arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۳۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۰۸ - ۳۱ تير ۱۳۹۳

جانیِ آرام !

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرزمین مظلوم فلسطین بار دیگر آماج حملات غیرانسانی رژیم صهیونیستی اسراییل قرار گرفته است و ارتش رژیم سرکوبگر که از اتحاد میان فتح و حماس خشمگین است به بهانه قتل سه شهروند اسراییلی، سرزمین مقاوم غزه را مورد هجوم همه‌جانبه زمینی، دریایی و هوایی ارتش خود قرار داده است؛ ارتشی که با حمایت و تجهیز آمریکا و کشور‌های اروپایی به یکی از قدرتمند‌ترین ارتش‌های منطقه تبدیل شده است. حملات شدید هوایی که با استفاده از پیشرفته‌ترین هواپیماهای جنگده –بمب‌افکن آمریکایی علیه مردمی استفاده می‌شود که ارتشی ندارند چه رسد به اینکه توپ و تانک و هواپیما و ضدهوایی و... تا بتوانند از خود دفاع کنند.

به گزارش انتخاب؛  برخی از مقامات سازمان‌ملل که در منطقه هستند از کاربرد فسفر سفید (سلاح شیمیایی) توسط ارتش اسراییل خبر داده‌اند. تعداد شهدای این حملات بی‌سابقه از مرز 500 نفر (تا زمان نگارش این مکتوب) گذشته و هزاران نفر زن و مرد و کودک مجروح شده‌اند. حتی آمبولانس‌های حامل مجروحان، مورد حمله صهیونیست‌ها قرار می‌گیرند. غزه در شرایطی با حملات زمینی، هوایی و دریایی روبه‌روست که صد‌ها نفر از زنان، مردان و کودکان بی‌پناه فلسطینی به شهادت رسیده‌اند اما آمریکا به‌عنوان پشتیبان بدون قید و شرط اسراییل حتی مانع از صدور یک قطعنامه ساده در محکومیت جنایات این رژیم شده است.

 نگاهی اجمالی به سابقه جنایات اسراییل از بدو تاسیس در سال 1948 تاکنون به وضوح این واقعیت تلخ را نشان می‌دهد که دنیای غرب به‌ویژه آمریکا همواره از این موارد نقض حقوق فلسطینی‌ها و آواره‌ساختن میلیون‌ها فلسطینی حمایت کرده است. در مورد اخیر نیز آخرین جلسه شورای امنیت روز جمعه 27 تیر تشکیل شد تا درخصوص حمله اسراییل تصمیم‌گیری شود ولی نکته تاسف‌انگیز اینجاست که همه اعضای شورا از طرفین خواستند تا با آتش‌بس موافقت کنند و بان‌کی‌مون اعلام کرد که به منطقه (مشخصا به اسراییل) سفر می‌کند تا در مورد بر قراری آتش‌بس مذاکره کند، روز گذشته نیز مواضع شورای امنیت و رییس‌جمهور ایالات متحده، فاقد استحکام لازم بود. بدون شک تا آن زمان ده‌ها و شاید صد‌ها فلسطینی بیگناه کشته و مجروح خواهند شد. آنچه بیشتر هر انسان آزاده‌ای را غمگین می‌کند این سخن جان کری، وزیر خارجه آمریکاست که گفته ما عجله‌ای برای برقراری آتش‌بس نداریم!

 معنی و مفهوم ساده این حرف کری این است که باید دست اسراییل باز باشد تا هر آنچه می‌خواهد در غزه انجام دهد و وقتی کار سلاخی فلسطینی‌ها تمام شد، «عمو سام» به میدان بیاید و با ژست انسان‌دوستانه از اسراییل بخواهد تا آتش‌بس اعلام کند!  لازم است نگاهی به موارد بی‌توجهی رژیم صهیونیستی به قطعنامه‌های لازم‌الاجرای صادره از شورای امنیت علیه دولت اسراییل در طول دهه‌های گذشته (از سال 1948 تاکنون) بیندازیم. اسراییل 87 فقره قطعنامه صادره از سوی شورای امنیت ملل متحد را که درخصوص حقوق ملت فلسطین صادر شده زیر‌پاگذاشته و دولت آمریکا نیز که به‌خاطر بی‌توجهی به قطعنامه شورای امنیت از سوی رژیم بعثی عراق در زمان بوش پدر (حمله عراق به کویت) به آن کشور حمله نظامی کرد، ریاکارانه در قبال نقض ده‌ها قطعنامه لازم‌الاجرای شورای امنیت از سوی اسراییل سکوت اختیار کرده است. فقط در فاصله سال‌های 1955 تا 2013 تعداد 77 قطعنامه از سوی شورای امنیت علیه اسراییل صادر شده است. لازم به یادآوری است که اولین قطعنامه شورا در سپتامبر سال 1948 به‌خاطر ترور کنت فولک برنادوت دیپلمات برجسته سوئدی و میانجی ملل متحد توسط تروریست‌های اسراییلی صادر شد. شورای امنیت تاکنون فقط 24 قطعنامه در محکومیت اسراییل به‌خاطر زیرپاگذاشتن قطعنامه‌های قبلی و بی‌توجهی به منشور ملل متحد، کنوانسیون ژنو، تروریسم بین‌الملل و سایر موارد مربوط به نقض حقوق بین‌الملل صادر کرده است.

 متاسفانه به‌خاطر ماهیت شورای امنیت (به‌دلیل وجود حق وتو توسط پنج قدرت جهانی) این شورا نتوانسته دولت یاغی اسراییل را وادار به تمکین به این قطعنامه‌ها کند. برخلاف شورای امنیت، ساختار مجمع عمومی ملل متحد در تصویب قطعنامه‌ها، بر اساس آرای اکثریت کشور‌های عضو است و به همین خاطر تاکنون 292 قطعنامه از سوی مجمع درخصوص اسراییل تصویب شده که در 131 قطعنامه رژیم صهیونیستی محکوم شده است. شورای حقوق بشر ملل متحد که در سال 2006 تاسیس شد تا سال 2013، 45 قطعنامه در محکومیت اسراییل صادر کرده است. این نیز یک طنز تلخ تاریخ معاصر است که رژیم اشغالگر اسراییل با این پرونده درخشان! هنوز نفس می‌کشد و مقامات این رژیم مانند روسای دیگر کشور‌ها مورد استقبال سران آمریکا و کشور‌های اروپایی قرار می‌گیرند و هیچ دادگاهی نتوانسته حکم جلب و دستگیری این آدم‌کش‌ها را صادر کند. بدون شک نمی‌توان برای سایر کشور‌ها نسخه‌ای بپیچیم ولی می‌توانیم از شخصیت‌های اجتماعی و دانشگاهی، هنرمندان، جامعه ورزشی، سازمان‌های مردم نهاد و... بخواهیم که همصدا با آزادگان و روشنفکران دنیای غرب، با نگارش نامه به رییس‌جمهور آمریکا (حامی اسراییل و شریک جنایاتش) و دبیرکل سازمان ملل از آنها بخواهند تا مانع از ادامه نسل‌کشی فلسطینی‌ها شوند. جا دارد ایران بیش از پیش در کنار افکار عمومی جهان، استفاده از ابزار کارآمدی چون دیپلماسی عمومی را که درواقع دیپلماسی مردم نام گرفته است،  در دستور کار قرار دهد.

منبع:شرق

 
نظرات بینندگان