arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۲۶۸۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۲۹ بهمن ۱۳۷۶: وزیر خارجه عراق به کمال خرازی گفته کار ساخت سلاح اتمی را نیمه تمام گذاشته اند / تهرانی از وزارت اطلاعات گفت بعد از مصاحبه آقای خاتمی با سی‌ان‌ان، نیروهای تند چپ، به تدریج از آن‌ها جدا شده‌اند

خاطرات آیت الله هاشمی: عصر آقای تهرانی از وزارت اطلاعات، بولتن ویژه را آورد و گفت، در اجتماع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر شعار بدی داده‌اند: «حکومت طالبان، ملغی بایدگردد» و نیز گفت، اهتمام زیاد دولت به اهل‌سنت، آن‌ها را پُرتوقع کرده و نمونه را رفتن [آقای عبدالله نوری]، وزیرکشور و [آقای علی عبدالعلی‌زاده]، وزیر مسکن [وشهرسازی]، به مسجد مکی زاهدان، برای تقویت مولوی عبدالحمید، [امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان] معرفی‌کرد و گفت، بعد از مصاحبه آقای خاتمی با سی‌ان‌ان، نیروهای تند چپ، به تدریج از آن‌ها جدا شده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۵ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است

 

آقای ابراهیم رئیسی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور آمد. گزارش‌کار خود را داد و در مقابل اتهامی‌که متوجه آن‌ها شده‌که مدیران لایق را تضعیف می‌کنند و باعث روحیه کم‌کاری و احتیاط‌کاری و منفی‌بافی می‌شوند، دفاع‌کرد و گفت، مواظب این نکات‌هست و اظهارتمایل‌کرد که همراه ما به مکه بیاید.

اخوی‌محمد آمد. در مورد ازدواج هاله، دختر اخوی‌احمد مشورت‌کرد و از چپ‌روی کارگزاران، اظهار نارضایتی‌کرد. دکتر جاسبی، [رئیس دانشگاه آزاداسلامی] آمد. از سرعت پیشرفت و استحکام کار در دانشگاه آزاد اسلامی، نمونه‌هایی گفت و آن را باعث حسادت و کارشکنی چپ‌های حاکم بر آموزش عالی‌گفت و از دفتر رهبری هم گلایه داشت و از من برای جلوگیری از مزاحمت‌ها استمداد کرد. می‌خواست از مسائل عراق و آمریکا نیز مطلع باشد. سلمانی برای اصلاح آمد.

عصر آقای تهرانی از وزارت اطلاعات، بولتن ویژه را آورد و گفت، در اجتماع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر شعار بدی داده‌اند: «حکومت طالبان، ملغی بایدگردد» و نیز گفت، اهتمام زیاد دولت به اهل‌سنت، آن‌ها را پُرتوقع کرده و نمونه را رفتن [آقای عبدالله نوری]، وزیرکشور و [آقای علی عبدالعلی‌زاده]، وزیر مسکن [وشهرسازی]، به مسجد مکی زاهدان، برای تقویت مولوی عبدالحمید، [امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان] معرفی‌کرد و گفت، بعد از مصاحبه آقای خاتمی با سی‌ان‌ان، نیروهای تند چپ، به تدریج از آن‌ها جدا شده‌اند.

آقای [سیدحسن] طاهری‌خرم‌آبادی آمد. از ضعیف شدن پایگاه رهبری اظهار نگرانی کرد و عوامل آن را ترویج مرجعیت ایشان و رفتار جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] در نحوه رأی‌گیری و اعلان مرجعیت ایشان و دادگاه اصل ۴۹ و ستاد اجرایی فرمان امام و رفتار اخیر با آیت‌الله منتظری و اقدامات سپاه و بسیج و ائمه‌جمعه و صداوسیما در انتخابات که منصوب ایشان هستند و نیز رفتار انصارحزب‌الله و بعضی از مداحان، از جمله منصور ارضی و... و از من خواست که با ایشان در میان بگذارم.

آقای [مهدی] صفری، سفیرمان در مسکو آمد. گله داشت، از اینکه دولت جدید همکاری با روسیه را جدی نگرفته و آن‌ها مسأله‌دار شده‌اند؛ به‌خصوص بعد از مصاحبه آقای خاتمی [با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان] و می‌گویندکه ایران با کارت روسیه با آمریکا بازی می‌کند و فکر می‌کنند، به‌زودی رابطه با آمریکا برقرار خواهد شد. پیش‌بینی‌کردکه روسیه در مقابل حمله نظامی آمریکا به عراق، در حد حمایت سیاسی قناعت می‌کند.

شب آقای [کمال] خرازی، وزیر امورخارجه آمد. گزارش مذاکرات با وزیر امورخارجه عراق را داد که امروز به ایران آمده است. می‌گوید، اسلحه شیمیایی و میکروبی و اتمی ندارند وکارساخت آن‌ها را نیمه‌تمام گذاشته‌اند و مخالفت با تفتیش‌کاخ‌ها را به‌خاطر تحقیرآمیزبودن آن توجیه می‌کنند. درباره سفر من به عربستان سعودی صحبت شد. نگران است که مصادف با شروع جنگ شود؛ دکتر [حسن] روحانی و دکتر [محمدعلی] هادی [نجف‌آبادی] هم همین را می‌گویند.

خانم [شهلا] حبیبی آمد. از رد شدن نامزدی‌اش شکایت داشت. به آقای [محمد] امامی کاشانی، [عضو فقهای شورای نگهبان] تذکر دادم. امروز اعلان شد که دبیرکل سازمان ملل به عراق می‌رود.

نظرات بینندگان