arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۰۱۵
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۳ - ۲۸ تير ۱۳۹۰
حمله رئيس به رسانه ها ؛

کفاشيان: فدراسيون فوتبال خانه آخر من است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علي کفاشيان سرانجام سکوت خود را شکست و پس از مدتي ، به صحبت درباره آخرين وضعيت فدراسيون فوتبال و خودش پرداخت،  البته گفت که سکوتش ادامه دار خواهد بود. او پس از شايعه هاي مختلف در رابطه با استعفا از رياست فدراسيون تأکيد کرد که اين يک سناريو است و به هيچ عنوان استعفا نمي دهد. کفاشيان با انتقاد از صداوسيما، اين رسانه را سردسته طرح اين سناريو و دامن زدن به آن مي داند! کفاشيان در اين گفتگو هم از همکارانش در فدراسيون انتقاد کرد و هم از رسانه ها.

* در هفته گذشته شايعه هايي مطرح بود که شما قصد داريد از مسؤوليت خود در فدراسيون کناره گيري کنيد آيا اين موضوع را تأييد مي کنيد؟

**اين يک سناريو است. جاي تأسف دارد که برخي رسانه ها به ويژه صدا و سيما به اين موضوع بي اساس دامن مي زنند. سؤال من اين است که همه آنهايي که از صدا و سيما به اين موضوع مي پردازند آيا براي مديران خودشان هم چنين شايعه هايي درست مي کنند؟ اگر هم آنها مي خواهند يک تئوري خاص را پياده کنند پيشنهاد مي کنم ابتدا تئوري خود را تعريف کنند. بايد به آنها بگويم که آقا بالاسر ما ديگران نيستند و مجمع فدراسيون تنها نهاد بالا دستي ماست. مجمع است که تصميم مي گيرد کارها چگونه پيش برود و از همه بيشتر دلش براي فوتبال مي سوزد. تأکيد مي کنم که به هيچ عنوان استعفا نمي دهم. اگر مجمع صلاح ديد انتخابات را زودتر برگزار مي کنيم.

* شايعه شده بود که درباره کناره گيري با مسؤولان وزارتخانه ورزش و جوانان مذاکره کرده ايد؟

**خير، هيچ جلسه اي نداشتم و قرار نيست جايي بروم. ما قصد داريم انتخابات را در دي برگزار کنيم و تکليف فدراسيون در آن زمان مشخص مي شود.

*حتي خبر هايي درباره ادامه فعاليت شما در فدراسيون دووميداني مطرح شد، آيا قصد داريد يکبار ديگر به اين فدراسيون برگرديد؟

**ديگر کافي است. فدراسيون فوتبال خانه آخر من بود و بعد از اينجا ديگر جايي نمي روم. من دوره هاي زيادي را در سازمان، کميته المپيک و ... پشت سر گذاشته ام و قصد ندارم به فدراسيون دووميداني بروم. به آشتياني هم بگوييد راحت کارش را ادامه دهد، زيرا به دووميداني برنمي گردم.
* در زمينه نتيجه گيري فدراسيون عملکرد بسيار ضعيفي داشته است و مردم از اين عملکرد ناراضي هستند.

**من مي دانم مردم از اينکه تيم هاي ملي نتيجه نگيرند بسيار ناراحت مي شوند. خود ما هم در فدراسيون دوست داريم تيم هاي ملي نتيجه بگيرند اما بايد ديد آيا کم کاري از طرف فدراسيون صورت گرفته است؟ بايد قبول کنيم که همه کشورها براي ارتقاي سطح فوتبال ملي خود تلاش مي کنند و به همين دليل هيچ تيمي در حاشيه امنيت نيست. آنچه امروز اهميت دارد اين است که بايد در آينده نگاه قويتري به فوتبال داشته باشيم و از نظر مسائل مالي نيز از فدراسيون حمايت بيشتري صورت بگيرد تا امکانات بيشتري داشته باشيم. من اميدوارم روزي برسد که مديران ورزش دغدغه مسائل مالي نداشته باشند و بتوانند از همه توانمندي ها براي رشد و توسعه ورزش بهره ببرند.

* اگر به عقب برگرديد آيا دوباره همين تصميم ها را مي گيريد و به بيان ديگر آيا از تصميم هاي خود در طول اين مدت دفاع مي کنيد؟

**در هر زمان من با هماهنگي و مشورت دوستان و هيأت رئيسه تصميم هايي را گرفته ام، در خيلي از جاها جواب داده و خيلي از موارد هم جواب نداده است و فوتبال همين است. ما براي تيم ملي خيلي کارها کرديم، انتخاب مربي و برآورده ساختن امکانات، ما همه کار کرديم و هيچ کم کاري نداشتيم.

* پس به نظر شما مشکل کجا بود؟

**من مي دانم مشکل کجاست اما بهتر است که نگويم و اين را به عهده کارشناسان مي گذارم. حالا سر موقع حرف مي زنم.

* يعني مشکل خارج از فدراسيون است يا در داخل آن؟

**نه، مجموعه ساختار فوتبال ماست و فدراسيون هم نهادي است که فوتبال را جلو مي برد. شايد بگوييد فدراسيون از 10 کار 2 تا را انجام داده است اما چنين نيست و همه تلاش خود را کرده اند. ولي واقعيت اين است که بايد به ساختار فوتبال بازگرديم و ببينيم در کجا ضعف دارد.

