arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۳۰۲۰
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۸ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورو نیوز: آقای توسک، رئیس سابق شورای اروپا گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیش از این بدون هیچ مدرکی، اوکراین را مسئول حمله تروریستی به تالار شهر کراکوس مسکو دانسته، بدیهی است که روسیه نیاز دارد «حملات خشونت آمیز فزاینده به اهداف غیرنظامی در اوکراین» را توجیه کند.

وی خاطرنشان کرد که روسیه اوایل این هفته برای اولین بار با موشک‌های مافوق صوت به کی‌یف حمله کرده است.

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

آقای توسک با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین به رسانه‌های اروپایی گفت: «من نمی‌خواهم کسی را بترسانم، اما جنگ دیگر مفهومی در گذشته نیست، بلکه واقعی است که حدود دو سال پیش شروع شده است».

وی در حالی این اظهارات را بیان کرد که روسیه حملات موشکی جدیدی را علیه اوکراین آغاز کرده است.

نیروی هوایی اوکراین در روز‌های گذشته اعلام کرد که ۵۸ پهپاد و ۲۶ موشک را که از سوی روسیه شلیک شده بود سرنگون کرده است. به گفته دنیس شمیهال، نخست وزیر اوکراین طی حملات اخیر زیرساخت‌های انرژی این کشور در شش منطقه، در غرب، مرکز و شرق کشور آسیب دیده است.

نخست وزیر لهستان گفت کشورش در حال حاضر ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف مسائل دفاعی می‌کند و دیگر کشور‌های اروپایی نیز باید حداقل ۲ درصد از تولید اقتصادی خود را صرف این مسئله بکنند.

از زمانی که روسیه جنگ تمام عیار علیه اوکراین آغاز کرد، روابطش با کشور‌های غربی به پایین‌ترین حد خود رسیده است، هرچند پوتین این هفته اعلام کرد که مسکو «قصد ندارد تهاجمی» را علیه کشور‌های عضو ناتو آغاز کند.

آقای پوتین گفته است که «شایعه» حمله کشورش به لهستان، کشور‌های بالتیک و جمهوری چک «مزخرف» است. با این حال هشدار داد که اگر اوکراین از جنگنده‌های «F-۱۶» استفاده کند، نیرو‌های روس حتما آن‌ها را سرنگون خواهند کرد.

این اولین باری نیست که آقای توسک درباره ورود اروپا به دوران پیش از جنگ هشدار می‌دهد. او در اوایل ماه جاری پیامی مشابه به رهبران راست میانه در اروپا داد.

او با درخواست کمک فوری نظامی برای اوکراین، درباره جنگ هشدار داد و گفت: «ما در بحرانی‌ترین لحظه از زمان پایان جنگ جهانی دوم، زندگی می‌کنیم.»

نخست وزیر لهستان به خبرنگاران گفته است که آنچه شرایط را نگران‌کننده‌تر می‌کند، این است که «به معنای واقعی کلمه وقوع هر اتفاقی ممکن است.»

وی افزود: «می‌دانم که به نظر ویرانگر به نظر می‌رسد، به ویژه برای افراد نسل جوان، اما ما باید از نظر ذهنی به شروع یک دوره جدید عادت کنیم. دوران قبل از جنگ.»

نظرات بینندگان