arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۴۰۴۶
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۸ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

مشاهده یوزپلنگ آسیایی برای اولین بار در طبس

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی برای اولین بار در زیستگاه‌های آزاد بخش دستگردان شهرستان طبس خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی برای اولین بار در زیستگاه‌های آزاد بخش دستگردان شهرستان طبس خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اسدالله حاتمی روز یکشنبه اعلام کرد: روز جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه محیط بانان با همراهی همیاران افتخاری محیط زیست موفق به مشاهده مستقیم یک قلاده یوزپلنگ آسیایی شدند.

وی افزود: با برنامه ریزی منسجم و بهره گیری از افراد خبره و همراهی همیاران افتخاری، تمامی مناطق، زیستگاه‌ها و کریدورهای تردد یوزپلنگ مورد پایش، رصد و ردزنی دقیق قرار گرفت و سرانجام محیط بانان سختکوش شهرستان طبس در یکی از زیستگاه‌های آزاد واقع در بخش دستگردان موفق به مشاهده مستقیم یوزپلنگ ایرانی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: در منطقه مورد نظر که یوزپلنگ مشاهده شده، از لحاظ گونه‌های جانوری همچون قوچ و میش غنی بوده و طعمه و غذا برای بقا و زندگی این گونه منحصر به فرد و البته در معرض خطر انقراض، فراهم لست.

وی در پایان از دوستداران طبیعت و حیات وحش درخواست کرد چنانچه با موارد مشابه مواجه شدند سریعا مراتب را به ادارات حفاظت محیط زیست اطلاع دهند تا اقدامات حفاظتی و مورد نیاز انجام شود.

یوزپلنگ آسیایی یکی از گربه سانان نادر در جهان است و بعد از شیر و ببر، سومین گربه سان بزرگ ایرانی است که در خطر انقراض قرار دارد.

اواخر سال ۶۰ با مشاهده یوزپلنگ در منطقه نای بندان طبس با انجام بررسی های لازم، حفاظت از گونه ارزشمند یوزپلنگ در دستور کار اداره حفاظت محیط زیست خراسان بزرگ قرار گرفت و سرانجام به مطرح شدن اولین فاز حفاظت بین المللی یوز پلنگ آسیایی در سال ۱۳۷۵ انجامید.

سپس با پیگیری دفاتر امور حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل مذکور در سال ۱۳۷۷ و با کمک سازمان های بین المللی « پروژه حفاظت از یوز پلنگ آسیایی و زیست بوم های مرتبط» با استفاده از کمک های مالی سازمان تسهیلات جهانی محیط زیست ( GEF) و سازمان حفاظت محیط زیست در شهریورماه ۱۳۸۰ تصویب شد.

بیش از ۴۰ سال است که برای حفاظت یوزآسیایی در کشورهای آسیایی تنها در کشور ما به بقای خود ادامه داده و این افتخار ما ایرانیان است که توانستیم این میراث طبیعی را همچنان حفظ کنیم و ایرانیان حافظان آخرین بازمانده های یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی در جهان هستند.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.

نظرات بینندگان