arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۵ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶

روایت کواکبیان از آخرین دیدار با آیت‌الله هاشمی: گفتند بعد از انتخابات می‌نشینیم درمورد تحزب صحبت می‌کنیم / فعلا از روحانی حمایت کنیم

دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: طرحی تحت عنوان پارلمان اصلاحات را مطرح کرده ایم تا اشخاص توانمند و باسابقه اصلاح طلبی بتوانند حضور فعال حزبی داشته باشند؛ از شورای هماهنگی می‌خواهیم مجری طرح پارلمان اصلاحات شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روایت کواکبیان از آخرین دیدار با آیت‌الله هاشمی: گفتند بعد از انتخابات می‌نشینیم درمورد تحزب صحبت می‌کنیم

دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: طرحی تحت عنوان پارلمان اصلاحات را مطرح کرده ایم تا اشخاص توانمند و باسابقه اصلاح طلبی بتوانند حضور فعال حزبی داشته باشند؛ از شورای هماهنگی می‌خواهیم مجری طرح پارلمان اصلاحات شود.

به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان در هفتمین کنگره سراسری حزب اسلامی کار اظهار کرد: برگزاری یک کنگره، کار آسانی نیست. این جلسات نشانه دموکراتیک بودن فعالیت‌های سیاسی است. امروزه از آموزه‌های دینی، سخنان امام (ره) و رهبری، قانون اساسی، تجربیات کشورهای پیشرفته و خیلی از این موارد که جایگاه حزب را مشخص می کند به جایی رسیده ایم که و یک مرحله باید جلوتر برویم. وقت خودمان را تلف نکنیم و به اصل کار بپردازیم.

وی ادامه داد: آخرین جلسه ای که با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خدمت آیت الله هاشمی رفتیم، از عدم شکل گیری تحزب در ایران بویژه در انتخابات گله کردیم. ایشان گفتند می دانم شرایط تحزب خوب نیست، اما این بار هم از دکتر روحانی حمایت کنیم و بعد از انتخابات می نشینیم در مورد این موضوع صحبت می کنیم. البته قضا و قدر الهی این طور شد که ایشان به انتخابات بعدی نرسیدند.

این نماینده مجلس گفت: مسئله این است که چرا زمامداران ما تن به تحزب نمی‌دهند؟ در قانون اساسی آمده است که احزاب آزادند فعالیت کنند. ما معتقدیم ۱۴۰۴ کشور اول منطقه و دهم جهان می شویم که من به عنوان نماینده شک دارم به این چشم انداز برسیم؛ اما به هر حال برای رسیدن به این جایگاه باید کشور را حزبی اداره کنیم.

وی تصریح کرد: نمی‌شود که عده ای پیش از انتخابات عکسشان را با ما بگیرند و حرف چپ بزنند و بعد راهنمای راست بزنند. اگر امروز به صورت سیستماتیک در کشور فساد وجود دارد، به علت عدم وجود حزب است. بارها گفته‌ایم دموکراسی بودن حزب امکان ندارد. به جز شش خاندان عربی منطقه بقیه کشورها حزبی پیش می‌رود. اگر حزبی پیش نرویم یک روزی محمود آقا موجی ایجاد می کند و هشت سال کشور را از بین می‌برد. اگر به حزب بها ندهیم باز یک پوپولیست جدید در کشور ایجاد می شود. آنقدر قوه قضاییه خوب عمل کرده است که احمدی نژاد الان شاکی هم هست.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: من فکر نمی‌کنم ترامپ دیوانه باشد، خودش را به دیوانگی زده است. در روز میلاد پیامبر (ص) پایتخت رژیم صهیونیستی را قدس می خواند. اگر می خواهیم این وضع در منطقه نباشد باید به تحزب توجه کنیم.

وی همچنین گفت: طرحی تحت عنوان پارلمان اصلاحات را مطرح کرده‌ایم تا اشخاص توانمند و با سابقه اصلاح طلبی بتوانند وارد شوند. در این صورت ۴۰۰۰ نفر از درون احزاب می توانند حضور فعال داشته باشند. میخواهیم شورای هماهنگی مجری این طرح شود.حتی امیدواریم کاندیدای ریاست جمهوری هم از این طریق به مردم معرفی شود.

کواکبیان ادامه داد: اگر اصلاح طلبان پای کار نیایند یعنی مشارکت کاهش پیدا می کند. در این صورت اصولگراها سر کار می آیند. مشکل ما اصولگراها نیستند بلکه عدم حضور مردم در انتخابات مشکل است. یادمان نرود که احمدی نژاد حاصل شورای دوم است که با دو درصد رای شورای شهر سر کار آمد.

وی سپس به جزئیات طرح پارلمان اصلاح طلبان اشاره کرد و گفت: هیئت رئیسه و رئیس این پارلمان موقت است. هفته پیش خدمت سید محمد خاتمی هم این طرح را مطرح کردیم و موافق بودند. قانون خانه احزاب هم باید اصلاح شود و برایش تلاش می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم این موارد را اصلاح کنیم.

وی در پایان گفت: با تلاش خود بنده در بودجه 96 چهار میلیارد تومان یارانه برای احزاب در نظر گرفته‌ایم. همه کشورها این بودجه را برای احزاب دارند. برای بودجه 97 هم پنج میلیارد و چهارصد میلیون در نظر گرفته شده است که از دکتر نوبخت می خواهیم این بودجه را زودتر به احزاب تخصیص بدهند تا به توسعه سیاسی توجه شود.

نظرات بینندگان