arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۴ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱

قيمت شير و ماست به حالت قبل بازگشت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قيمت محصولات لبني جز شير و ماست هنوز به حالت قبل بازنگشته است.

به گزارش فارس، پس از هدفمندي يارانه‌ شير و اعلام اين موضوع که 600 ميليارد تومان در قالب نهاده هاي دامي به دامداران پرداخت مي‌شود،از 15 تيرماه قيمت شير آزاد شد و اميد اين مي‌رفت که با بازار رقابتي شاهد افزايش کيفيت محصولات لبني باشيم،اما چنين اتفاقي نيفتاد. به زعم مديران دولتي قيمت شير در سال 90 سه بار افزايش يافت و همين تصويب‌هاي بي‌قاعده باعث شد تا قيمت شير افزايش 40 تا 50 درصدي در سال 90 را تجربه کند.هر چند افزايش قيمت شير خام بسيار ناچيز بود اما اين افزايش قيمت در محصول نهايي قابل توجه بود. از ابتداي سال جاري هم افزايش قيمت محصولات لبني به شدت آغاز شد و کار تا آنجا رسيد که وزرات صنعت، معدن و تجارت تصميم گرفت تا علوفه دامداران را تامين کند،اما سوال اساسي اين است که تاثير علوفه بر قيمت تمام شده شير چگونه در کمتر از سه روز خودش را نشان داد؟ واقعا با چنين سرعتي علوفه به شير تبديل مي‌شود يا اتفاقات ديگري افتاده است؟

سوال ديگر اين است که مگر قرار نبود 600 ميليارد تومان يارانه شير به علوفه دامداران اختصاص يابد، چرا از همان ابتدا اين مهم اتفاق نيفتاد تا شاهد نوسان قيمت محصولات لبني نباشيم؟

مگر 3 سال پيش که يارانه پودر شوينده حذف شد، مسعود ميرکاظمي وزير بازرگاني وقت اعلام نکرد که يارانه پودر به توليد کنندگان شير داده مي‌شود، اين يارانه ها کجاست؟ مطمئنا در جيب مردم نيست. پاسخ به اين چراها را چه کسي بايد بدهد؟چرا وقتي قيمت شير و ماست به حالت قبل برگشت،قيمت ساير محصولات ارزان نشد؟ اين وعده ها چه زماني عملي مي‌شود؟ به نظر مي‌رسد بايد اختيارات وزرات صنعت در تنظيم بازار افزايش پيدا کند، شايد فردايي بهتري در راه باشد.
نظرات بینندگان