arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۵۹۱۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۳ آبان ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۳ آبان ۱۳۷۷: پیشنهاد خاتمی در مورد نامگذاری سال ۲۰۰۱ به نام «گفت‌وگوى تمدن‌ها» به اتفاق آرا در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید

خاطرات آیت الله هاشمی: در مجمع عمومى سازمان ملل، پیشنهاد آقاى [سیدمحمد]خاتمى، در خصوص نامگذارى سال ۲۰۰۱ به نام «سال گفت‌وگوى تمدن‌ها» به اتفاق آرا به تصویب رسید. آقاى شبسترى از دفتر رییس‌جمهور آمد. مجموعه متون مذاکرات من در ملاقات‌هاى خارجى را آورد. از اواخر سال ۶۹ تا پایان کار مذاکرات‌مان ضبط مى‌شد و اکنون آن‌ها را از نوار پیاده کرده‌اند. در نُه جلد تنظیم شده؛ جالب است و اسناد ارزشمندى براى تاریخ است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۳ آبان ۱۳۷۷: پیشنهاد خاتمی در مورد نامگذاری سال ۲۰۰۱ به نام «گفت‌وگوى تمدن‌ها» به اتفاق آرا در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

در گزارش‌ها، تعداد كشته شدگان طوفان ميچ به 10 هزار نفر و مفقودان به 14 هزار نفر و بى خانمان‌ها به دو ميليون نفر رسيده و در اجراى قرارداد واي‌ريور مريلند بين فلسطينی‌ها و اسرایيل، كشاكش به‌وجود آمده است.

 

در مجمع عمومى سازمان ملل، پيشنهاد آقاى [سیدمحمد] خاتمى، در خصوص نامگذارى سال 2001 به نام «سال گفت‌وگوى تمدن‌ها» به اتفاق آرا به تصويب رسيده و امروز تظاهرات نسبتاً وسيعى در سراسر ايران، عليه آمريكا انجام شد و برخلاف معمول مراسم تحكيم وحدت در پريروز، پرچم آمريكا را هم آتش زدند. جمعى از دانشجويان صاحب بولتن در دانشگاه‌ها آمدند. آقاى علم‌الهدى گزارش داد و من در مورد اهميت و شرايط و مقتضيات كارهاى جنبى و فوق برنامه در دانشگاه‌ها صحبت كردم.

آقاى شبسترى از دفتر ریيس‌جمهور آمد. مجموعه متون مذاكرات من در ملاقات‌هاى خارجى را آورد. از اواخر سال 69 تا پايان كار مذاكرات‌مان ضبط مى‌شد و اكنون آنها را از نوار پياده كرده‌اند. در نُه جلد تنظيم شده؛ جالب است و اسناد ارزشمندى براى تاريخ است. قرار است، مذاكرات در سفرهاى خارج از كشور را هم بياورند و يك نسخه هم در دفتر ریيس‌جمهور بماند. گفت، امروزه كارها به عنوان بررسى كارشناسى، كُند شده و وقت تلف مى‌شود.

اخوى محمد آمد. در مورد اجراى وصيت‌نامه حاجيه والده [خانم ماه بی‌بی صفریان] و اوضاع نوق صحبت شد. گفت، شهردارى مستقر شده در سه قريه، مركز بخشدارى است‌، على‌رغم مخالفت‌ اهالي فردوسيه، مشكلى پيش نيامده و قرار است در نوق عليا هم بخشدارى ديگرى تأسيس شود.


عصر مصاحبه تلويزيونى در مورد تدوين مصور زندگي‌نامه‌ام داشتم. جريان انتشار مجله مكتب تشيع و مجموعه تفسير راهنما و كار طرح زندگي‌نامه ائمه (ع) را توضيح دادم.

نظرات بینندگان