arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۹۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۲ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۴

طالبان: بالگرد نظامیان خارجی در هلمند سرنگون شد

گروه طالبان اعلام کرد، یک فروند بالگرد متعلق به نظامیان خارجی در افغانستان را در استان هلمند سرنگون کرده و پس از سرنگونی، این بالگرد کاملا از بین رفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش ایرنا، طالبان امروز (جمعه) در پایگاه اطلاع رسانی خود مدعی شد، بالگرد نظامیان خارجی ساعت یک بامداد پس از حمله به مواضع نیروهای آنان در «شاول مانده» استان هلمند، هنگام بازگشت هدف قرار گرفت و پس از آن که در آسمان دچار حریق شد، در منطقه «شنبی میله» این استان سقوط کرد.
شاهدان عینی از محاصره منطقه مورد ادعای طالبان پس از سقوط بالگرد نظامی نیروهای خارجی خبر دادند.
نبرد میان نیروهای دولتی به کمک نظامیان امریکایی و انگلیسی با طالبان از چهار ماه قبل در هلمند جریان دارد و گروه طالبان برخی از شهرستان های این استان را به تصرف خود درآورده است. ارتش افغانستان عملیاتی را برای بازپس گیری این مناطق انجام داده است، اما به دلیل پهن کردن فرش مین از سوی طالبان، نتوانسته مناطق تحت کنترل طالبان را پس بگیرد.
برخی منابع نیز در چند هفته گذشته از عقب نشینی تاکتیکی نیروهای امنیتی و ارتش افغانستان از برخی مناطق از جمله هلمند خبر دادند. فرماندهان نظامی این عقب نشینی ها را برای تجهیز نیروها و برخورداری از آمادگی های بیشتر برای اجرای راهبرد تهاجمی در مقابل طالبان اعلام کرده اند، اما منابع غیررسمی این عقب نشینی ها را شرط طالبان برای شرکت در گفت و گوهای رو در رو با دولت دانسته اند.
«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان انجام هرگونه معامله با گروه های مسلح مخالف از جمله طالبان را برای برقراری صلح در این کشور رد کرده و گفته است که این گروه با جنگ هرگز به اهداف خود نخواهد رسید.
چهار کشور افغانستان، پاکستان، چین و هند در پایان چهارمین دور گفت و گوهای خود موسوم به گفت وگوهای هماهنگی از نقشه راه صلح در افغانستان و گفت وگوی مستقیم طالبان با دولت در هفته اول ماه مارس میلادی خبر دادند، اما طالبان با فرا رسیدن اولین هفته این ماه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که تا تحقق نیافتن خواسته های خود در گفت و گوهای صلح شرکت نمی کند.
خروج نیروهای خارجی از افغانستان، خارج کردن طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل و آزادی زندانیان عضو این گروه از خواسته های طالبان برای شرکت در گفت و گوهای صلح اعلام شد.
آنان در کنار این خواسته ها تصریح کرده بودند که شدت یافتن عملیات ارتش بر ضد آنان و اعزام نیروهای تازه نفس امریکایی و انگلیسی به هلمند بزرگترین مانع در راه گفت و گوهای صلح افغانستان است.
پس از اعلام طالبان مبنی بر شرکت نکردن در گفت و گوهای صلح، آمریکایی ها طرح حمله به طالبان را به باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور ارایه داده اند و این در حالی است که وزارت دفاع امریکا اعلام کرده است که گروه طالبان را یک گروه تروریستی نمی داند، هرچند که بعد از انتشار این خبر واشنگتن آن را تکذیب کرد و گفت که اظهارات وزیر دفاع امریکا به درستی منعکس نشده است.
«سرتاج عزیز» مشاور سیاست خارجی و امنیت ملی افغانستان که گفته بود اسلام آباد بر طالبان نفوذ دارد و آنان را به پای میز مذاکره خواهد آورد، در تازه ترین اظهارات خود طالبان را خطاب قرار داده و گفته است که پیش از شروع گفت و گوهای صلح خواسته های شما تحقق نخواهد یافت.
برخی از اعضای شورای عالی صلح افغانستان نسبت به ازسرگیری گفت و گوهای صلح با طالبان خوش بین هستند و می گویند این گفت وگوها با تاخیر انجام خواهد شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان