arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۴۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۰ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱ شهریور ۱۳۷۷: غرضی گفت ناطق نوری به نظر بریده

خاطرات آیت الله هاشمی: سفيرمان در فيلیپين،آقاى [محمد] ریيسى‌آمد. از تأثير سفر من به آنجا، در تحسين روابط گفت و از تأثير در آرامش و صلح در جنوب فيلیپين و درباره سقوط ارزش پول و بحران اقتصادى‌شان توضيح داد. سفيرمان در ونزوئلا، آقاى [محمد] كشاورز [زاده] آمد. از مشكلات شديد اقتصادى ونزوئلا، در اثر سقوط قيمت نفت و اوضاع مسلمانان سورينام و گويان، [در آمریکای‌جنوبی] گفت و پيشنهاد داشت، از فرصت براى حل مشكلات با آمريكا استفاده شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

سفيرمان در فيلیپين،آقاى [محمد] ریيسى‌آمد. از تأثير سفر من به آنجا، در تحسين روابط گفت و از تأثير در آرامش و صلح در جنوب فيلیپين و درباره سقوط ارزش پول و بحران اقتصادى‌شان توضيح داد. سفيرمان در ونزوئلا، آقاى [محمد] كشاورز [زاده] آمد. از مشكلات شديد اقتصادى ونزوئلا، در اثر سقوط قيمت نفت و اوضاع مسلمانان سورينام و گويان، [در آمریکای‌جنوبی] گفت و پيشنهاد داشت، از فرصت براى حل مشكلات با آمريكا استفاده شود.

آقايان [علی] يونسى و ناصر نورى آمدند. از مشكلات قوه قضایيه و به خصوص از ناحيه قانون دادگاه‌هاى عام و مخالفت آقاى [محمد] يزدى، [رییس قوه قضاییه] با اصلاح قانون گفتند و براى حل مشكل استمداد كردند.

ظهر خبر رسيد كه منافقين آقاى سيداسدالله لاجوردى را در مغازه روسرى فروشي‌اش شهيدكرده‌اند، به اضافه دو نفر ديگر؛ متأثر شدم. پيام تسليت دادم. عصر هيأت امناى بازسازى تپه اسلام‌آباد – زورآباد- كرج آمدند و از كمك‌هاى من تشكر كردند. خواستار فرماندارى‌ويژه شدن كرج شدند. آقاى [محمد] غرضى آمد. راجع به اوضاع كشور و مشكلات و خطرها صحبت‌كرديم. نيز براى ضرورت تأسيس حزب در شرايط فعلى اصرار داشت و گفت، آقاى [علی‌اکبر] ناطق‌نورى، به نظر بريده و حركتى ندارد و از رهبرى و من هم راضى نيست.

شب به خانه آمدم. قرار بود عفت امشب مراجعت كند. خبر دادند به سه‌شنبه افتاده است. مسأله همكارى پاكستان با آمريكا در زدن پايگاه [اُسامه] بن‌لادن، [رهبر القاعده] در افغانستان، كم‌كم تبديل به مشكلى براى دولت پاكستان مي‌شود و اعتراضات زيادى برانگيخته و باعث بى‌آبرويى است. مشكل اقتصادى روسيه هم تبديل به بحران سياسى مى‌شود. آقاى [بوریس] يلتسين، [رییس‌جمهور روسیه]، امروز در يك اقدام تعجب‌آور، دولت را بركنار كرده است؛ دولتى كه چهارماه پيش، با تهديد انحلال مجلس تحميل شد و [ویکتور] چرنومردين كه آن روز بركنار شد، به عنوان كفيل نخست‌وزيرى برگشت و معلوم شد سقوط قيمت نفت در روسيه هم مشكل‌زا شده و دليل ديگر گيجى آقاي يلتسين شد.

از دفتر رهبرى اطلاع دادندكه ايشان، فردا از مشهد به تهران مى‌آيند و براى ساعت دوازده و ربع، وقت ملاقات گذاشتند.

شورش مسلحانه در كنگو به پايتخت نزديك شده و نيروهاي مسلح زيمبابوه و آنگولا به حمايت از دولت كابيلا، وارد كينشازا [پایتخت کنگو] شده‌اند و تصرف سد و نيروگاه بزرگى كه برق كشور را تأمين مى‌كند، توسط شورشى‌ها، مشكل ايجاد كرده است.

نظرات بینندگان