arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۰۳ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۱

تولد نوزاد بدون خون !

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مریم افلاطونی: «شبح سفید» زنده ماند!
شش ماه از تولد اولیویا نورتون می گذرد و اینک لبخند او از سلامتش حکایت دارد.

 

اولیویا هنگام تولد شگفتی پزشکان را برانگیخت. پزشکان با دیدن ظاهر سفید برفی او بی درنگ دست به کار بررسی وضعیت سلامت اولیویا شدند و دریافتند خونی در بدن ندارد!
در پی رخدادی نادر، خون اولیویا به سیستم گردش خون مادرش برگشته بود. بنابراین شمار هموگلوبین(گویچه های قرمز خون که اندوخته آهنی داشته و وظیفه حمل و رساندن اکسیژن را به سلول های بدن دارند) نوزاد تازه وارد به اندازه ای کم بود که به از دیدگاه پزشکی بدون خون انگاشته می شد.
اولیویا کمتر از دو ساعت برای زنده ماندن فرصت داشت و به لطف سرعت عمل گروه پزشکی و انتقال خون فوری، رنگ پوستش صورتی شد تا شانس دوباره ای برای ادامه حیات پیدا کند.
به گفته مادر اولیویا، تکانه روحی ناشی از دیدن این وضعیت نادر برای او به اندازه ای بوده است که باید در کتاب های آموزشی پزشکی ثبت شود. لوئیز برمن 31 ساله - که یک وکیل بریتانیایی است- می افزاید: اولیویا نخستین فرزند من بود بنابراین بدرستی نمی دانستم باید منتظر چه تجربه ای باشم. با وجود این، هرگز تصور نمی کردم پای کودکی با آن رنگ عجیب در میان است.
مادر اولیویا هرگز توصیف پزشکان از دخترش را در لحظه تولد از یاد نمی برد: «سفید و بی جان»!
لوئیز و همسرش، شش هفته پیش از فرا رسیدن هنگام تولد اولیویا، متوجه توقف ناگهانی دست و پا زدن های او شده بودند. سه روز پس از آغاز سکون نگران کننده جنین، پدر و مادر جوان راهی بیمارستان می شوند؛ جایی که پزشکان تشخیص می دهند بی درنگ باید از طریق سزارین اظطراری به سراغ اولیویای نگون بخت رفت.
پس از تولد نوزاد آشکار می شود سطح هموگلوبین خون او - که تنها 2 کیلو و 353 گرم وزن دارد- حدود 3 است که در مقایسه با میزان گویچه های قرمز خون نوزادان طبیعی(حدود 18) بسیار کمتر است بنابراین اولیویا در بخش مراقبت های ویژه نوزادان دو بار خون دریافت می کند.
این وضعیت بحرانی در پزشکی با نام «خون ریزش مادری- جنینی» معروف است که از هر 5 هزار بارداری در یک مورد رخ می دهد. این مسأله به صورت خود به خودی یا در پی ضربه های جسمی یا روحی اتفاق می افتد.
رویارویی با چنین مسأله ای برای کارکنان بیمارستانی که اولیویا در آن به دنیا آمد کاملاً تازگی داشت و مادر نوزاد نیز از اینکه رنگ پوست اولیویا پس از انتقال خون رفته رفته صورتی شد، در شگفتی به سر می برد.
به گفته لوئیز برمن، زنان باردار با تکیه بر غریزه مادری باید حرکات جنین را پیوسته زیر نظر داشته باشند.
نظرات بینندگان