arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۷۰۱۷
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۰ - ۱۱ تير ۱۳۹۷

ابتکار جالب متروی آمستردام میلیون ها مخاطب جذب کرد / به اشتراک گذاری اشیاء باستانی در وب سایت آنلاین / همکاری سه بعدی با باستان شناسان

یک وبسایت هلندی در اقدامی جالب توجه اشیایی را که در جریان حفاری متروی آمستردام پیدا می شوند به نمایش گذاشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک وبسایت هلندی در اقدامی جالب توجه اشیایی را که در جریان حفاری متروی آمستردام پیدا می شوند به نمایش گذاشته است.

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از فوربس، مدتی است که روند ساخت بخشی از متروی آمستردام آغاز شده است، بخشی که از زیر رودخانه این شهر می گذرد.همانطور که قابل حدس است، نرخ اشیایی که در این منطقه یافت می شوند، چندین برابر دیگر مناطق است.

 اما اگر تصور می کنید تنها اشیایی که از این منطقه یافت می شوند اشیای مفقود شده از افراد امروزی است سخت در اشتباهید، چرا که بخشی از این اشیاء حتی به دوران باستان مرتبط می شود.

شاید شگفت زده شوید اگر بدانید که در طول مدت زمان 10 سال ساخت این خط مترو، باستان شناسان حدود 700 هزار اثر  تاریخی را مرتبط با  2005 تا سال 3000 سال پیش از میلاد مسیح  یافته اند. تقریبا 12 هزار قطعه از این اشیاء باستانی، در یک وبسایت حت عنوان Surround تحت پوشش قرار گرفته اند و علاقه مندان به تاریخ می توانند به صورت آنلاین از این اشیاء بازدید کنند.

خطوط متروی جدیدی که  در سراسر آمستردام به سمت شمال و جنوب حفاری شده اند، در نقاطی حساس قرار دارند. بنابراین، به لحاظ حفاری نیز موقعیتی ویژه را به خود اختصاص داده اند.

این بخش ها درواقع از مدت ها پیش تحت توجه باستان شناسان نیز قرار داشته اند. چرا که این مکان ها  محل اقامت انسان های نخستین و مرتبط به دوران پارینه سنگی (2700-1800 پیش از میلاد) است. بر این اساس برخی از ابزارها و لوازم باستانی آن زمان هنوز در بخش های عمیق این منطقه وجود دارد.  اما این همه ماجرا نیست. در فاز بعدی زمانی یعنی از1100 تا 50  سال قبل از میلاد مسیح افرادی مهاجر در اطراف این رود ساکن بوده اند.

ابتکار جالب متروی آمستردام میلیون ها مخاطب جذب کرد / به اشتراک گذاری اشیاء باستانی در وب سایت آنلاین / همکاری  سه بعدی با باستان شناسان

 در دوره تاریخی بعدی نیز سکه ها، جواهرات و سفال هایی در خاک های منطقه وجود دارد.  در این منطقه تا قرن های 11 تا 12 میلادی نیز کشاورزی وجود داشته است.  آمستردام تا سال 1170 میلادی به عنوان یک مرکز عمده تجارت تبدیل شد.

کارکنان بخش حفاری مترو از تاریخ 1 فوریه 2012 در این بخش از متروی آمستردام کار می کنند. در طول حفاری، باستان شناسان 100 قسمت از  مقطع رودخانه را به شکل دیجیتالی طراحی کردند  و یک مدل عظیم 3D از بخش پایینی رودخانه را ایجاد کردند.

این مدل به محققان اجازه می داد به صورت دیجیتالی حرکت کنند. همانطور که انتظار می رفت، بسیاری از اجسام سنگین در این بخش ها یافت شد که گاهی تا چند صد سال عمر داشتند. 

وب سایت تعاملی هلندی ها، فایل هایی  با تصاویر ارزشمند را در خود جای داده که بسیار جذاب است. این فایل ها دارای یک جدول زمانی و عکس هایی پر زرق و برق است و البته به راحتی در موبایل کاربر بارگذاری می شود.

این سیستم را می توان یکی از جذاب ترین برنامه های باستان شناسی جهان دانست. 

رویا پاک سرشت

نظرات بینندگان