arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۰۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۳ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

اسرائیل: درصورت صدور حکم بازداشت مقام‌های ما، اقداماتی می‌کنیم که می‌تواند منجر به فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین شود

اسرائیل به آمریکا «هشدار داده» که اگر دیوان کیفری بین‌المللی لاهه حکم بازداشت رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی اسرائیل را صادر کند، اقداماتی انجام خواهد داد که «می‌تواند منجر به فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطینی شود».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اسرائیل به آمریکا «هشدار داده» که اگر دیوان کیفری بین‌المللی لاهه حکم بازداشت رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی اسرائیل را صادر کند، اقداماتی انجام خواهد داد که «می‌تواند منجر به فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطینی شود».

وبسایت اکسیوس پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت به نقل از دو مقام اسرائیلی و آمریکایی نوشت اسرائیل به واشینگتن اطلاع داده که مقامات تشکیلات فلسطینی بر دادستان دیوان لاهه برای صدور حکم بازداشت سران اسرائیل «فشار» می‌آورند.

بر اساس این گزارش، اسرائیل هشدار داده اگر چنین احکامی صادر شود، حکومت خودگردان را مسئول آن خواهد دانست و با انجام «اقدامات قوی» که می‌تواند فروپاشی تشکیلات فلسطینی را در پی داشته باشد، تلافی خواهد کرد.

یک مقام ارشد اسرائیلی به اکسیوس گفت احتمال صدور حکم بازداشت مقامات ارشد سیاسی و نظامی از سوی دیوان لاهه، «واقعی» است.

کاخ سفید، دفتر نخست‌وزیر اسرائیل و مقامات تشکیلات فلسطینی از اظهار نظر در خصوص این گزارش خودداری کردند.

اکسیوس پیشتر گزارش داده بود که نخست‌وزیر اسرائیل در تماس تلفنی یکشنبه شب این هفته با جو بایدن، برای جلوگیری از صدور چنین احکامی از سوی دیوان لاهه، از آمریکا کمک خواست.

دولت بایدن تأکید کرده که آمریکا با تحقیقات دیوان لاهه علیه اسرائیل مخالف است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، این را نیز گفت که واشینگتن با تهدید و ارعاب قضات این دیوان هم مخالف است.

بر خلاف نگرانی جدی ایجاد شده در میان سران اسرائیل در خصوص اقدام احتمالی دیوان لاهه به صدور احکام جلب، یک مقام آمریکایی به اکسیوس گفت، دولت بایدن فکر نمی‌کند که چنین سناریویی قریب‌الوقوع باشد.

اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا این هفته به دیوان لاهه هشدار دادند در صورت صدور حکم جلب سران اسرائیل، آمریکا نیز علیه مقامات آن دیوان اقدام خواهد کرد.

گزارش‌های رسانه‌های آمریکا حاکی است واشینگتن کشورهای متحد را نیز به اقدام مشابه علیه قضات دیوان تشویق خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو چند بار در روزهای اخیر به شدت علیه احتمال صدور احکام جلب علیه مقامات اسرائیل موضع گرفته و اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل هم در دیدار روز چهارشنبه در اورشلیم با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، احتمال صدور حکم بازداشت سران اسرائیل از سوی دیوان لاهه را محکوم کرد.

دیوان لاهه با شکایاتی که تشکیلات خودگردان فلسطینی در طول سال‌ها علیه اسرائیل ارائه کرده، در حال تحقیق در خصوص عملیات ارتش اسرائیل علیه گروه افراطی حماس در باریکه غزه در سال ۲۰۱۴ میلادی است.

این دیوان همچنین گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیلی در اراضی فلسطینی را مورد تحقیق قرار داده و بر اساس گزارش‌ها، از هم اکنون در حال گردآوری شواهد و مدارک در خصوص جنگ کنونی ارتش اسرائیل در باریکه غزه نیز هست.

دیوان کیفری بین‌المللی لاهه برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایات جنگی و جنایت تجاوز با استناد به «منشور رم»، مصوبه سال ۱۹۹۸ میلادی، برپا شد.

اسرائیل و آمریکا هرچند «اساسنامه رم» را امضا کردند، اما با خودداری از نهایی کردن آن، عضو دیوان نیستند.

تشکیلات خودگردانی، شاکی اصلی اسرائیل، ۹ سال است عضو دیوان کیفری است.

نظرات بینندگان