* آيا قبول داريد در دو، سه سال گذشته فضاي فوتبال خيلي پر استرس بوده است؟

** نه، قبول ندارم. هميشه اين فضا بوده است و حتي يادم مي آيد که در زمان خود صفايي فراهاني هم حجم تهاجم و انتقادهاي رسانه ها به خصوص همين صدا و سيما خيلي زياد بود.

* قبول داريد اگر با قدرت تر برخورد مي کرديد، زير مجموعه هاي فدراسيون هماهنگ تر عمل مي کردند؟ به طور مثال در حال حاضر شاهد هستيم که در فدراسيون، فرد " الف " يک چيزي مي گويد و فرد " ب " چيز ديگري. اين باعث ناهماهنگي مي شود.

**ديگر اين چيزي است که دست من هم نيست و هميشه وجود داشته است!

* اما شما رئيس فدراسيون هستيد!

**باشد، رئيس فدراسيون هستم اما انتخاب اعضاي آن که دست خودم نيست که بتوانم دوباره آنها را عوض کنم. مجمع اعضا را انتخاب مي کند و مطمئن باشيد که روساي بعدي هم بيايند همين مشکل در فدراسيون حاکم خواهد بود.

* پس اختيار شما چقدر است؟ به عنوان مثال مسؤوليت کميته هاي داوران و انضباطي که با شماست؟

**نه آنها که دست خود من است اما اين فضا را رسانه ها براي فوتبال ايجاد کردند و اين موارد را بزرگ مي کنند.

* با اين صحبت شما موافق نيستم. وقتي بعضي افراد در فدراسيون دائما در مورد موضوع هاي مختلف و گاهي غيرمرتبط مصاحبه مي کنند، تقصير رسانه چيست؟! به عنوان مثال بحث هايي مانند منشور اخلاقي، مشکلات ايجنت ها يا دلال ها و ... خوب است اما آيا اين موضوع ها را بايد رسانه اي کرد، اين خود به متشنج شدن فضاي فوتبال دامن نمي زند؟

** البته حق با شماست، افراد غير مسؤول مصاحبه مي کنند و روزنامه ها هم آن را پر و بال مي دهند که به نفع فوتبالمان نيست. همين افرادي که فضاسازي مي کنند و زياد حرف مي زنند، فردا مي خواهند وارد انتخابات شوند و مسأله سازي کنند.

* مدتي است موضوع ايجنت ها و دلال ها رسانه اي شده است، متأسفانه برخي مسؤولان با برخي رسانه ها تماس مي گيرند و درخواست مي کنند در اين باره با آنها مصاحبه کنند.در حالي که مي شود در سکوت با دلالي برخورد کرد.

** ببينيد همه جا در دنيا به سازمان ليگ استقلال داده اند. خود سازمان ليگ بايد اين مسأله را مديريت کند. ما چندين بار هم به عزيز محمدي اين تذکرات را داده ايم که خودش اظهارنظر کند و آن جا را جمع و جور کند و به حاشيه دامن زده نشود اما در مواردي هم لازم بوده است که براي اينکه سلامت فوتبال را حفظ کنيم اين موارد گفته شود. من هم قبول دارم که اين موضوع يکي از دلايل ايجاد حاشيه بوده که رسانه ها هم علاقه زيادي به آن دارند.

* افراد غير مسؤولي که نام برديد چه کساني هستند؟

**افراد غير مسؤول شامل افرادي از فدراسيون، خارج از فدراسيون و برخي از رسانه ها هستند که متأسفانه صدا و سيما برخي از اين مسائل را مي گيرد و به آن دامن مي زند.

* براي دور بعد انتخابات رياست فدراسيون فوتبال نامزد مي شويد؟

**هيچ چيز مشخص نيست. من فکر مي کنم تا آخرين روزي که هستم بايد با تمام توان کار کنم تا همه چيز خوب پيش برود و به فکر دوره هاي بعد نيستم.

* اين شايعه وجود دارد که فدراسيون مي خواهد زمان مجمع را عقب بيندازد.

**فدراسيون به هيچ وجه زمان را عقب نمي اندازد. زمان انتخابات در دي ماه است، مگر اينکه مجمع تصميم ديگري بگيرد. ما هم تابع مجمع هستيم و مجري کارها.

* سازمان ليگ اعلام کرده بود که باشگاه هاي بدهکار حق بستن قراردادهاي جديد را ندارند، اما صمد مرفاوي گلايه کرده بود که چرا سازمان ليگ با وجود بدهي باشگاه استقلال به او قراردادهاي اين باشگاه را ثبت کرده است.

** ما در اين مورد با کميته انضباطي هم صحبت کرديم که به سمت سخت گيري بيشتر پيش برويم و حتي در فصل قبل چند تيم از جمله پيام خراسان به دليل بدهي افتادند اما باقي آن به مديران باشگاه ها بازمي گردد که تعامل کنند.
نظرات بینندگان