‌هایی که از جهات مختلف در شهر تهران حاکم شده است و مردم آزاده این شهر را رنج می‌دهد،‌ تدبیر کنیم. ما با علم همه این مشکلات و چالش ها برای تهران شعار شهر امید، مشارکت و شکوفایی را مطرح کردیم و امیدواریم که بتوانیم این شعار را محقق کنیم. امیدواریم بتوانیم برای توسعه پایدار در شهر تهران برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه فعالیت‌های عملیاتی و اجرایی باید به نگاه تدوین برنامه پنج ساله تبدیل شود،‌افزود: نمی‌خواهیم نگاهی آسمانی داشته باشیم،‌نگاه ما در تدوین برنامه پنج ساله سوم زمینی است و تلاش می کنیم که خواست شهروندان و توسعه پایدار شهر در این برنامه محقق شود. در این مسیر استفاده از تجربیات افراد صاحب نظر و توجه به نظر کارشناسان و متخصصان مدنظر قرار خواهد گرفت. در حقیقت این برنامه به گونه‌ای ترسیم خواهد شد که از نظر ذینفعان شهر که همانا شهروندان این شهر هستند،‌ بهره گیریم تا برنامه را به خواست و آرزوی شهروندان نزدیک کنیم.

وی افزود: برای اولین بار قبل و پس از انقلاب اسلامی در نظر داریم برنامه‌ای منطقه‌ای و محلی داشته باشیم. قطعا این تجربه اول ماست،‌ اما در ارتباط با واقعیت‌تر شدن این برنامه پنج ساله سوم کمک تاثیرگذاری خواهد داشت.

نجفی ادامه داد: هدف ما تحقق مدیریت یکپارچه شهری است،‌ اما ممکن است این هدف در یک برنامه به طور کامل محقق نشود، اما برنامه را طوری تدوین خواهیم کرد که هماهنگی‌ها را همانند سه ماهه اخیر ایجاد کنیم. تلاش‌ می کنیم افزایش تاب‌آوری شهری و استحکام لازم در مقابله با بلایای طبیعی و پایداری شهری را در چارچوب‌های برنامه پنج ساله سوم به طور کامل مدنظر قرار دهیم.

شهردار تهران توجه به فناوری‌های نوین و فعالیت‌های دانش بنیان را از نکات جدید تدوین برنامه پنج ساله سوم خواند و افزود: نکته اصلی در تعیین منابع مالی شهرداری تهران است. متاسفانه در سال‌های گذشته تراکم فروشی غیر موزون و فروش آینده شهر به عنوان تامین منابع مالی شهر تهران محسوب می‌شد، لذا در تدوین برنامه پنج ساله سوم کسب درآمدهای پایدار مدنظر قرار داده شده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه در بودجه سال جاری 79 درصد درآمدهای شهرداری تهران از محل درآمدهای ناپایدار تامین می‌شود که این رقم نگران کننده‌ای است و پیام‌های زیادی در مورد برنامه‌ریزان و مدیران قبلی به همراه دارد. در تلاش هستیم تا میزان درآمدهای پایدار را در تدوین برنامه پنج ساله سوم افزایش دهیم. بی تردید تامین منابع مالی از طریق فروش تراکم به انتهای خط رسیده و حتی اگر می‌خواستیم این سیاست را ادامه دهیم، دیگر در شهر تهران امکانپذیر نبود. متاسفانه اتکاء به تراکم فروشی،‌ نظام مالی شهرداری تهران را با وضعیت نابسامانی مواجه کرده است. بی تردید باید ما از تصدی گری به سمت تسهیل‌گری حرکت کنیم و در اجرای قوانینی که به تصویب می‌رسند تلاش بیش از پیشی را مدنظر بگیریم.

نجفی با تاکید بر لزوم بازنگری نسبت به ساختار تشکیلاتی شهرداری تهران گفت: بازنگری ساختار تشکیلاتی و اعمال شفافیت در فعالیت‌های شهرداری و همچنین مبارزه با فساد باید به طور جد مدنظر قرار گیرد. عزم واقعی شهرداری تهران در مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت از اقدامات اساسی ما خواهد بود.

وی افزود: عدم شفافیت در شهرداری تهران نه تنها در ارتباط با هزینه‌ها و درآمدهاست،‌ بلکه در خصوص انتشار اطلاعات شهرداری تهران نیز وجود دارد، لذا به نوعی اطلاعات پوشانده می‌شود که باید در تدوین این برنامه رویکرد شفافیت اطلاعاتی شهرداری تهران را در کنار هزینه‌ها و درآمدها دنبال کنیم.

وی ادامه داد: امروز شعارهای بسیاری حتی از گذشته مطرح می‌شود و در گذشته نیز جواب‌هایی برای آنها داده شده که برخی از آن‌ها درست و قابل پذیرش و برخی نادرست بوده،‌ اما باید بگویم که سوال‌های قدیمی که امروز نیز مطرح است،‌ جواب‌های جدیدی را می‌طلبد. برای سوال‌های قدیمی باید به دنبال جواب‌ها و راهکارهای جدید باشیم، البته کار سختی است و تلاش زیادی را می‌طلبد.

در پایان صحبت‌های شهردار تهران از نظام نامه تدوین برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران برای ابلاغ توسط شهردار تهران،‌ریاست شورای اسلامی شهر تهران،‌ ری و تجریش و معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران رونمایی شد.

نظرات بینندگان