arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۰۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۵ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

هند و ژاپن در واکنش به اظهارات بایدن: بیگانه‌هراس نیستیم، ضعف اقتصادی هم نداریم

بیگانه‌هراس خواندن ژاپن و هند، آنهم از سوی جو بایدن غافلگیرکننده بود؛ چرا که دولت او از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۲۱ همواره بر تقویت روابط با این دو کشور تاکید کرده است. هند و ژاپن اظهارات جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر بیگانه‌هراس بودن و مهاجرستیز بودن خود را رد کردند. جو بایدن اخیرا این دو متحد آمریکا را در زمره کشور‌هایی همچون چین و روسیه گروه‌بندی کرده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورو نیوز: بیگانه‌هراس خواندن ژاپن و هند، آنهم از سوی جو بایدن غافلگیرکننده بود؛ چرا که دولت او از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۲۱ همواره بر تقویت روابط با این دو کشور تاکید کرده است.

هند و ژاپن اظهارات جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر بیگانه‌هراس بودن و مهاجرستیز بودن خود را رد کردند. جو بایدن اخیرا این دو متحد آمریکا را در زمره کشور‌هایی همچون چین و روسیه گروه‌بندی کرده بود.

سوبرهمانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند در واکنش به سخنان آقای بایدن گفت که در‌های کشورش از لحاظ تاریخی به روی مهاجران باز بوده و هند از پایه اقتصادی مستحکمی برخوردار است. وزیر امور خارجه هند در جواب به اینکه بایدن گفته بود چهار کشور [روسیه، چین، ژاپن و هند]نتوانسته‌اند از مزایای اقتصادی مهاجران استفاده کنند، گفت: «اول از همه اینکه، اقتصاد ما در حال تزلزل نیست.»

دولت هندو مذهب و ملی‌گرای نارندرا مودی، نخست وزیر هند به تبعیض علیه مسلمانان در قالب اصلاحات اخیر در قانون شهروندی خود متهم شده است.

جیشانکار با اشاره به قانون شهروندی بحث برانگیزی که سرعت گرفتن تابعیت را فقط برای برخی از مهاجران غیرمسلمان تسریع می‌کند، افزود: «من معتقدم که فقط باید افرادی که دلیل موجه‌ای برای آمدن به هند دارند را پذیرا باشیم.»

کاخ سفید تابستان گذشته میزبان نارندا مودی، نخست وزیر هند بود. هند، به عنوان یکی از سریعترین اقتصاد‌های رو به رشد جهان، یک شریک حیاتی مهم برای ایالات متحده درمنطقه اقیانوس‌های هند و آرام است. این در حالی است که اختلافات در مورد حقوق بشر بین واشنگتن و دهلی نو به قوت خود باقی است.

توکیو اظهارات اخیر رئیس جمهوری ایالات متحده را رد کرد و سفارت این کشور در واشنگتن، این اظهارات را «تاسف بار» و «فاقد درک درست از سیاستگذاری‌های ژاپن» توصیف کرد.

ژاپن نیز با کمتر از ۲ درصد، پایین‌ترین جمعیت مهاجر را در میان کشور‌های گروه هفت (G۷) دارد. ژاپن، علیرغم سیاست ضدمهاجرتی سختگیرانه و دیرینه خود، رفته رفته در‌های خود را به روی خارجی‌ها باز کرده است تا به جمعیت سالخورده خود جانی ببخشد.

سفارت ژاپن روز جمعه در بیانیه‌ای گفت که این موضوع را با مقامات دولت آمریکا در میان گذاشته است.

در این بیانیه آمده است که «مطلع هستیم» که اظهارات بایدن در خصوص برجسته کردن نقش مهاجران، در تقویت ایالات متحده بوده و این اظهارات وی «به قصد تضعیف اهمیت و ماندگاری روابط آمریکا با ژاپن بیان نشده است.»

کاخ سفید نیز متعاقبا به دنبال کم اهمیت جلوه دادن اظهارات بایدن بر آمد. در بیانیه کاخ سفید آمده است که «منظور کلی» آقای بایدن، برجسته کردن تنوع قومی در ایالات متحده است و تأکید می‌کند که «متحدان ما به خوبی می‌دانند که رئیس‌جمهور چقدر به آن‌ها احترام می‌گذارد.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا سه هفته پیش میزبان فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید بود.

بایدن چه گفته بود؟

جو بایدن که پیشتر اتحاد با ژاپن را به ویژه در مورد امنیت جهانی «اتحادی ناگسستنی» دانسته بود، در روز چهارشنبه با مقایسه اقتصاد دو کشور هند و ژاپن با چین و روسیه، دلیل شرایط بد اقتصادی این کشور‌ها را عدم پذیرش مهاجران خوانده بود.

جو بایدن در مراسم جمع آوری کمک‌های مالی در هتلی که عمده اهدا کنندگان آن آسیایی-آمریکایی بودند گفت که اقتصاد ایالات متحده «به خاطر شما و بسیاری دیگر» در حال رونق است، چون ما «پذیرای مهاجران هستیم.»

نظرات بینندگان