arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۸۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۸ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

ارمنستان و جمهوری آذربایجان مرز مشترک میان خود را تعیین می‌کنند

ارمنستان و آذربایجان روز سه شنبه اعلام کردند که به عنوان بخشی از تلاش‌های عادی‌سازی روابط، شروع به مشخص کردن مرز مشترک خود کرده‌اند. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان ماه گذشته با درخواست باکو برای بازگرداندن چهار روستای مرزی که در زمان اتحاد جماهیر شوروی بخشی از آذربایجان بود، موافقت کرده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: ارمنستان و آذربایجان روز سه شنبه اعلام کردند که به عنوان بخشی از تلاش‌های عادی‌سازی روابط ، شروع به مشخص کردن مرز مشترک خود کرده‌اند.
 
نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان ماه گذشته با درخواست باکو برای بازگرداندن چهار روستای مرزی که در زمان اتحاد جماهیر شوروی بخشی از آذربایجان بود، موافقت کرده بود.
 
این دو کشور هفته گذشته بر اساس نقشه‌های دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق، پیشبرد تعیین حدود مرزی در منطقه را تایید کردند. تصمیمی که اعتراضاتی را در میان ساکنان روستاهای ارمنی نزدیک به مرز برانگیخت. روز سه شنبه، وزارتخانه‌های کشور در هر دو کشور آغاز کار تعیین حدود مرزی در منطقه را اعلام کردند.
 
باکو اعلام کرد که گروه‌های کارشناسی با روشن کردن مختصات جغرافیایی بر اساس مطالعات مرزی در حال انجام کار هستند. در مقابل ارمنستان تاکید کرده که انتقال هر بخشی از خاک این کشور به باکو از اساس مردود است. 
 
پس از اعلام دولت جمهوری آذربایجان در خصوص کار بر روی تعیین مرزها، دور تازه‌ای از تظاهرات در ارمنستان شکل گرفت. رسانه‌های ارمنی گزارش دادند که ده‌ها معترض در چندین نقطه از جمله نزدیک دریاچه سوان و شهر نوامبرین نزدیک مرز با آذربایجان، جاده حیاتی ارمنستان-گرجستان را مسدود کردند.
 
چهار شهرک متروکه که قرار است به آذربایجان بازگردانده شوند شامل اسکی‌بارای پایین، باغانیس ایروم، خئیرملی و گزلیجلی، در دهه ۱۹۹۰ توسط نیروهای ارمنی تصرف شد و ساکنان آذربایجانی آن را مجبور به فرار کرد.
 
«نشانه‌ای از صلح»
 
ساکنان روستاهای ارمنی نزدیک به منطقه نگرانند که از بقیه کشور جدا شوند و برخی از خانه‌ها در قلمرو تحت کنترل آذربایجان قرار گیرد.
 
این منطقه برای ارمنستان محصور در خشکی از اهمیت راهبردی برخوردار است. چندین بخش کوچک از این روستاها در جاده به گرجستان  که برای تجارت خارجی این کشور حیاتی است قرار گرفته و ممکن است در قلمرو تحویل داده شده به جمهوری آذربایجان قرار گیرد.
 
مرز تعیین شده همچنین از نزدیکی یک خط لوله گاز اصلی روسیه عبور خواهد کرد و این منطقه دارای موقعیت‌های نظامی مطلوبی است.
 
نیکول پاشینیان بر لزوم حل و فصل اختلافات باقی مانده مرزی با آذربایجان برای جلوگیری از یک جنگ جدید تاکید کرده است. او روز شنبه گفت که نیروهای مرزی روسیه که از سال ۱۹۹۲ در منطقه مستقر شده‌اند، با سربازان ارمنی جایگزین خواهند شد. او در ادامه افزود: «نیروهای مرزی روسیه از منطقه خارج خواهند شد و نیروهای مرزی ارمنستان و آذربایجان برای حفاظت از مرزهای دولتی خود همکاری خواهند کرد.»
 
او همچنین تعیین حدود مرزی را تغییری قابل توجه در منطقه خواند چرا که به گفته او پس از این دو کشور با یکدیگر مرز خواهند داشت و نه خط تماس؛ اتفاقی که به باور او نشانه‌ای از صلح خواهد بود. 
 
نیروهای آذربایجانی پائیز گذشته در یک حمله برق آسا منطقه جدا شده قره باغ کوهستانی را از جدایی خواهان ارمنی بازپس گرفتند که عملاً به بن بست خونین سه دهه‌ای بین همسایگان قفقاز بر سر کنترل این منطقه کوهستانی پایان داد.
 
در حالی که هم نیکول پاشینیان و هم الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، می‌گویند دستیابی به توافقنامه صلح گسترده‌تر امکان‌پذیر است،= اما اختلافات ارضی باقی‌مانده، تهدیدی مداوم برای درگیری دوباره محسوب می‌شود.
نظرات بینندگان