arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۳۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۱ - ۱۹ آبان ۱۳۹۹

معاون دوم رئیس‌جمهور افغانستان: اکثر زندانیان رها شده طالبان به میدان جنگ برگشته‌اند

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان با انتقاد از افزایش خشونت‌ها و عدم همکاری طالبان در روند صلح این کشور گفت که اکثریت طالبان رها شده از زندان‌های دولت افغانستان بر خلاف تعهداتشان به میدان‌های جنگ برگشته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان با انتقاد از افزایش خشونت‌ها و عدم همکاری طالبان در روند صلح این کشور گفت که اکثریت طالبان رها شده از زندان‌های دولت افغانستان بر خلاف تعهداتشان به میدان‌های جنگ برگشته‌اند.

او که امروز دوشنبه( ۱۹ عقرب/آبان) در نشست سراسری سخنگویان حکومت در کابل صحبت می‌کرد گفت که حکومت این کشور از صلح با عزت و امنیت پایدار به تمام معنی و وجود حمایت می‌کند.

دانش افزود که گروه طالبان به خاطر انعطاف‌ناپذیری که دارد عامل اصلی بن‌بست در مذاکرات صلح این کشور است و در طول نزدیک به دو ماه مانع هر نوع پیشرفت در مذاکرات صلح شده است.

دانش توضیح داد که با توجه به این وضعیت به مردم افغانستان باید حق بدهیم اگر به روند صلح بی‌باور شده‌اند.


او گفت که مردم این کشور نیز به دلیل امتیازهای زیادی که به طالبان در مورد رهاسازی زندانیان این گروه داده شد، حکومت را مقصر می‌دانند.

براساس موافقت نامه میان آمریکا و طالبان که زمستان سال گذشته امضا شد، دولت افغانستان باید پنج هزار زندانی گروه طالبان را می کرد.

دولت حدود ۴۰۰ نفر از زندانیان را خطرناک توصیف کرده و تصمیم برای رهایی آنان به لویه جرگه واگذار کرد. نمایندگان لویه با مشارکت ۳۲۰۰ نفر که حدود ۷۰۰ نفر آنان را زنان تشکیل می داد به آزادی این زندانیان موافقت کرد.

این تصمیم با واکنش نهادهای حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل نیز مواجه شد، آنان از رهایی زندانیان خطرناک گروه طالبان ابراز نگرانی کردند.

سازمان عفو بین‌الملل گفته بود که در روند صلح افغانستان باید قربانیان مورد توجه قرار گیرند و کمیسیون حقوق بشر افغانستان خواستار شفافیت، توجه به حقوق قربانیان و ضمانت‌ها برای عدم تهدید دوباره زندانیان رها شده به غیرنظامیان شده بود.

دانش در این نشست گفت که افزایش خشونت و مخصوصا ترورهای کور که توسط عوامل طالبان انجام می‌شود، در ایامی که مذاکرات صلح جریان دارد، به هیج صورت مورد قبول و منطقی و معقول نیست.

دانش این کار را نقض صریح موافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان دانست و افزود که طالبان ارتباط خود با شبکه القاعده و سایر گروه‌های "تروریستی" را قطع نکرده‌اند و این نشان می‌دهد که طالبان به موضع جنگ طلبان خود اصرار دارند.

او مدعی شد اگر طالبان با این خیال خام مواجه باشند که دولت افغانستان را با شکست مواجه سازند، باید بدانند که تمام مردم افغانستان از دستاوردهای ۱۹ ساله گذشته دفاع خواهند کرد و هیج دولتی نمی‌تواند خواست خود را بر حکومت و مردم افغانستان تحمیل کند.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان عامل دیگر در ایجاد بن بست در مذاکرات صلح افغانستان را مبنا قراردادن توافقنامه صلح آمریکا و طالبان دانست. او افزود که حکومت افغانستان موافقت نامه دوحه را نه امضا کرده، نه تایید کرد و نه طرف بوده است و از نگاه حقوقی حکومت مسئولیتی درقبال آن ندارد.

او گفت که افغانستان براساس اعلامیه مشترک که میان آمریکا، افغانستان و ناتو امضا شده است، تعهد کامل دارد.

اسفند ماه سال گذشته همزمان با امضای موافقتنامه آمریکا و طالبان ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در کابل اعلامیه مشترک همکاری‌های دوامدار با دولت افغانستان امضا کردند.

دانش گفت که با توجه به همه مشکلات، گفتگوها باید هرچه زوتر آغاز شود و از هیأت حکومت افغانستان به دلیل انجام این مسئولیت تشکر کرد.

او ابراز امیداوری کرد که در دروه رهبری جدید آمریکا از روند طی شده بازنگری و ارزیابی مجدد صورت گیرد و مشکلات موجود رفع شود.

منبع: بی بی سی

نظرات بینندگان