arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۱۹۹۱
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۳ - ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۱ بهمن ۱۳۷۷: خانم آلبرایت، وزیر خارجه آمریکا می‌خواهد در کنفرانس سازمان ملل در ایران شرکت کند؛ آقای خاتمی در مخمصه افتاده

خاطرات آیت الله هاشمی: براى كنفرانس بين‌المللى مبارزه با مواد مخدر كه توسط سازمان ملل در ايران برگزار مى‌شود، گفته شده كه [خانم مادلین آلبرایت]، وزير امور خارجه آمريكا، مى‌خواهد شركت كند و آقاى خاتمى در مخمصه افتاده كه اگر نپذيرد، ممكن است سازمان ملل از اصل كنفرانس منصرف شود و ممكن است دولت آمريكا هم در آينده، مانع شركت در كنفرانس‌ها شود كه محمد پيشنهاد كرده، كنفرانس در كيش باشد و به طور خصوصى به آمريكا گفته شود كه آلبرايت نيايد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در ۲۱ بهمن ۱۳۷۷ آمده است: آقاى [محمدعلی] زم، ریيس حوزه هنرى [سازمان تبلیغات اسلامی] آمد. از حركات ايذایى افراطى‌هاى راست و چپ شكايت دارد و گفت، بسيارى از مديران لايق و نيروهاى كيفى غيروابسته به جناحی يا بيكار شده‌اند و يا منفعل و دلسرد و گفت، روزى يك كتاب و سالانه چند فيلم از سوى حوزه منتشر مى‌شود و از آقاى [محمود محمدی] عراقى، ریيس سازمان تبليغات اسلامى و دفتر رهبرى، در تضعيف حوزه هنرى، گله كرد. اخيراً در دادگاه مطبوعات و دادگاه ويژه روحانيت، محكوم به ۱۰۰ هزار تومان جريمه شده و معتقد است همان رويه و تفكرات من، مى‌تواند كشور را نجات دهد.

اخوى محمد، [معاون اجرایی رییس‌جمهور و رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی] آمد. گفت در سه فرد نتوانسته‌اند با جناح چپ تفاهم كنند و ليست كارگزاران، با ۱۲ مورد مشترك و سه مورد تفاوت تصويب شده است. آقاى خاتمى پيگيرى مى‌كند كه با چپ‌ها ائتلاف كنند. با ليست [جامعه] روحانيت مبارز [تهران]، فقط در دو مورد آقایان [محمد] غرضى و [غلامرضا] فروزش، مشترك‌اند.

گفت، براى كنفرانس بين‌المللى مبارزه با مواد مخدر كه توسط سازمان ملل در ايران برگزار مى‌شود، گفته شده كه [خانم مادلین آلبرایت]، وزير امور خارجه آمريكا، مى‌خواهد شركت كند و آقاى خاتمى در مخمصه افتاده كه اگر نپذيرد، ممكن است سازمان ملل از اصل كنفرانس منصرف شود و ممكن است دولت آمريكا هم در آينده، مانع شركت در كنفرانس‌ها شود كه محمد پيشنهاد كرده، كنفرانس در كيش باشد و به طور خصوصى به آمريكا گفته شود كه آلبرايت نيايد.

گفت، آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور]، ستادى را براى جلوگيرى از بالا رفتن قيمت ارزهاى خارجى اداره مى‌كند و محمد هم شركت دارد. براى راهكارها مشورت‌كرد،گفتم همان راهى كه ما در سال ۱۳۷۴ رفتيم، مى‌تواند مؤثر باشد.

ظهر فاطى آمد. به رفسنجان و چالوس سفر كرده بود. گفت، كمبود امكانات درمانى و بهداشتى، مردم را ناراحت كرده است. عصر آقاسيدحسن طاهرى‌خرم‌آبادى، [نماینده مجلس خبرگان] آمد. در مورد وضعيت آیت‌الله منتظرى صحبت شد. گفت، پيشنهاد شده كه با جمعى ديگر از علما به ديدار ايشان بروند و براى اقدام مفيد، مشورت كرد. در مورد مشكلى كه براى فرزندش پيش‌آمده، استمداد كرد. سه سال پيش، براى معالجه پا به لندن رفته، ارز گرفته و هزينه كرده، ولى فاكتور بيمارستان‌ها را نياورده و اكنون بانك تعقيب مى‌كند و نيز براى مشكل آقاى بنایى، عضو هيأت امناى اموال [ابوالفضل] توليت و شركت طاهر استمداد كرد؛ به خاطر نپرداختن ماليات، ممنوع‌السفر به خارج شده است. راجع به آينده مجلس خبرگان هم مذاكره شد.

آقاى مجيد انصارى، [نماینده مجلس خبرگان] آمد. از تضعيف ولايت‌فقيه و شخص رهبرى، و نيز سرايت سؤال‌ها به زمان حيات امام اظهارنگرانى‌كرد و پذيرفت كه تبليغات جناح خودشان، باعث اين اشكال است. از موضع آقاي عبدالله نوري در مورد رهبری، اظهار تعجب كرد و پيشنهاد داشت، ریيس مجلس خبرگان شوم؛ براى اينكه خبرگان، مطرح و فعال باشد. نپذيرفتم و گفتم، بدون رياست هم مى‌توانيم خبرگان را فعال كنيم؛ به خصوص در مورد طرح مسایل جدى.
آقاى [امیر] تهرانى، [معاون پارلمانی] از وزارت اطلاعات آمد. گفت، در درون وزارت موج مخالفت با آقاى [علی] يونسى كه مطرح شده، شروع شده و نيروهاى چپ و طرفدار آقاى خاتمى، محور اين مخالفت هستند. نيروهاى راست وزارت هم آقاى [احمد] شفيعى، معاون [مردمی] وزير اطلاعات را ترجيح مى‌دهند. مشورت كرد و خواست كه كمك شود، به جاى آقاى يونسى، آقاى شفيعى معرفى شود.

تا ساعت نُه شب كار كردم. مقدارى با اينترنت ور رفتم. به خانه آمدم. فاطى و بچه‌ها كه بنا بود به بم بروند، به خاطر نرسيدن به هواپيما، منصرف شده‌اند. شب به استماع مصاحبه خودم پرداختم كه دو شب متوالى از سيما پخش شد.

نظرات بینندگان