arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۰ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۱

نيمه اول امسال مردم چقدر پول گاز مي‌دهند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با نزديك‌شدن فصل گرم سال، بار ديگر تعرفه‌ گاز در بخش خانگي ذهن مشتركان را به خود مشغول كرده و اين سوال را ايجاد مي‌كند كه آيا با نزديك شدن فاز دوم هدفمندي يارانه‌‌ها قبوض گازي كه از ارديبهشت‌ماه به دست مشتركان مي‌رسد نسبت به سال گذشته سنگين‌تر خواهند بود؟

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، پس از اجرايي‌شدن قانون هدفمندي يارانه‌ها سال به دو فصل سرد و گرم تقسيم شد تا بدين ترتيب گازبهاي مشتركان براساس اقليم جغرافيايي، ميزان مصرف و فصلي كه در آن قرار دارند، محاسبه شود.

حال با نزديك شدن زمان اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها و نزديك‌شدن فصل گرم سال 91 اين سوال كه در فصل گرم امسال گاز بهاي مشتركان چگونه محاسبه مي‌شود، ذهن بسياري از مشتركان گاز را به خود مشغول كرده و تاكنون قيمت‌هاي جديد اين بخش توسط مسوولان اعلام نشده است.

در سال گذشته، طي هفت ماه گرم سال گذشته در تمام اقليم‌هاي در نظر گرفته شده ميانگين بهاي هر مترمكعب از گاز براي مشتركان خانگي حدود 92 تومان محاسبه شد و در فصل سرد سال هم اين رقم بر اساس اقليم هاي تعريف شده به طور ميانگين به حدود 70 تومان كاهش يافت.

بهار سال 90 تعرفه گاز در بخش خانگي 8.5 درصد افزايش داشت و با وجودي كه افزايش قيمت‌ حامل‌هاي انرژي تا سقف 20 درصد مجاز دانسته شده بود، در بخش گاز خانگي اين افزايش تنها در حد 8.5 درصد بود و بدين ترتيب قبوض فصل گرم سال با افزايشي 8.5 درصدي و قبض هاي روزهاي سرد سال همانند سال 89 محاسبه شدند.حال بايد منتظر ماند تا براساس اعلام ستاد هدفمندي يارانه‌ها مشخص شود كه در بهار 91 قيمت گاز كشور چگونه خواهد بود.

در سال گذشته به غير از بخش خانگي قيمت گاز مصرفي در ساير بخش ها بدين شرح بود: گاز نيروگاهي 80 تومان، صنعتي 70 تومان، گاز مراكز دولتي و تجاري 100 تومان، گاز بخش‌هاي كشاورزي و دامپروري 60 تومان و ساير مصارف 60 تومان .
نظرات بینندگان