arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۵۷۵۳
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۱ تير ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۱ تیر ۱۳۷۷

خاطرات آیت الله هاشمی: به مسجد سلمان، در جوار مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، براى ملاقات خیّرین مدرسه‌ساز رفتیم. حدود ۴۰۰ نفر بودند. آقاى مظفر گزارش داد. حدود ۱۰ درصد از ۴۰۰ هزار کلاس مدارس را مردم ساخته‌اند. در این اجلاس هم ۴۷۰۰ کلاس، تعهد جدید شد. در سخنرانی‌ام، از اهمیت کار و خدمت و انفاق آن‌ها به عنوان بهترین صدقه جاریه و به خصوص مدارس شبانه‌روزى گفتم
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

بعد از نماز صبح تا ساعت هشت و نیم، به اخبار داخلى و خارجى‌گوش دادم وگزارش‌ها را خواندم و بر روال روزانه، مرورى بر روزنامه‌هاى صبح داشتم. تعداد روزنامه‌ها زياد شده و وقت زيادى مى‌گيرد.

آقاى [حسین] مظفر، وزير آموزش و پرورش آمد. گزارشى از عملكرد وزارت داد و گفت، در سال جارى 300 ميليارد تومان، كمبود اعتبار دارند و به مدارس اجازه داده‌اند كه از اوليای دانش‌آموزان، مبلغى براى‌كارهاى فوق برنامه بگيرند؛ شبيه مدارس نمونه مردمى. ابتدا شعار حذف مدارس نمونه مردمى را دادند، ولى با آشنا شدن به شرايط واقعى، ديگر مدارس را هم ملحق به آنها كردند؛ با مبلغى‌كمتر و گفت، آیين‌نامه دريافت یک درصد  ارزش توليدات هم آماده اجرا است.

به مسجد سلمان، در جوار مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، براى ملاقات خيّرين مدرسه‌ساز رفتيم. حدود 400 نفر بودند. آقاى مظفر گزارش داد. حدود 10 درصد از 400 هزار كلاس مدارس را مردم ساخته‌اند. در اين اجلاس هم 4700 كلاس، تعهد جديد شد. در سخنراني‌ام، از اهميت كار و خدمت و انفاق آنها به عنوان بهترين صدقه جاريه و به خصوص مدارس شبانه‌روزى گفتم.

آقاى [سیدمحسن] نبوى، سفير ايران در اندونزى آمد. گزارش مفصلى از اوضاع اندونزى و عوامل سقوط آقاى سوهارتو و آينده آن كشور داد. معتقد است، آمريكا براى اين حوادث برنامه‌ريزى كرده و آقاى دكتر [یوسف] حبيبى، ریيس‌جمهور فعلى را قبول ندارند؛ چون تا حدودى مذهبى و با جريان مذهبى اندونزى هماهنگ شده و براى تجزيه اندونزى، تلاش مى‌كند. حتى به‌ هم خوردن وضع اقتصادى كشورهاى منطقه را هم معلول توطئه آمريكا مى‌داند؛ البته نتوانست به سؤالات من جواب بدهد.

من احتمال اثر منفى متكى بودن اين كشورها به سرمايه‌هاى خارجى را مطرح كردم كه صاحبان آنها، شروع به خارج‌كردن سرمايه‌كرده‌اند؛ بنا شد بررسى شود. تا عصر كارها را انجام دادم و به خانه آمدم. محسن، [مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)] آمد و براى شيوه چاپ خاطراتم صحبت شد. عازم شرکت در اجلاس اتحاديه بين‌المللى حمل و نقل عمومي مترو [UITP] است.
 

نظرات بینندگان