arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۹۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
قسمت چهل و چهار؛

خاطرات بولتون: اگر ترامپ با ظریف دیدار می‌کرد، ترجیح می‌دادم استعفا بدهم/ نتانیاهو خبر احتمال دیدار ظریف با ترامپ را شنیده بود و اصرار به صحبت با ترامپ داشت

پومپئو گفت همین الان نتانیاهو به او زنگ‌زده تا خبر حمله هوایی اسرائیل در سوریه در شب گذشته در پاسخ به تهدید‌های ایران علیه اسرائیل را بدهد و این اصلاً اتفاق تازه‌ای نبود، چون بر خلاف دولت ترامپ اسرائیل کوچکترین تردیدی برای نابود کردن پیشاپیش تهدید‌ها به خود راه نمی‌داد. با هم درباره این بحث کردیم که چطور باید با توجه به حمله اسرائیل پیش برویم و بعد من خبر آمدن ظریف به بیاریتز را به پومپئو دادم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد»، خاطرات کاخ سفید از زبان جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ترامپ است. او سابقه معاون وزارت خارجه و نمایندگی آمریکا در سازمان ملل را در دوران جورج بوش پسر نیز در سابقه دارد. بولتون که با رویکردهای ستیزه جویانه در حوزه سیاست خارجی شناخته می‌شود، 372 بار در کتاب خود به ایران اشاره کرده است. این کتاب توسط انتشارات های امیرکبیر و مهراندیش با ترجمه های مختلفی به چاپ رسیده است. «انتخاب» روزانه بخش هایی از این کتاب را منتشر خواهد کرد.

نشست‌های گروه هفت تا ناهار روز یکشنبه ادامه پیدا کرد تا این که بمب خبری منفجر شد و در سراسر مرکز کنفرانس بلویو شایعه شد که ظریف سوار هواپیمایی است که به زودی در بیاریتز فرود می‌آید. وقتی سعی کردیم اطلاعات به دست بیاوریم، ایمیلی از پومپئو دریافت کردم که  می‌خواست فوراً به او زنگ بزنم و من ساعت ۳: ۴۰ به او زنگ زدم.

او گفت همین الان نتانیاهو به او زنگ‌زده تا خبر حمله هوایی اسرائیل در سوریه در شب گذشته در پاسخ به تهدید‌های ایران علیه اسرائیل را بدهد و این اصلاً اتفاق تازه‌ای نبود چون بر خلاف دولت ترامپ اسرائیل کوچکترین تردیدی برای نابود کردن پیشاپیش تهدید‌ها به خود راه نمی‌داد. با هم درباره این بحث کردیم که چطور باید با توجه به حمله اسرائیل پیش برویم و بعد من خبر آمدن ظریف به بیاریتز را به پومپئو دادم.

 او هم چیزی درباره‌اش نمی‌دانست برایش توضیح دادم که باید به بلویو برگردم و قول دادم که او را در جریان تازه‌ترین خبر‌ها قرار می‌دهم در بلویو مالوینی را پیدا کردم و او گفت از هر گونه تماس و برخوردی با ظریف بی اطلاع است، هر چند او هم شایعاتی را که من شنیده بودم شنیده بود یادداشتی برای کلی آن شاو، شرپای آمریکا در نشست رهبران گروه هفت فرستادم تا آن را به دست ترامپ برساند و در آن اطلاعاتمان درباره موقعیت مکانی ظریف را توضیح داد. شاو یادداشتی برایم فرستاد و گفت ترامپ یادداشت مرا خواند و گفت مکرون از او دعوت کرده تا امروز با ظریف دیدار کند او نوشت «رئیس جمهور آمریکا دقیقاً می‌خواهد این کار را انجام دهد.»

تنها در یک اتاق جلسه دو جانبه بی استفاده نشستم تا افکارم را جمع وجور کنم؛ به کارکنان شورای امنیت ملی گفتم با خلبان‌های ما در تماس باشند تا یک برنامه پرواز جایگزین برای همان روز یا دوشنبه تهیه کنند به جای سفر به کی یف و چند توقف دیگر قبل از ورشو می‌خواستم مستقیم به پایگاه مشترک اندروز برگردم. دلیلش را به آن‌ها نگفتم اما اگر ترامپ با ظریف دیدار می‌کرد ترجیح می‌دادم به خانه برگردم و استعفا بدهم. دیگر هدفی برای ادامه آن سفر نمی‌دیدم اگر مطمئن بودم که وقتی دوباره به کاخ سفید برمی‌گردم استعفایم را تقدیم رئیس جمهور می‌کنم تصمیم گرفتم همان موقع این کار را بکنم و کلکش را بکنم.

سپس یک جلسه دوجانبه با نخست وزیر استرالیا اسکات موریسون داشتیم که موضوع ایران اندکی در آن مطرح شد و من همراه اسکورت خودرویی ترامپ به هتل دوپله برگشتم تا خصوصی با او درباره دیدارش با ظریف صحبت کنم تا آن زمان ایمیلی از پومپئو دریافت کرده بودم که دوباره با نتانیاهو حرف‌زده بود. نتانیاهو خبر دیدار احتمالی ظریف با ترامپ را شنیده بود و اصرار داشت که ساعت 5:30 به وقت بیاریتز با ترامپ صحبت کند که چیز زیادی به آن ساعت نمانده بود.

بعد از رسیدن به، هتل دوباره با پومپئو صحبت کردم و همزمان منتظر دیدار با ترامپ در سوییتش بودم به پومپئو گفتم هر کاری از دستم ساخته است برای برقرار کردن تماس نتانیاهو می‌کنم چون می‌خواستم یک بار دیگر شانسم را برای منصرف کردن ترامپ از دیدار با ظریف امتحان کنم نتانیاهو و سفیر اسرائیل در آمریکا، ران ،درمر نیز به من زنگ می‌زدند. برای همین از پومپئو خواستم آنها بگوید که حس میکنم نتیجه خوبی در انتف است. در طبقه ترامپ به مالوینی و کوشنر برخوردم.

 کوشنر تلفنی با دیوید فریدمن، سفیرا آمریکا در اسرائیل صحبت می کرد و به او می گفت اجازه نمی‌دهد تماس نتانیاهو با ترامپ برقرار شود حالا می‌دانستیم چه کسی اجازه نمیداد آن تماسها با ترامپ برقرار شوند. وقتی گوشی را قطع کرد کوشنر توضیح داد که مانع این تماس و تلاش قبل تر نتانیاهو برای گفتگو با رئیس جمهور شده چون فکر نمی کرده درست باشد که یک رهبر خارجی با ترامپ درباره این گفتگو کند که با چه کسی باید صحبت کند یا نکند.

نظرات بینندگان