arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۵۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۷ - ۲۷ تير ۱۳۹۶

چین کشته شدن سربازان هندی در حملات مرزی را تکذیب کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چین گزارش های منتشر شده در برخی رسانه ها مبنی بر اینکه شماری از سربازان آن کشور در حملات مرزی چین کشته شده اند ، تکذیب کرد.

به گزارش انتخاب، رسانه های منطقه آسیای جنوبی و توییتر و فیس بوک نوشته اند که 158 نفر از سربازان این کشور در جریان درگیری های مرزی در منطقه تبت از سوی چین کشته شده اند.

روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین کشته شدن سربازان هندی در جریان درگیری های مرزی در منطقه سکیم را تکذیب کرده و نوشته است که چنین مساله ای صحت ندارد.

در گزارش های رسانه ای آمده است که سربازان این کشور در برخورد نظامی دو طرف و توسط راکت اندازها و تسلیحات چینی کشته شده اند.

این در شرایطی است که دو کشور بر سر منازعات مرزی دچار اختلاف شده اند و چین می گوید که نیروهای هندی توافقات دوجانبه را نقض کرده و نیروهایشان را از مرز سکیم عبور داده و وارد این کشور کرده اند.

تلویزیون چین این هفته گزارشی پخش کرد که در آن نیروهای چین و شماری از افراد گروه واکنش سریع این کشور در حال برگزاری رزمایشی با تسلیحات پیشرفته و راکت انداز و ضد هوایی هستند.

بر اساس نوشته روزنامه مردم چنین خبری را ابتدا خبرگزاری دنیا در پاکستان منتشر کرده و از درگیری مرزی میان هند و چین خبر داده و سپس فیس بوک و توییتر آن را منتشر کرده اند.

نشریه چینی می نویسد که تصاویر و عکس هایی در اینترنت در این باره منتشر شده است که دقیق نیست و زمان و مکان را نشان نمی دهد و رسانه پاکستانی هم فورا این خبر را حذف کرده است.

از سوی دیگر وزارت دفاع پاکستان همین خبر را باز نشر داده اما بعد از مدتی آن را از روی سایت خود برداشته است.

سفارت چین در هند بیانیه ای منتشر کرده و در آن آورده است که معلوم نیست چرا برحی رسانه ها باید چنین شایعاتی را منتشر کرده و بخواهند به تنش ها دامن بزنند.

وزارت خارجه هند هم بیانیه ای جداگانه منتشر کرده و از انتشار چنین اخباری ابراز انزجار کرده و آن را حرکت رسانه ای غیراخلاقی دانسته است.

هنوز مساله منازعات مرزی میان دو کشور حل نشده و وزارت خارجه چین اعلام کرده است تا زمانی که نیروهای هندی از منطقه خارج نشوند دو کشور نمی توانند وارد گفت و گو شوند.

تاکنون از سال 2003 میلادی بین دو کشور 19 دور گفت و گوی مرزی انجام شده که نتیجه ای نداشته است.

هند و چین دارای یک هزار و 126 کیلومتر مرز مشترک هستند وتاریخ معاصر مناسبات پکن و دهلی نو تحت الشعاع یک رشته بدگمانی ها و شک و تردید ها قرار دارد و دو طرف هنوز نتوانسته اند در خصوص یک سری از اختلافات کهنه مرزی به توافق برسند.

بدگمانی که میان دو کشور بر اثر اختلافات مرزی پس از جنگ سال 1996 میلادی بوجود آمده، همچنان ادامه دارد و پکن حتی مدعی مالکیت بر ایالت آرناچال پرادش هند است و از صدور روادید عادی برای اهالی این منطقه خودداری می کند.

در مقابل هند نیز مدعی است که چین هم 38 هزار کیلومتر مربع از فلات 'اکسای' را به تصرف خود درآورده است. بخش اعظم این اراضی در ایالت ارناچال پرادش واقع است که در چین به 'تبت جنوبی' جنوبی معروف است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان