arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۸۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
تاریخ گردی با «انتخاب»؛

عکس/ دانشگاه شیراز در سال های قبل از انقلاب

دانشگاه شیراز که قبل از انقلاب دانشگاه پهلوی نام داشت، یکی از دانشگاه های مادر، جامع و دولتی ایران است که در سال ۱۳۲۵ در شیراز تاسیس گردید. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: دانشگاه شیراز که پیش تر دانشگاه پهلوی نام داشت، یکی از دانشگاه های مادر، جامع و دولتی ایران است که در سال ۱۳۲۵ در شیراز تاسیس گردید. 
دانشگاه شیراز با تأسیس دانشکده فنی با هدف آموزش متخصصان علوم پزشکی با یک برنامه چهار ساله در سال ۱۳۲۵ تأسیس شد. در ابتدا مؤسسه عالی بهداشت نامیده شد، در سال ۱۳۲۹ به یک دانشکده پزشکی تبدیل شد. در سال ۱۳۳۲ آموزشکده پرستاری نمازی و دانشکده‌های کشاورزی و هنر و علوم تأسیس شد. با افزودن دانشکده مهندسی و دانشکده دامپزشکی در سال ۱۳۳۳، به وضعیت دانشگاه ارتقاء یافت و دانشگاه پهلوی نامیده شد. سپس دانشکده دندانپزشکی در سال ۱۳۴۸، دانشکده تحصیلات تکمیلی و کالج الکترونیک در سال ۱۳۴۸، و دانشکده‌های حقوق و آموزش در سال ۱۳۴۹ به دانشگاه اضافه شدند. در سال ۱۳۳۹، شاه ، رئیس دانشگاه پنسیلوانیا، گیلورد هارول را دعوت کرد تا به ایران بیاید و مؤسسات آموزش عالی ایران را بازرسی کند. هارول به درخواست شاه گزارشی را با عنوان الگویی برای یک دانشگاه جدید در ایران تهیه کرد و شاه متعاقباً تصمیم گرفت که دانشگاه پنسیلوانیا به دولت ایران در تبدیل دانشگاه شیراز به تنها نهادی در ایران که بر اساس سبک آمریکایی برای تحصیلات در مقاطع بالاتر کمک کند.

نظرات بینندگان