رئیس کمیته ایمنی حمل و نقل اندونزی اعلام کرد گروه جستجوی هواپیمای مسافربری شماره JT۶۱۰ شرکت لیون ایر که با ۱۸۹ مسافر در دریای جاوه سقوط کرد، پس از یافتن جعبه سیاه اول، اکنون درصدد یافتن دستگاه ضبط صدای خلبانان موسوم به 'جعبه دوم' در اعماق آبهای این دریا هستند.
به گزارش ایرنا ' اونی سوریو' رئیس کمیته ایمنی حمل و نقل و سوانح هوایی اندونزی در گفت وگو با خبرنگاران افزود: این دستگاه ضبط صدا که به عنوان جعبه سیاه دیگر هواپیما شناخته میشود، دارای باتری با ظرفیت ۳۰ روز است که میتواند تمام مکالمات کابین خلبانی را در خود ثبت و ضبط کند.
به گفته وی اطلاعات این دستگاه مانند جعبه سیاه هواپیما بسیار مهم است، زیرا اندونزی درپی آن است تا جزئیات مرتبط با این سقوط را بررسی کند تا از بروز سوانح دیگر در این مدل از هواپیما جلوگیری کند.
سوریو تاکید کرد: بیش از ۵۰ غواص اندونزیایی از روز سه شنبه تاکنون در دریای جاوه درجستجوی این دستگاه هستند.
مسئولان اندونزیایی اعلام کردند به دستور رئیس جمهوری این کشور تمام هواپیماهای بوئینگ مدل ۷۳۷-MAX را که یک نمونه از آن بامداد دوشنبه هفته جاری در دریای جاوه در شرق این کشور سقوط کرد، مورد بازبینی ایمنی پرواز قرار میگیرد.
این مدل از هواپیما در سال ۲۰۱۶ به صنعت هوانوردی جهان پیوست و هواپیمایی اندونزی بتازگی از فهرست سیاه آمریکا و اتحادیه اروپا برای امنیت پرواز برداشته شده است.
جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده اندونزیایی روز گذشته در اعماق آبهای دریای جاوه پس از ۴ روز جستجو پیدا شد.
به گفته سوریو جعبهای که روز گذشته پیدا شد موسوم به FDR بوده که یکی از دو جعبه سیاه درون این هواپیمای است و جعبه سیاه دوم یا CVR که تمام مکالمات کابین خلبانی را ضبط میکند، هنوز پیدا نشده است.
به گفته وی برای یافتن علت سقوط این هواپیمای تجاری ومسافربری وجلوگیری از بروز حوادث احتمالی بعدی متخصصان نیازمند به اطلاعات هردو جعبه سیاه هواپیما دارند.
ژنرال وحیودی فرمانده غواصان اندونزیایی گروه جستجوی هواپیما نیز روز جمعه درگفت وگو با شبکه رادیویی Elshinta اندونزی گفت که هر دو جعبه سیاه، در مدل هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ Max-۸ در دم این هواپیما جاسازی و نگهداری میشود.
به گفته وی، از هواپیمای سقوط کرده به وزن یک تن، تنها ۱۰ درصد بقایای آن به وزن ۱۰۰ کیلوگرم توسط غواصان کشف شده است.
وی افزود: ۵۲ نفر ازغواصان در پنجمین روز از عملیات جستجوی خود تمام تمرکز را برای یافتن دومین جعبه سیاه میگذارند.
به گفته وی دریای جاوه دارای جریانات دریایی بسیار قوی است و گروههای غواصی به صورت دو نفری به اعماق این آبها اعزام میشوند و صرفا میتوانند ۲۸ دقیقه در این آبها غواصی کرده و دوباره باید به سطح بازگردند.
هواپیمای «۷۳۷ ماکس ۸» متعلق به شرکت «لیون ایر» بامداد دوشنبه (۲۹ اکتبر) هفتم آبان ماه ازجاکارتا عازم شهر «پانگکال پینانگ» در جزیره «بانگکا» اندونزی بود که ۱۳ دقیقه پس از پرواز، در دریای جاوه در شرق این کشور سقوط کرد.
نخستین و بدترین فاجعه هوایی اندونزی در ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۷ بوقوع پیوست. در این حادثه یک فروند ایرباس ۳۰۰ در منطقه مدان این کشور با ۲۳۴ مسافر سقوط کرد که همه سرنشینان آن کشته شدند.
شاید بسیاری از افراد از غواصی زیر آب یا شنا کردن لذت برده باشند. اما دراز کشیدن زیر دریا، غذاخوردن در کنار ماهی ها و به طور کلی زندگی کنار موجودات دریایی از جمله آرزوهایی است که شاید در کتاب های ژول ورن می خواندیم.