arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۰۸۵۶
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۳ - ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۵ بهمن ۱۳۷۷: آرزویم درمورد قطار برقی تهران دارد به نتیجه می‌رسد / روایت عبدالله نوری از جزییات مذاکراتش با امیر عبدالله درمورد انفجار الخبر

خاطرات آیت الله هاشمی: بناست چهار ایستگاه خط دو، تا نیمه سال ۱۳۷۸ و تا میدان امام خمینی تا آخر سال ۱۳۷۸ بهره‌بردارى شود؛ آرزویی‌که در دوران جنگ در نمازجمعه مطرح و خود دایم پیگیری کردم، بالاخره به نتیجه می‌رسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

با محسن و عفت و فاطى و مهدى، براى ديدن قطار برقى تهران ـ كرج و كارهاى جديد متروی تهران رفتيم. ديشب، محسن، [مدیرعامل شرکت متروی تهران]، از قول وزارت‌ كشورى‌ها گفت، با توجه به برنامه‌هاى منافقين در اين روزها، بهتر اين است كه نرويم؛ نپذيرفتم، به خاطر تأثير منفى كه بر روحيه محافظان خواهد داشت. آقايان عبدالله نورى، [معاون اجتماعی رییس‌جمهور]، [غلامحسین] كرباسچى، [شهردار تهران]، [غلامرضا] فروزش، [عضو مجمع عمومی شرکت مترو] و مديران مترو هم بودند. بازديد خصوصى و غيررسمى بود. به ايستگاه ملارد كرج رفتيم، توضيح مختصرى شنيديم و ايستگاه را ديديم و سوار برقطار شديم؛ واگن‌ها دوطبقه و ساخت چين، با استفاده از استاندارد و تكنولوژى غربى است.

در ايستگاه وردآورد پياده شديم و ايستگاه را ديديم؛ وسيع و لوكس است. سپس در طبقه پایين، قطار سوار شديم و به ايستگاه [صادقیه] تهران رفتيم كه بزرگترين ايستگاه مسير تهران -كرج است. در مسير در كابين لكوموتيو رفتيم و با طرزكار آن آشنا شديم. لكوموتيوران، چينى بود كه براى آموزش و برنامه راه‌اندازى آمده است. به طوركلى دوره راه‌اندازى، توسط چينى‌ها اجرا مى‌شود. آخر سال، مراسم رسمي افتتاح دارند.

در مسير، يك بار برق قطع و اسباب شرمندگى آنها شد. در مركز كنترل، از مدير آن پرسيدم، گفت آزمايشى بود! فعلاً همين سه ايستگاه فعال مى‌شود و به تدريج بقيه ايستگاه‌ها راه‌اندازى خواهد شد. سپس از تونل و ايستگاه‌هاى مترو تا ميدان امام بازديدكرديم. بناست چهار ايستگاه خط دو، تا نيمه سال 1378 و تا ميدان امام خميني تا آخر سال 1378 بهره‌بردارى شود؛ آرزويي‌كه در دوران ‌جنگ در نمازجمعه مطرح و خود دایم پيگيري كردم، بالاخره به نتيجه مي‌رسد.

ظهر به خانه آمدم. عصر آقاى عبدالله نورى آمد. گزارش سفر به عربستان سعودی و مذاكره با اميرعبدالله، [ولیعهد]، نايف [بن‌عبدالعزیز، وزیرکشور] و سلطان [بن‌عبدالعزیز، وزیر دفاع و هوانوردی] را داد و گفت، اميرعبدالله دوباره مسأله انفجار الخُبر را مطرح كرده و گفته، پس از بازجویى از المسايع در آمريكا و از ديگران در عربستان، مسلم شده‌كه‌كار به دستور تهران و شخص آيت‌الله خامنه‌اى انجام شده و آمريكايى‌ها دست‌بردار نيستند. پيشنهاد كرده است كه به گردن همان افراد اطلاعاتى كه اخيراً اعتراف به قتل كرده‌اند، گذاشته شود و دو نفر از اتباع سعودى، متهم فرارى كه در ايران‌اند، تحويل داده شوند.

آقاى نورى تأكيد كرده، آنها در تهران نيستند و تكرار اتهام نادرست گذشته، درست نيست. مسأله را به آقاى خاتمى هم گفته است. از حل شدن مسأله ردصلاحيت‌ها، خيلى خوشحال است و فتح مى‌داند. گفت، تيراژ روزنامه‌اش [= خرداد] 120 هزار نسخه است.

نظرات بینندگان